Gå til innhold
  • Bli medlem

Sykkelforbud i Oslomarka...


Implisitt

Anbefalte innlegg

Annonse
Gjest Anonymous

Det mest provoserende med forslaget om sykkelforbud på stiene i Oslo er at det er satt fram av folk som ikke har noe forhold til sykling i det hele tatt. Bommer vel ikke helt når jeg antar at folka i Skiforeninga, DNT og de andre organisasjoenne som har fått uttale seg består av folk godt over femti år, folk som ikke har sykla mye i terrenget i sitt liv.

Deres tankegang virker å være slik; "-Da vi vokste opp var det ingen som sykla på stier. Vi vil ikke ha noe nytt på vår arena, ingen ny trend i marka, ikke andre brukere på våre stier!"

Jeg oppfatter ikke forbudet som en brukerkonflikt, men som dårlig fundert generasjonskonflikt. Fakta er jo at det er svært få som sykler på stiene i marka og Friluftsetatne har ikke mottatt en eneste rapport turgjengere skadet av syklister - så hvorfor forby?

Tviler også litt på om politiet har ressurser til å avsette folk til å luske rundt i blåbærlygnen i nordmarka for å knipe "syndere"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Enig.

Rent juridisk lurer jeg også på om denne forbuds-iveren er forenlig med allemannsretten?

Ønsker man forøvrig virkelig å lage et forbud som skal monne i forhold til reelle farer, skader og dødsfall her i landet kan man kanskje begynne med å totalforby bilkjøring?? (ca 200 skadede hver uke!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Enig at forslaget er skivebom.

Konflikter er det trolig bare i et fåtall bynære stier, og der kan vi syklister sikkert avstå.

Innover i marka er det sjelden fotgjengere å se, hverken på vei eller sti. Det gjelder hele Oslomarka.

Stigmatiseringen av oss over 50 er jeg ikke enig i, vi er mange gamlinger som sykler noen hundre kilometer i løpet av sesongen. Men vi ser kanskje så unge ut ... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Dere glemmer at syklistene ødelegger skiløypene om vinteren!!!!

Hvis det skulle bli ulovlig med sykling i skiløyper, er jo dette bare bra! Er jo bare komplette idioter som ikke forstår at dette er direkte hærverk på det det store flertallet setter pris på. Om det er juridisk mulig eller ikke driter jeg i.

Jeg har selv syklet mye på vinteren, og angrer på at jeg har syklet i skisporene. Det er vanvittig egoistisk, og jeg vet hvor irriterende dette kan være for skiløpere, siden jeg setter pris på flotte skispor selv :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ja, noe så dumt som sykling i skiløyper tenkte jeg ikke på!

Hvis man ikke går på ski bør man holde seg til brøytete veier i snøsesongen.

I vinter ble jeg faktisk nesten kjørt ned av en på motorsykkel nord for Lysedammene, jeg kom på ski! De var to stykker, og forståelig nok maskert ...

:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, noe så dumt som sykling i skiløyper tenkte jeg ikke på!

Hvis man ikke går på ski bør man holde seg til brøytete veier i snøsesongen.

I vinter ble jeg faktisk nesten kjørt ned av en på motorsykkel nord for Lysedammene, jeg kom på ski! De var to stykker, og forståelig nok maskert ...

:(

Jeg vedkjenner meg dette innlegget, glemte å logge meg på. Kan utvide teksten med:

"Hvis man ikke går på ski bør man holde seg til brøytete veier i snøsesongen. Det gjelder også fotgjengere!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Men det var da ikke sykling i skiløypene det var snakk om å forby, men på sommerstier?

Sykling i skiløyper er nødt til å forbli en minimal nisjeaktivitet, da det som regel er så tungt og slingrete at det er dødfødt. Unntak kan gjøres mellom sporene i brede maskinpreparerte løyper, på dager med fast skare. Men selv på slike dager vil jo 99.9 % foretrekke skiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg mener at sykling i skiløypene også er nevnt, uansett, det burde man da i aller høyeste grad få en slutt på. Også skøyting i klassiske spor. Og de som på død og liv skal gå fiskebein i alle preparerte oppoverbakker :wink:

Neida, men sykling har jo f.eks blitt forbudt i alpinanlegget på Tryvann, så jeg synes absolutt at det er på plass med et forbud i bortoverløypene også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Om man først skal snakke om ødelagte skiløyper: det er ingen tvil om at den største nedturen for en skiløper er frekvensen av seig hundebæsj i sporene i nordmarka, som legger seg som et ganske uønsket lag med bremsesmøring under ens vel preparerte ski! :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
  • 3 uker senere...

Takk og pris for at vi ikke fikk nok et forbud knyttet til bruk av marka.

Det er kanskje helt "ut" å tenke som jeg gjør, men hvorfor være så opptatt av andres oppførsel? Om man hadde litt mer fokus på hva man selv bidrar med så, kunne mange unødige konflikter vært løst.

Litt mer konkret: Når jeg ferdes i marka, så ønsker jeg ikke å skade verken naturen eller turopplevelsen for andre. Det gjelder padlere, syklister, fotfolk, skiløpere, hunder, hundeiere, villdyr mm.

Om jeg skulle gå rundt å irritere og stresse meg opp over menneskene jeg møter, hvor blir det da av turopplevelsen? Jeg tror det er enklere å påvirke seg selv og egene holdninger enn alle andres. Dessuten, påvirkningen man har gjennom handlig er viktigere enn ord. Det hender faktisk om man viser litt hensyn, hjelper noen frem og/eller kun gir et smil, at man får et smil tilbake (inklusiv syklister :)).

Kort summert... Ikke stress 8) SMIL! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

En av grunnene til at mange vil ha syklistene vekk fra stiene er jo at syklene sammen med hestene fører til en helt annen slitasje på stiene.

En annen ulempe er jo de private områdene i marka hvor blåstier har fått lov å gå, men som OOT nå må legge om blåstiene for det at grunneiere nekter å la syklistene få sykle over eiendomen da en sykkel ødlegger eiendomen. (et eksempel på dette er Lørensæter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har ennå til gode å se eksempler på, eller dokumentasjon på at syklister sliter mer på stier enn turgåere.

Slipper man tusen syklister (for å ta i litt) over et sårbart parti med våt skrinn jord eller et myrhull, blir det ikke seende pent ut. La tusen fotgjengere få tråkke gjennom samme område - noen som tror at det er mye "snillere" mot naturen??

I ugangspunktet vil uansett en terrengsyklist prøve å legge turen sin til tørre stier med mest mulig fast underlag, så jeg ser ikke helt problemet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I ugangspunktet vil uansett en terrengsyklist prøve å legge turen sin til tørre stier med mest mulig fast underlag, så jeg ser ikke helt problemet

Trente en del med terrengsykkel selv for noen år siden, og "mest mulig fast underlag" var ikke noen selvfølgelighet. Husker spesielt godt en episode der vi fikk kjeft av et par turgåere, for å sykle på skogssti. Det hadde seg slik at vi var 4 på skogs-/fjelltur med sykkel, og passerte et parti der sykkelen ble hengt på skulderen. Som seg hør og bør hilste vi på de to turgåerne i det vi traff dem, og de begynte å skjelle oss ut for å gjørme til stiene. Han ene turkompisen min svarte at joggesko ikke var egnet skotøy på skogstur.... Dette var ikke i Oslomarka nei, men tilfellet er slett ikke unikt. Det med joggesko som fottøy altså... :)

At sykkel sliter mer på våte områder/stier enn skosåler er det liten tvil om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest: Anbefaller deg en tur til tidligere nevte lørensæter da. Snakk med han som bor og eier område der inne.

Han har blåmerket sti tversover hagen sin, og har ingenting i mot turgåer, men kommer du på sykkelen bør du komme langs grusveien :cry:

Han viste oss ikke noen bilder, men brukte nok av ord om hvordan eiendomen hans så ut visst det hadde vært litt regn og det kom noen "få" syklister.

(lørensæter ligger på vei mellom Ullevålsæter og kopperhaug hytta om du følger blåmerkede stier, eller som en liten avstikker visst du følger sykkelrutene)

En annen rute som jeg er glad i å vandre er opp til fagervann i maridalen, visst fotturristene sliter like mye, hvorfor er det alltid sykkelsporene man ser når man går langs stien?

Og før noen lurer for mye, jeg sykler selv i marka, men bruker de stiene som er merket som sykkelstier\veier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Cral: årsaken til at sykkelsporene synes på vei opp til fagervann, er kanskje så enkel som at det er syklistene som bruker akkurat den stien mest?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til gjest. Dette er tøv. Jeg har mange ganger gått stien opp til Fagervann, men ytterst skjelden sett syklister der. Derimot er der mange turgåere. Jeg sykler også mye i marka, men holder meg til veiene, eventuelt til trillestier som knytter veisystemer sammen. Jeg har heller ikke sansen for å møte syklister på øde, små idylliske stier. At denne aktiviteten bidrar med å gjørme til fuktige partier på stien er det ingen tvil om. Jeg ville heller aldri utsette sykkelen min for den slitasjen slik sykling forårsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cral: årsaken til at sykkelsporene synes på vei opp til fagervann, er kanskje så enkel som at det er syklistene som bruker akkurat den stien mest?

Det har jeg *INGEN* tro på.

Fagervann er et av de nærmeste vannene man kan fiske i med utgangspunkt maridalen.

Men ettersom du i forgje innlegg ønsket litt mer info om hvorfor enkelte (som meg) mener at syklingen ødlegger stiene vesentlig mer enn en fotturist:

Et sykkelhjul lager et langsgående spor. I dette sporet vil vannet finne en "lettere" vei å renne enn utenfor hjulsporet. Jo mere vann som renner i sporet, jo mere jord drar det med seg. Der hvor det da kommer en liten dump vil det ettervært bli fylt opp med gjørme. Og langs hjulsporet vil det ettervært bli dratt vekk så mye jord at plantene ikke har nok feste og forsvinner.

På tide å registere deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Når det gjelder syklingen som en ”ødelegger” av marka er dette sterkt overdrevet. Det sier seg selv at veien opp til Fagervann aldri kommer til å tiltrekke seg store mengder syklister, til det er stien/veien for bratt, for gjørmete og for steinete. Myr og tung gjørme er ikke attraktivt for syklister, og det er tildels umulig å sykle i om det blir vått nok. Det regulerer seg selv.

Årsaken til at den nevnte traseen har partier som ser herja ut skyldens vel at det opprinnelig er en gammel traktorvei/ trase for hogstmaskiner?

At det finnes partier i marka der syklistene har skapt mer slitasje og spor enn fotgjengere kan nok forekomme, men dette er unntakene, ikke regelen.

Teorien din med spor og drenering vet jeg ikke om jeg kjøper. Hvor er det syklister setter spor? Typisk i gjørma gjennom en større eller mindre dam eller når man krysser over et myrsig, etc. Da forsvinner jo verken jord eller vann, vannet har ingen vei å renne enn ned i den samme dammen/myrsiget etterpå.

Om man er bekymret for menneskers varige spor i naturen som følge av transportaktivitet, burde man kanskje heller fokusere på de nesten hundre tusen kilometer med bilveier som finnes i her i landet?? DE er synlige de!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cral: årsaken til at sykkelsporene synes på vei opp til fagervann, er kanskje så enkel som at det er syklistene som bruker akkurat den stien mest?

Det sier seg selv at veien opp til Fagervann aldri kommer til å tiltrekke seg store mengder syklister, til det er stien/veien for bratt, for gjørmete og for steinete.

Men da ble vi i alle alle enige om at det ikke er syklistene som bruker dette området mest? Og da venter jeg forsatt på et svar om hvorfor sykkelsporene er de som er mest synlige?

Årsaken til at den nevnte traseen har partier som ser herja ut skyldens vel at det opprinnelig er en gammel traktorvei/ trase for hogstmaskiner?

Ved stien fra skar er traktor\hogsfelttrassen ca 50 meter. Og den er faktisk et av de bedre stykkene. :lol: Området jeg har reagert på sykkesporene er oppe langsvannet. Spesielt i området fra det "sydligste neset" (ved hyttene) og bort til det neste neset.

Stien fra Hønefoten er går langs en traktorvei et lite stykke den også men den har jeg bare gått opp på vinteren. Så her vet jeg ikke helt hvordan underlaget er, og har derfor ikke uttalt meg noe om syklistenes innvirking på den.

At det finnes partier i marka der syklistene har skapt mer slitasje og spor enn fotgjengere kan nok forekomme, men dette er unntakene, ikke regelen.

Her blir vi vi vel aldri enige :shock:

Teorien din med spor og drenering vet jeg ikke om jeg kjøper. Hvor er det syklister setter spor? Typisk i gjørma gjennom en større eller mindre dam eller når man krysser over et myrsig, etc. Da forsvinner jo verken jord eller vann, vannet har ingen vei å renne enn ned i den samme dammen/myrsiget etterpå.

Nå pleier jeg ikke ta bilder av stiene jeg går, men går du stien som krysser lørensæter vil du se dette flere steder. Og som tidligere sagt, snakk med eieren av området.

Jeg har gått en del i nordmarka de siste ukene, og har sett sykkelspor på de mest uventede stedene. Siste turen jeg reagerte på sykkelspor var riktignok ikke i oslomarka men romeriksåsen, fra p-plassen rett vest for spikertjernshytta (oot) og blåmerket sti opp til hytta.

Om man er bekymret for menneskers varige spor i naturen som følge av transportaktivitet, burde man kanskje heller fokusere på de nesten hundre tusen kilometer med bilveier som finnes i her i landet?? DE er synlige de!

Men de er desverre en nødvendighet...

Disclaimer:

Jeg fant denne tråden først under "temaemner og oslomarka" og sjekket ikke med i hvilken fora den egentlig hørte hjemme. Man banner vel litt i kjerka når man skriver mot sykling på stiene i et fora for sykling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Nei cral, jeg synes det er helt ok at det også diskuteres mulige problematiske sider ved syklingen på et sykkelforum.

Til Fagervann igjen; jeg forstå det slik at du tenker på de ganske gjørmete partiet ved sørøstenden av vannet.

Tror du ikke det var gjørmete der lenge før folk begynte å sykle i marka? Det kom vel av noe så enkelt som at folk gikk på vått og løst underlag. At syklistene kommer etterpå og setter tydelige spor når det er ekstra vått, er ikke rart. Å påstå at det er ødeleggelse av stien er vel å ta hardt i?

I og med at det ikke finnes trafikktellinger for denne stien blir det vanskelig å bevise hvem som er er en angivelig "synder". Kan bare fortelle at de gangene jeg har syklet her, har jeg aldri møtt noen til fots. Min teori er derfor fortsatt at det sykles lite her, men enda færre går! Derfor blir sykkelsporene i gjørma synlige.

Når det tørker opp utover sommeren vil du se at det meste av disse sykkelsporene vil bli langt mindre synlige.

At det synes at en brukergruppe har vært på ferde er egentlig ikke urimelig eller galt, selv om man personlig skulle mislike den brukergruppen. Spørsmålet er heller om det fører til varig skadelig erosjon. I debatten om syklistenes "herjinger" har innleggene stort sett vært følelesesmessige og egentlig handlet om estetikk, alstå at folk ikke liker synet av dekkavtrykk på mykt underlag.

En liten avsporing til slutt.

Du sier at bilveiene i Norge er "en nødvendighet". Det er vel omtrent like presist som å si at all bilkjøring er nødvendig?

Er 100.000 km veier strengt tatt nødvenig for et rikt og godt liv i Norge - eller kunne man kanskje ha hatt det like fint med bare 50.000? Jeg har ingen svar, men der er lov å spørre.

Med tanke på at nordmenns problem anno 2005 ikke er manglende mobilitet, men grovt tiltagende overvekt, vil jeg heller si at litt mer sykling i skogen heller kunne vært en "nødvendighet"! :idea::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Fagervann igjen; jeg forstå det slik at du tenker på de ganske gjørmete partiet ved sørøstenden av vannet. Tror du ikke det var gjørmete der lenge før folk begynte å sykle i marka? Det kom vel av noe så enkelt som at folk gikk på vått og løst underlag. At syklistene kommer etterpå og setter tydelige spor når det er ekstra vått, er ikke rart. Å påstå at det er ødeleggelse av stien er vel å ta hardt i?

Problemet er at en sykkel som går gjennom et slikt parti hjelper lite, mens vi som går på tur som regel trakker utennom for å unngå et 20 cm dypt gjørmehull.

I og med at det ikke finnes trafikktellinger for denne stien blir det vanskelig å bevise hvem som er er en angivelig "synder". Kan bare fortelle at de gangene jeg har syklet her, har jeg aldri møtt noen til fots. Min teori er derfor fortsatt at det sykles lite her, men enda færre går! Derfor blir sykkelsporene i gjørma synlige.

Når det tørker opp utover sommeren vil du se at det meste av disse sykkelsporene vil bli langt mindre synlige.

Hmm.. og jeg aldri noen på sykkel :D Ser bare at de har vært der.

Men jeg har møtt andre turgåere der oppe - hver gang jeg har vært der, med unntak av noen av de dagene i vinter jeg var der oppe for å fiske på isen da.

At det synes at en brukergruppe har vært på ferde er egentlig ikke urimelig eller galt, selv om man personlig skulle mislike den brukergruppen. Spørsmålet er heller om det fører til varig skadelig erosjon. I debatten om syklistenes "herjinger" har innleggene stort sett vært følelesesmessige og egentlig handlet om estetikk, alstå at folk ikke liker synet av dekkavtrykk på mykt underlag.

Som sagt, jeg sykler selv, men holder meg unna stiene, står det trillesti på kartet så triller jeg den stien, hverken sykkel (min) eller syklist (meg) er laget for å sykle på dem som regel :)

Men for meg er sykkelen bare et transportsmiddel lengre inn i marka enn det jeg når med beina.

Når så er sagt, innlegget mitt om spor i bakker og vannets ønske om å renne den letteste veien er fakta. Snakk med eieren av lørensæter gård. Han vet nok bedre enn oss begge.

En liten avsporing til slutt.

Du sier at bilveiene i Norge er "en nødvendighet". Det er vel omtrent like presist som å si at all bilkjøring er nødvendig?

Er 100.000 km veier strengt tatt nødvenig for et rikt og godt liv i Norge - eller kunne man kanskje ha hatt det like fint med bare 50.000? Jeg har ingen svar, men der er lov å spørre.

At det finnes veier som er unødvendige skal jeg si meg enig i, (diverse fastlandsforbindelser for små øyer f.eks) men at halvparten er unødvendig? Tilogmed veiene i Nordmarka har sin misjon, nå har de heldigvis ikke asfalt da.

Med tanke på at nordmenns problem anno 2005 ikke er manglende mobilitet, men grovt tiltagende overvekt, vil jeg heller si at litt mer sykling i skogen heller kunne vært en "nødvendighet"! :idea::)

La oss bruke ordet tur i skogen, så slipper vi å være uenige om sykling eller gåtur. :( For at flere hadde hatt godt av en tur i skauen er sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.