Gå til innhold
CNB

Coleman 442-stressa førstegangsfyrer.

Det er 2580 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har kjøpt meg en Coleman 442 og lurte derfor på ett par ting, siden dette er første gang jeg tar skrittet fra gass over til bensin.

Jeg fikla litt med den i dag uten å fyre den opp, og når jeg låste pumpa gikk det fortsatt an å trekke den opp og ned. Den gikk litt hardere bare. Er dette normalt eller skal den egentlig stå helt fast?

Fikk en følelse av at denne har stått en stund på hylla i butikken. Burde jeg sjekke pakninger osv? Smøre? Virka litt morken den pakningen som holder fast bensinlokket så man ikke skal miste dette.

Jeg har skjønt at det ikke er så smart å stappe en varmereflektor rundt hele greia, men hva med en vanlig vindskjerm i aluminium, det burde vel gå bra?

Noe annet jeg burde tenke på?

Håper noen har tips:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har en 15 år gammel og velbrukt 442 som jeg faktisk enda ikke har skiftet ut noe på. Når jeg låser pumpa så kan jeg dra den ut, men den gir for mye motstand til at jeg kan trykke den inn igjen. Jeg kan trykke den nesten helt inn, men da presses den ut igjen når jeg slipper. Har ikke prøvd å holde den inne lenger enn 5-10 sek. Jeg regner med at du har husket å holde en finger på hullet? Det er helt vesentlig. Hvis du stenger pumpa og fremdeles kan pumpe tilnærmet vanlig når du holder for hullet så vil jeg anta at det er en lekkasje et sted. Jeg har aldri hatt det problemet, men noen av brennerekspertene her kan sikkert gi deg et tips i så tilfelle.

Vedrørende vindskjermer så bør man være forsiktig ja. Jeg pleier å finne et sted der brenneren er i le for vinden. Det er viktig at for mye varme ikke blir ledet ned rundt tanken. Prøvde meg litt med en vindskjerm "på bein" slik at tanken ikke skulle bli for varm, men det ble knotete. Ikke minst å ha med seg. En vindskjerm som beskytter mindre enn 200 grader rundt tror jeg ikke er et problem. Er det mye vind så foretrekker jeg å fyre opp ute og heller koke i innerteltet. Jeg er sjelden ute mer enn noen dager av gangen og drivstoffet jeg trenger da klarer jeg fint å bære med meg. Fyrer sjelden eller aldri i teltet og på vinterstid bruker jeg ofte pulk og kan fint ha med litt ekstra fuel.

Ellers tror jeg ikke det er så mye å passe på. Vanlig fornuft rundt det å fyre med et et svært brennbart stoff bør holde. Pass på at den står stødig! Med en svær kjele kan den bli ustø på dårlig underlag. Coleman har et rykte for å avgi svært mye CO2 når den brenner med en kjele oppå. Lufting når man bruker den inne i et telt e.l. er svært viktig, men det gjelder jo forsåvidt alle brennere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hei.

Jeg har kjøpt meg en Coleman 442 og lurte derfor på ett par ting, siden dette er første gang jeg tar skrittet fra gass over til bensin.

Jeg fikla litt med den i dag uten å fyre den opp, og når jeg låste pumpa gikk det fortsatt an å trekke den opp og ned. Den gikk litt hardere bare. Er dette normalt eller skal den egentlig stå helt fast?

Fikk en følelse av at denne har stått en stund på hylla i butikken. Burde jeg sjekke pakninger osv? Smøre? Virka litt morken den pakningen som holder fast bensinlokket så man ikke skal miste dette.

Jeg har skjønt at det ikke er så smart å stappe en varmereflektor rundt hele greia, men hva med en vanlig vindskjerm i aluminium, det burde vel gå bra?

Noe annet jeg burde tenke på?

Håper noen har tips:)

What to do :

Du finner et smørehull ved siden av pumpa. Spray litt crc der, og pump noen tak.

Ellers er alt du sier her riktig.

Pumpa kan beveges selv når den er stengt.

Varmeveksler etc. er dårlig ide på disse.

Vindskjerm type le-vegg fungerer fint.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar folkens! Jeg er alltid litt usikker på ting som kan fly i lufta..

Jeg er ikke på fjellet på vinterstid, men hvor mye bensin burde man regne i uka sånn ca på sommeren/ høsten hvis man tenker to varme måltider om dagen, og ett par kaffekok? Jeg har som dere skjønner null peiling på dette med bensin, og har siden jeg var liten pjokk fyra meg bål i lavlandet når jeg har vært på tur:)

C.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Srx (Ron)

Jeg gikk på 5 dagers tur med min coleman 400.

Jeg hadde med 2ltr bensin, og brukte litt over 1ltr.

Vanlig bruk. 1 - 2 varmmåltid om dagen. 2 - 3 kanner kaffe (0,6ltr) hver dag.

Skal på samme tur i år og tar med like mye bensin.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar:)

Tømmer dere tanken på brenneren når den puttes i sekken eller lekker den kanskje ikke under transport?

-Mye dumme spørsmål her nå, men forhåpentlighvis sparer jeg meg selv for noen tabber:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Det er 2580 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.