Gå til innhold
  • Bli medlem

Mont Blanc - skoleoppgave


Anbefalte innlegg

Jeg har en oppgave på universitetet i Oslo i faget Naturressursforvaltning om Mont Blanc, selvvalgt emne.

Jeg skal altså vinkle dette rundt Mont Blanc som en ressurs og se på bruken. Jeg fokuserer da på kabelbaner og utbyggingen av Aiguille du Midi samt litt om hyttene. I tillegg litt om Mont Blanc tunnelen.

Noen som har forslag om vinklinger og ting som bør drøftes i oppgaven? Videre trenger jeg sårt stoff og referanser. Hva som helst er aktuelt, avisartikler mm. Aller mest trenger jeg akademiske pubikasjoner. Men om noen har noe som kan knyttes til ressursforvaltning er det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Franz Josef,

Jeg vet ikke i hvilket år oppgaven din hører hjemme eller hvor mye tid du har, så jeg holder meg til litt almenne punkter.

Det er klart at hvis du sjekker Internet + publikasjoner via computer-søkesystem (tilbake til ca. 1992 er jo alle publikasjoner tilgjengelige), finner du vel en god del.

Som du selv (indirekte) nevner er vel problemet ditt heller omvendt: du bør vel først finne ut hva du vil undersøke før du kaster bort for mye tid til literatur-search. Naturresurser kan jo forskes fra utrolig mange teoretiske og praktiske perspektiver. At du har valgt et forksningsobject er vel litt for magert.

Kanskje et par spørsmål hjelper litt med scopingen:

Vil du helst rette deg mot teori (m.a.o. sjekke f.eks. gyldigheten / grensene av en eksisterende teori for resursforvaltning) eller praksis (m.a.o. hvor sterkt gjelder nytten for samfunnet i oppgaven)?

Vil du utføre komparativ forskning eller ikke?

Hvis du vil det: vil du fokusere på tematisk (f.eks sosial-økonomisk versus miljø/naturverdi) eller geografisk (f.eks. sammenligne med andre Alpeområder eller eventuelt utenfor Alpene) eller politisk (interessant fenomen er jo at Mont Blanc har en Italiensk og en Fransk side) eller management/forvaltning.

Uansett er det etter min mening viktig om du tar med et utviklingsperspektiv eller ikke. M.a.o. hvordan bringer du faktor tid inn i oppdraget. Interessante utviklinger er det jo i massevis på det området. Tenk f.eks. på balansen bruksverdi - fremtidsverdi - belevelsesverdi (muligens er ikke dette helt korrekt terminologi i Norge). Hvis du velger et utviklingsperspektiv er jo precaution principle og preventive inngrep svært sentrale temaer.

Fra omvendt side er det jo mulig å rette seg mot effektsiden. Også da trenger du selvsagt et skikkelig metodisk sammenligningsgrunnlag.

Uansett hva du gjør vil det vel være nødvendig å ta med normer og verdier på en eller annen måte.

Spennende hva du velger. Hvis du har mer konkrete spørsmål, kan du alltid slenge inn en privat mail hvis du synes det er enklere enn frem og tilbake her.

Kjell-Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk for svar...tviler på at jeg får så mange så en får ta dem en får med takk!

Det at oppgaven er universitetsoppgave skulle vel være info nok, da må en være rimelig seriøs og helst søke akademiske kilder. Men faget er 2000 nivå kurs, altså normalt sett for 2. eller 3. års studenter.

Jeg skulle også ønske det var slik at her kunne man velge mellom alle de forskjellige perspektivene du så flott nevner... Det kan jeg bare glemme. Hadde jeg silet ut kun et perspektiv som du hentyder til ville jeg garantert funnt null eller om jeg var heldig: en relevant referanse.

Har søkt i bibsys og der har jeg funnet 3-4 bøker om mont blanc i det hele tatt og de ser ut til å være svært lite nyttige til noe som helst annet enn om en planlegger reise. En blir nok nødt til å ta de fokus og de perspektiv en finner og klarer å gjøre til sånn noenlunde med noe akademisk dekning.

Jeg brukte også flere timer idag for å lete etter relevant stoff i elektroniske journaler uten hell. Hvis du mener jeg tar feil og evt. har tips eller noe å henvise til ville intet gledet meg mer! Hadde jeg kunnet litt mer enn hobbyfransk så hadde jeg nok vært skodd i hvertfall litt bedre, for det meste stoffet jeg finner er på fransk.

Men sånn for å svare på spm. Jeg har tatt opp grenseproblematikken allerede, uten at det egentlig er så altfor mye å si om den. Videre ser jeg spesielt på Aiguille du Midi og den voldsomme utbyggingen der. Problemet er igjen at det ikke engang er mulig å oppdrive årstall for når dette har vært bygget og dermed vanskelig å si noe utvikling og slikt. Ellers må en ta for seg hyttene og si litt om dem, videre skianleggene. Her vil jeg altså ta med både tematisk og politisk perspektiv, også utvikling i den grad det er mulig å få til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Interessant tema du har valgt FJ. Jeg har selv skrevet en hovedfagsoppgave i geografi som går på landskapet som ressurs og konflikter som oppstår som et resultat at fordelingen av ressursene mellom ulike verdisyn. Her er altså ulike verdisyn et nøkkelbegrep. Man kan grovt skille mellom økonomiske verdier og ikke-økonomiske verdier. Utfordringer ligger i at de ikke-økonomiske verdiene er utg.pkt for de økonomiske verdiene - og da har man det gående....

Et godt navn å beygnne å nøste etter er Michale Jones, professsor i geografi ved NTNU. Han veit det som er verdt å vite om emnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakter og problemer.

Jeg har ikke lett etter akkurat den typen informasjon du trenger for Mont Blanc. Selv driver jeg litt med forberedelser til prosjekter i land der problemene er (eller i hvert fall kan bli) enda større (som Nepal).

Jeg vet at jeg har vært borti en organisasjon som driver med bæredyktig utvikling av Alpene. Dessverre har jeg ikke noen referanse klar for deg. Kanskje finner du den med 'sustainable' + noe med Alpene. Om denne organisasjonenn selv har arbeidet i Mont Blanc området eller kun kan hjelpe deg videre: det merker du vel.

En annen mulighet er å kontakte (elleer sjekke sites fra) Alpeforeningene + miljøvernorganisasjoner i Alpe-landene.

Har du sjekket WWF, National Geographic, UNEP osv.? Disse organisasjonene støtter jo arbeid over alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, men nå har jeg såpass dårlig tid at jeg har ikke så mye tid til research. Må bare ta det jeg finner og bruke det.

Har redefinert oppgaven en del for å ha sjans til å lage noe mer enn personlig synsing ut av det.

Går nå i utgangspunktet helt generelt på miljøproblemer generelt i alpine områder. Bruker Mont Blanc som et underkapittel med noen eksempler i stedet.

Så hvis noen har noen tips til stoff om ressursbruk av alpine områder ville det vært fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Her har du noen treff fra bibsys:

Tittel: Landscape as a resource and the problem of landscape values / Michael Jones.

Forfatter: Jones, Michael

I serie: Arbeider fra Geografisk institutt, Universitetet i Trondheim ; No. 137

Trykt: [Trondheim] : Geografisk institutt, Universitetet i Trondheim, [1993?].

Sidetall: S. 19-33.

Noter: "Offprint from "The Politics of Environmental Conservation. Proceedings from a Workshop in Trondheim March 26, 1993", edited by Caroline Rusten and Halvor Wøien. Report no. 6/93, The University of Trondheim, Centre for Environment and Development (SMU), pp. 19-33".

Noter: Katalogisert etter omslag.

ISBN: 82-7373-039-5

Eiere: HIL HSM NBR UBB UBIT

Tittel: Landskapet som ressurs / Michael Jones.

Forfatter: Jones, Michael

I serie: Arbeider fra Geografisk institutt, Universitetet i Trondheim ; 13

Trykt: [Trondheim], [1981].

Sidetall: S.1-15 : ill.

Noter: Særtrykk av Dugnad, 7(1981).

Eiere: NHHB UBIT

Anbefales!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.