Gå til innhold
s971001

Bruk av Omnifuel

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en Omnifuel og er litt grønn på bruken. :D Jeg har derfor to spørsmål:

1) Er det meningen at pumpen skal sitte påskrudd på fuelflasken og fungere som kork mens man er på tur, eller skal man skru pumpen av flasken før man legger ut på en ny etappe, og så skru den på igjen når man skal fyre opp neste gang?

2) Dersom pumpen kan være skrudd på fuelflasken under bevegelse, trenger man da å pumpe nytt trykk i den hver gang man fyrer opp eller holdet trykket seg helt til flasken er tom?

Dumme spørsmål, men for en som alltid har brukt gass så er dette ikke så enkelt å sette seg inn i. :)

Petter

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei!

For å prøve å svare på dine spørsmål:

1. Pumpa kan sitte igjen i flaska når du forflytter deg som en kork. Da er jo den også beskyttet.

2. Når du slukker brenneren snur du jo på flaska og slepper ut trykket, samtidig som brenneren blir renset for brensel. Da er det jo ingen grunn til å ha trykk på flasken under forflytting. Det er nok også mindre risiko for lekkasje hvis du ikke har trykk på den. Det er jo fort gjort å pumpe ved neste gangs bruk.

Anders

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du tenkt å bruke bensin, må du huske å smøre pakningene med silikon eller någe annet så funke. Bensin tørke dei ut, og du får litt lekkasje. særligt gjelde det når du skrur av slangen fra pumpa, og det er litt rykk i

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vel ikke noe galt i å la pumpen sitte i flasken mellom hver gangs bruk, men pass på å holde flasken oppreist i sekken da dette ikke er noen god kork. Det er jo ingen stengemekanisme på selve pumpen, så det er jo fri flyt for innholdet gjennom slangen inne i flasken og ut der du kobler på primusen. Dette er nok ikke noe stort problem, men legger du flasken i feil vinkel oppi sekken kan det nok renne ut litt. Du kan kanskje også oppleve at det lekker hvis du reiser fra havnivå og opp i fjellet, for da kan trykkforskjellen gjøre at luften i flasken trykker ut litt drivstoff.

Johannes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.