Gå til innhold
JSchage

Ny friluftsjakke, investering for fremtiden..

Det er 709 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Anbefalte innlegg

Hei godtfolk

Har vært ute av utstyrsgamet en god stund, og trenger hjelp til valg av ny friluftsjakke.

Den bør være lett, vann- og vindtett og ha en god del lommer. Den bør også være svært slitesterk og holde et par år, da jeg ser etter noen i høyere prisklasse nettopp for den grunn (en investering som sagt).

Har tittet på Arc'teryx sin Alpha AR og Norrøna sin Trollveggen pro. Anbefalinger på disse to? Eller andre produkter?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med Skjult lenke - logg inn for å se den, eller Skjult lenke - logg inn for å se den, Skjult lenke - logg inn for å se den. De er også miljøfokuserte, og jeg har inntrykk av at de lager klær som er mer ment til å vare, enn de fleste andre produsenter.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
30 minutter siden, JSchage skrev:

Hei godtfolk

Har vært ute av utstyrsgamet en god stund, og trenger hjelp til valg av ny friluftsjakke.

Den bør være lett, vann- og vindtett og ha en god del lommer. Den bør også være svært slitesterk og holde et par år, da jeg ser etter noen i høyere prisklasse nettopp for den grunn (en investering som sagt).

Har tittet på Arc'teryx sin Alpha AR og Norrøna sin Trollveggen pro. Anbefalinger på disse to? Eller andre produkter?

Svårt att få in "lett" och " svært slitesterk" i samma produkt. Du måste välja eller lägga dig mitt i, typ.

" Arc'teryx sin Alpha AR og Norrøna sin Trollveggen pro"

Min Arc'teryx (som är lätt, ja) höll väl 3 gånger eller så... Men vatten och vindtät är den, även om innerfordet gick sönder så gott som omedelbart. Yttertyget håller dock helt OK.
Norrøna falketind byxor höll inte heller mer än några timmars användning, likdant där: Insidan håller inte. Glidlåsen höll längre, 2 sässonger eller något sådant. Glidelåsen är nu utbytta mot mer seriösa saker. Till falketinds försvar skall sägs att dom faktiskt är vattentäta. Och lätta. Trollveggen-modellerna är väl krafitigare och kanske håller mer än ett par år?

Eftersom du ser till dessa fabrikat så antar jag att priset inte spelar någon roll, och när du ändå skall ut med +5kNOK så skulle jag rekomendera Klättermusens produkter istället. Tyngre, men grejjorna håller.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Skjult lenke - logg inn for å se den og velkommen til Fjellforum :-) 

Nå vet jeg ikke hvilke preferanser du har med farge på jakken og lengde på den, ei heller bruksområde (med eller uten sekk/lange turer/alpinbakker/hva du tenker på som lett jakke  o.s.v.) Men uansett, her er et annet eksempel, og godt tilbud på en annen Klättermusen jakke, deres modell Glaser. Skjult lenke - logg inn for å se den

Jeg har brukt jakken i flere år, bl.a. til hundekjøring, vinterturer, høstturer regnjakke og andre slags turer og er godt fornøyd. Jakken har mange fine detaljer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ser jo nå at jeg glemte noe helt essesielt i innledningen..

Ønsker meg en rød jakke! Lett synlig, men såklart kan man ikke være alt for kresen hva gjelder farge. Blå, grønn og gul kan også gå. Men ikke mørke farger da den skal som sagt være synlig fordi jeg vil bruke den til turer i fjellet, skiturer og randonné, samt som en hverdagsjakke til og fra butikken eller universitetet i dårlig vær; derfor må den være lett.

Jeg ser at Glaser kun finnes i svart, ellers skulle den nok vært et godt valg!
Fant heller ingen gode alternativ fra Klattermusen..

Trollveggen veier såvidt et halvt kilo men skal visstnok være nokså slitesterk. Finnes i en utrolig rå rødfarge i tillegg. Den har også de specs'a jeg ser etter, men den er jo utrolig dyr og jeg ser derfor i utgangspunktet etter jakker som kan være (omtrent) like gode til mitt bruk, i en sprek farge og som ikke koster så mye..

Takk for svar så langt! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bergans Snøhetta? Den er relativt gunstig priset.

Jeg har den og Theta AR (Goretex ProShell, altså forrige utgave), begge er "rompeside" jakker så de er temmelig like i grunndesign.

Kan nevne følgende forskjeller på detaljnivået:

Hetta på Bergans er litt mindre enn på Arcteryx, det går med hjelm i Bergans, men det er litt trangere.
Bergans har en brem som er stiv på hetta, det er noe a'la "innmaten" i en caps inni brem'en. Arcteryx har en streng som kan bøyes.
Strammingen er omtrent lik, ender opp med litt annerledes utformet krage når hetta ikke er på, men jeg har ikke noe vondt å si om noen av designene.

Bergans har stormklaff foran glidelåsen, det har ikke Arcteryx. Smak og behag, begge glidelåsene skal i utgangspunktet være tette.

Arcteryx har heiskortlomme på venstre arm, det har ikke Bergans, det kan bli et savn om du skal ha en dag i bakken.

Bergans føles mykere totalt sett, Arcteryx litt mer "knirkende og stiv".

Bergans jakka er tyngre, skal jeg ha en av jakkene i sekken velger jeg Arcteryx, skal bruke noen av de fra jeg går ut døra i kaldt vær tar jeg Bergans.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Det er 709 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av Erik Haaland
      Vurderer Skjult lenke - logg inn for å se den 70grams jakka fra Berghaus, men hva er alternativene folkens? P.s. Må være under 200gram.... Skjult lenke - logg inn for å se den

• Av kevinslotten
      Vurderer på nyåret å gå til innkjøp av superlight telt. Må ha 2 stk, ett til meg å kona + ei lita jente, og ett til 2 stk gutter som blir 8 og 10 år. Kan ha ett 4 mannstelt, men da blir det ikkje søvn.
      Så var det jo hvor stor plass er det i teltene til liggeunderlag slik att di ikkje blir brettet opp langs siden. Teltene som vurderes er helsport reinsfjell superligt. Någen som har prøvd disse teltene som kan si sin anbefaling hvor romslig dem er. Kan man gå til 2 manns telt til 2 gutter?  Vi pleier å sove i hengekøye, men det er begrenset med trær på fjellet.
      .Skjult lenke - logg inn for å se den

• Av Memento mori
      Jeg har satt sammen et opplegg med Neoair (kjøpt brukt på finn for 4-500kr) og Z-Lite (kopi fra Naturhike (eBay) i mitt tilfelle). Det blir 193 cm langt i mitt tilfelle, men du kan justere lengden med antall ledd. 
      Har laget maljehull med et sett fra Biltema. 

På underlaget har jeg brukt limfester fra Zpacks og en tråd.  Da kan jeg feste sammen begge underlag, slik at de ikke sklir fra hverandre.

Undersiden ser slik ut.

Oversiden blir slik 

Vekta inkl pakkpose og repsett blir 398 gram. Da har jeg  6 ledd som jeg bruker som sitteplate og ved bål. På natta kobler jeg de sammen slik at beina er på skumunderlaget. Må legge litt klær/sekken under for å få lik høyde. 

Skjult lenke - logg inn for å se den Her har du bilder, laget en egen tråd på dette. 
    • Av Terka
      Det har vært en del tråder forumet om lette telt den siste tiden, og jeg har fungert litt på dette selv for egen del, og måtte regne litt på vekt av utstyr i dag.
      Konklusjonen er at jeg aldri kommer til å bli en dedikert lettpakker, men er en som likevel har litt fokus på vekt og pakkevolum OG andre egenskaper på turutstyret.
      Min økte fokus på vekt startet når jeg begynte å dra på telttur alene med to små barn. Kun telt+soveposer+liggeunderlag veide alene 14.74 kg på de første turene. Hvert liggeunderlag veide 1.8 kg og hadde samme dimensjonene som et Bamse Exteme når de var rullet sammen. I tillegg kom klesskift, bamser, mat, kokeutstyr, etc. Omtrent alt skulle i eller utenpå sekken min.
      I dag har jeg endt opp på litt forskjellige løsninger ut fra ulike typer turer, noen eksempler på dette:
      - På vinteren med pulk: Lite fokus på vekta, mye fokus på ikke fryse og komfort i teltet gitt sannsynlighet for en del telttid.
      - Vår/sommer/høst, ikke værutsatt, samlet vekt telt+liggeunderlag+soveposer for 4 personer: 7.81 kg (trekk fra 1.4 kg når vi er 3 personer)
      - Vår/sommer/høst, værutsatt, samlet vekt telt+liggeunderlag+soveposer for 4 personer: 8.54 kg (trekk fra 1.4 kg når vi er 3 personer)
      - Vår/sommer/høst, værutsatt, samlet vekt telt+liggeunderlag+soveposer for 2 personer: 4.67 kg
      - Vår/sommer/høst, værutsatt, samlet vekt telt+liggeunderlag+sovepose for 1 person: 3.27 kg
      - Vinter, bære "lett" sekk, 1 person: telt som veier 2.1 kg og sovepose/liggeunderlag ut fra temperatur.

Noen av tankene og vurderingene mine:
      Hvorfor ikke gå enda lettere? Jeg har nå valgt telt ut fra ønsker rundt vekt, pakkevolum, komfort, og robusthet ++. F.eks. teltene for "værutsatte" turer i vår/sommer/høst- sesong er testet til å tåle minst 25 m/s og 29 m/s vind, mens det letteste teltet jeg har for 4 personer nok ikke tåler i nærheten like mye vind. (men dette har et stort fortelt som gir økt komfort på sin måte.)
      På soloturer betyr ikke komfort så mye for min del, er vi flere sammen betyr det mer, og har jeg med barna betyr kos, komfort, og trivsel mye.
      Etter å ha bært en del for meg og barna, så blir sekken for soloturer nesten lett uansett..
      Jeg klarte fint å gå lange turer før med det (tunge) utstyret jeg hadde da. Nå er kroppen nesten 10 kg tyngre en den gang, formen dårligere, og turutstyret mye lettere. Det er for meg ganske åpenbart hvor fokusert bør settes inn om jeg synes det er tungt å bære egen kropp + det turutstyret jeg har nå. 😅
      Letteste er jo forresten å gå uten telt, da lander jeg på 1,285 kg for sovepose og liggeunderlag. (Men da er man også værutsatt (regn/fukt).)
      Hvordan tenker dere andre? Hvor høyt teller kravet om lav vekt ift andre kriterier som komfort, robusthet, osv.?
    • Av Memento mori
      I disse Monsen minutt for minutt tider, laget jeg en tråd her på forumet for å dele turen aktivt med andre. Jeg la ut fra ett til tre innlegg hver dag. Ikke noe system på når det ble lagt ut, tilgang til nett og når jeg hadde pauser avgjorde når det ble publisert.
      Alt ble gjort med en IPhone X og noen få apper. En app for å vaske bilder, slik at de ble enklere å laste opp, en layout app for å sette sammen flere bilder til et. Eneste redigering som ble utført var å snu noen bilder, så her er det nofilter som gjaldt.  Tok bilder av det jeg kom over som var av interesse, total nesten 900 bilder. 
      Noen triks ble brukt, lastet opp bilder når jeg hadde god dekning, slik at det bare var å legge til tekst i pausene.  Tekst krever lite av nettet. Bildene ble lagt i kladder, og kopiert direkte inn i innlegget.
      Jeg må innrømme at jeg hadde fokuset på turen, så «live» bloggingen gikk fort for seg. Er ikke spesielt god i norsk, men her var det bilder og historiefortellingen som var viktig. Det sitter mange på jobb og hjemme som liker å aktiv følge med på slike turer. Har valgt å skrive veldig kort om hver dag, og så kan de som vil gå inn på link for hver dag for mere info. Har tatt et utvalg av bildene for hver dag, ellers ville artikkelen blitt veldig lang. 

Dag -1 Planlegging 12 dagsturer på rad med overnatting krever at du tenker gjennom litt, spesielt når butikkene er stengt når du passerer. Ruta ble laget på lommekjent.no og overført til GPSen. Skriv også ut kart selv fra kartverkets turkart. Limte sammen 12 ark og tegnet hvor jeg skulle gå. Da kunne jeg regne ut ca hvor mange dager jeg brukte på hver del. Sendte mat, dorull etc i posten til Sylling. Da hadde jeg mat til Vestmarka og Krokskogen.

Dag 0 Kjøre ut depo  Siden dette var i pinsen  var det mye helligdager, kjørte derfor ut et matdepo på campingen på Vikersund. Da hadde jeg mat over Finnemarka på tvers. Sekken ble pakket klar. Ble frysetørret mat for å få ned vekta på sekken, som ente på 14 kg inkl mat for 5 dager.

Dag 1 Gile - Aklangen  Hadde valgt startpunktet på E16 utenfor Hønefoss. Da fikk jeg delt etappen som nødvendigvis måtte gå på asfalt i to. Måtte starte den 16 mai for å tidsplanen til å gå i hop.

Startpunktet og også sluttpunktet 12 dager seiner om jeg kom rundt. Zpacks arc blast 52 liters sekk

Her ser jeg utover Holleia, som var første del av turen. At været skulle bli slik hele turen er ganske unikt.

Gikk stier og små grusveier der hvor det var mulig, kom over noen som trente en hund - de grillet pølser ! Var heldig å få en på veien

På Ask ser jeg mye av ryggen på Nordmarka, her skulle jeg gå rundt.
      Dag 2 Aklangen - Hovinkoia

17 Mai i skogen, lå ved et flott vann. Fikk ikke fisk.

Bra merket på Holleia, et lett område å gå i. Blir flere turer til dette område.

Vannet ved Hovinkoia til DNT. Knallvær

Litt forskjellige typer av frysetørret mat, Lyo Food er en av favorittene. Legg merke til skjea som er så lang at den stikker opp over kanten. 

Det ble tarp den natta.

Tarp er fint, ligge å se på sola som har gått ned, ikke insekter.
      Dag 3 Hovinkoia - Haukevatne

Havnet inni et område med utrolig mye nedfall og toppbrekk, på det værste var ca halvparten av trærne skadet. Ikke lett å gå når det er slik. Måtte legge om ruta. Der hvor det er kjørt skiløyper er det ryddet, og gjorde det mye lettere å komme frem.

Vindstille - klart varmt vær, ikke insekter.

Hadde med et solcellepanel til ladning av mobil og GPSen som ble brukt hele turen, fungere knall i sola.

Sov under åpen himmel den natta.
      Dag 4 Haukevatne - Lorta

Litt fuktighet om morran.

Ikke ofte du treffer steiner med eget navn, er nok en skjult hemmelighet på Holleia

Nok en stille varm fin kveld.
      Dag 5 Lorta - Vikersund

Suppe til frokost, ikke minst den viktige kokekaffen om morran. Ikke fisk å få... Halve dagen blir lit transport for å gå fra Holleia og over til Finnemarka.
      Dag 6 Vikersund - Lunnaas

Dammen på toppen av Dokkaløypa. Mye folk i området. 

Prøvde meg på litt fiske på dagen, men ikke noe napp. Varmt og fint vær fortsatt.

Statskog har en åpen koie, hvor natta ble tilbrakt, ganske unikt med åpne koier. 
      Dag 7 Lunnaas - Svarteputt

Reservatet i Finnemarka er utrolig flott, hit skal jeg igjen, det er sikkert.

Knallvær og varmt, heldigvis er det små varder å gå etter, ikke annen merking på en del av løypene.
      Dag 8 Svarteputt - Asdøltjern

Finnemarka til venstre, og Vestmarka til høyre, Krokskogen rett frem. Er i Sylling, fikk hentet maten min i post i butikk.

Er en del nedfall etter en hard vinter for skogen. 
      Dag 9 Asdøltjern - Damtjern  

Asdøltjern er en perle i Lier, på andre siden ligger Asker kommune.

Flotte lette steder å gå mot Sollihøgda.
      Dag 10 Damtjern - Retthelltjern

Damtjern ved Solihøgda, flott varmt og vindstille.

Enkel og fin teltplass, trenger bare plass til to liggeunderlag, Zpacks Duplex telt.
      Dag 11 Retthelltjern - Gyrihaugen

Nok en varm fin dag, myggen har våknet for fullt. 

Måtte ut på kanten av Mørkgånga, ser hele Ringerike.

Mørkgånga er blitt en mye brukt «inn» topptur.
      Dag 12 Gyrihaugen - Gile

Ble en natt under åpen himmel, helt vindstille på 682 MOH  

Lokale stier på vei til å fullføre hele turen, 12 dager med varme og uten regn.
      Etter turen 1 - Tanker når turen er over
       Blir litt tomhet når turen er over, føler meg veldig privilegert over å få til en slik tur på 12 dager. Kroppen like fin, veier det samme.
      Etter turen 2 - Hva kunne vært gjort andeledes
      Er alltid noe som kan bli bedre, kart ned både ski og stier på samme kartblad  er et av punktene.
      Utstyr som ble brukt på turen

En liten gjennomgang av alt jeg hadde med, optimal pakking etter mine kunnskaper. Ca 10,5 kg før mat og gass inkl fiskeutstyr  
      GPS analyse - Hvor gikk jeg feil

Prøver å tracke turen. Greit å se om det er et mønster når jeg går litt feil. Mitt er når jeg er sliten og går fra en stor sti og inn i en veldig liten. Alle kryss er lurt å sjekke også, men ikke mye feil på nesten 16 mil😀
      gpx fil:
      Spor.gpx
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.