Gå til innhold
  • Bli medlem

Elghjerte og tunge


ÅshildE

Anbefalte innlegg

Denne tråden handler ikke så mye om mat til tur, men mat hentet på tur (eventuelt begge deler) 😊 

Første elghjerte og tunge er kommet i hus og jeg er en smule usikker på hva jeg skal gjøre med det. 

Er det noen som har gode oppskrifter og tilberedningsmetoder å dele? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rull ut hjertet, salt, skyll, tørk (og evt røyk og tørk)

Grunnen til den spesielle utrullingen med kniv er at det blir forholdsvis jevn tykkelse og mye enklere å salte jevnt enn med et helt hjerte.

Fantastisk turmat. Jeg har laget en videosnutt av prosessen jeg bruker til reinhjerter. De er litt mindre og finsaltes fra 2 timer (små hjerter) til 3 timer (store hjerter). Tipper elgen er enda litt større. 


Videoklippet er ikke helt ferdig enda før det skal publiseres for det skal legges på tekst og tale, men du får et lite innblikk i prossessen likevel: 
 

 

  • Liker 3
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Mener du salting fra 2 til 12 timer alt etter størrelse? (Du har skrevet 2-2) 😊

Enn selve tørkingen? Hva er stikkordene her? Er det kanskje greiest å gjøre det på vinterstid ute? Kommer ikke på at jeg har noen supre plasser å henge de inne.. 😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager. Har rettet opp nå - det skal være fra 2-3 timer avhengig av størrelse. 

Etter salting og skylling så tørker jeg et par dager i ca 8 grader med vifte (ikke varmluftsvifte) til du får skikkelig tørkehinne (om ikke så setter ikke røyksmaken seg)  Jeg klarer å justere temperatur i en bod som jeg bruker til dette så jeg holder passe temp. Etter røyking henger de ute til tørk til de er ferdig. Beskyttet for sol og evt fluer. Og ja, dette gjør jeg på senvinteren og da varierer det mellom minus og noen få plussgrader. Det kan ta alt fra 2-4 uker avhengig av temperatur. Jeg er ute og kjenner på dem jevnlig og har nå en følelse for hvordan de skal kjennes i fasthet når de er tørket nok. Så tar jeg inn de minste først og de større senere etterhvert som de blir klare...

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.