Gå til innhold
  • Bli medlem

Padleårer - bent shaft


dufas

Anbefalte innlegg

Annonse

Godt utvalg er det vel ingen som har, men Aktiv Fritid i Sandvika, har noen. Nettadresse:

http://www.aktivfritid.no/index.php?cPath=21_27&osCsid=1bf97e304d573a73d531a9b91eafdd4d

Bull Ski og Kajakk (Sandvika og Majorstua) har så vidt jeg husker noen. De har en dårlig nettside, men katalog kan bestilles: http://bull-ski-kajakk.no/shop/#

Kjøpt mine på Milslukeren: http://www.milslukern.no/sider/ (årene er ikke presentert på weben). Det er noen Brasca bentshaft årer. Meget fornøyd. Padler mye fortere og lengre med dem. De kan kappes til ønsket lengde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

finnes en hel del i canada/usa, men her hjemme tror jeg utvalget er ytterst beskjedent.

Jeg har bare funnet en som har det i det hele tatt på nett. Den adressen er ; http://www.eian.no/

Jeg er også interessert i folk som har prøvd disse årene, ettersom jeg aldrig har prøvd eller sett de "live"

Jeg kjøpte en bent-shaft åre hos aktivfritid.no, og jeg har nå rukket å prøve den litt. Upper Canada var merket. Nå er riktignok jeg bare vant til å padle med lange og tunge årer fra før, men denne padleråra gav rett og slett en helt ny padleopplevelse. Den er lett og kort, og gir korte raske tak. Vinkelen på åra sørger for en mer effektiv energioverføring til vannet fordi bladet står rett ned i vannet når kraften er på topp.

Kan virkelig anbefales...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg ser poenget i å ha bøyd skaft mht kraftoverføring, men virker det like godt overalt..? F.eks i elv? Vil tro at det er vanskelig å bruke den som 'ror'. Hvordan funker de for solopadling?

Jeg er forresten lang og trenger lenger årer enn 160. Noen tips om hvor jeg får tak i skikkelige lengder..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bent Shaft åra fungerer bedre enn vanlig åre for solopadling. Du får større kraft per tak. Som ror fungerer den litt annereldes enn en vanlig åre, men jeg synes det er lettere å padle og småstyre med en bent shaft enn en vanlig åre.

Bent Shaft er ingen åre for seriøs elvepadling. Du klarer deg godt i elver med lite strøm, men med en gang det går litt fortere er åra for upresis. Dessuten vil jeg være forsiktig med en karbonåre som koster flere tusenlapper i elva. Men for alt annet enn elv er bent shaft tingen.

Padleteknikken er noe annerledes. Du trenger en kortere åre enn vanlig. Bent shaft er en drøm å padle med. For være at to årer kostet halvparten av Allyen. Det var de verdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser poenget i å ha bøyd skaft mht kraftoverføring, men virker det like godt overalt..? F.eks i elv? Vil tro at det er vanskelig å bruke den som 'ror'. Hvordan funker de for solopadling?

Jeg er forresten lang og trenger lenger årer enn 160. Noen tips om hvor jeg får tak i skikkelige lengder..?

Jeg tror du tar feil her. 160 årer er i utgangspunktet for lange for de aller fleste. Jeg er 193 og bruker åre rundt 135. Jeg brukte før 160 åre men da jeg skiftet ble teknikken min mye bedre. En får raskere takt, men bruker mindre kraft per tak. Mer behagelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du tar feil her. 160 årer er i utgangspunktet for lange for de aller fleste. Jeg er 193 og bruker åre rundt 135. Jeg brukte før 160 åre men da jeg skiftet ble teknikken min mye bedre. En får raskere takt, men bruker mindre kraft per tak. Mer behagelig.

Er noen cm lenger enn deg og får problemer med ryggen når jeg padler med kortere åre. Synes jeg må vri for mye over når jeg padler. -Men nå har jeg aldri lært noen annen teknikk enn den jeg har tilegnet meg selv. Selv liker jeg å padle på "tungt gir".

Kunne sikkert hatt godt av å få en ekspert til å plukke av meg feil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser poenget i å ha bøyd skaft mht kraftoverføring, men virker det like godt overalt..? F.eks i elv? Vil tro at det er vanskelig å bruke den som 'ror'. Hvordan funker de for solopadling?

Jeg er forresten lang og trenger lenger årer enn 160. Noen tips om hvor jeg får tak i skikkelige lengder..?

Til litt mer krevende elvepadling med mange styre og støttetak vil ikke bent-shaft åre være optimalt. Da er vel en litt lang åre, med bredt kort blad bedre.

Til det meste annen padling vil bent-shaft være overlegen. Solo padling og styring er ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.