Gå til innhold
  • Bli medlem

Snøhule


hvalhai

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen !

Er det noen som har tips om kurs el lignende, som omhandler snøhule graving?

Ønsker ikke å gå på kurs med 10-20 andre, for mye styr :D

Det er mye man kan lese seg til, men det var det å få gjort ting i praksis :)

Liker å ligge under åpen himmel, men det er greit med ly om man skulle trenge det :D

Hilsen Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt tips er å finne små guider, for eksempel på turistforeningens sider, og gå gjennom dette i nærområdet hvis mulig. Gjerne med barn, de elsker å lære om overlevelse i snøen! Evt. etter en tur, så dere får oppleve hvor slitsomt det er å grave etter en hard dag. Turistforeningen har en side med snøhulebygging som kan være nyttig, ellers er det ofte omtalt i overlevelseslitteratur - i hvert fall amerikansk.

Igloo er raskere å bygge om det er tynt med hard gammel snø, da er det ofte smart å ha sagblad til å skjære ut fine blokker med. Typisk påsketing å gjøre på hytta, eller om du får lov i et alpinanlegg nære deg.

Hvis du vil på kurs skal du titte etter "vinterkurs" som tar for seg utstyrsvalg og overlevelse på vinterfjellet. Mange guide/utdanningsfirmaer har dette, blant annet bre.no. Her får du nok mer enn bare byggingen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett tips er

1) 2 stk spade, en i plastikkbelagt aluminium og krummet blad, og en større for utkasting av snø.

2) Skredsøkestang (3meter) Da kan du raskt sjekke mange potensielle steder og unngå mislykket graving.

3) Vanntette klær eller ekstra skift.

4) god tid :wink:

Sjølbyggerkurs : Den store romslige snøhulen:

Finn en skavl (ikke før høy ift der du graver), 3 meter dyp, ca 1 meter til tak, mindre hvis fast snø.

Grav inn i mannshøyde to åpninger ca 3 meter fra hverandre.

Grav så inn mot hverandre, slik at du får en seng på ene siden (2 meter lang) og ståhøyde på den andre siden.

I sluttfasen av utmåking, tettes den ene åpningen.

Krum taket (unngår vanndrypp)

Det siste er å tette inngangen øverst slik at den "varme" lufta holdes inne, f.eks med snø eller med vindsekk/ski som lett kan justeres opp eller ned.

Husk ett lite hull (stavtrinse) i taket for utlufting. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med den lokale turistforeningen!

Kanskje kjenner du noen med erfaring som kan ta det som en tur?

Det er utrolig mange måter å gjøre dette på, og hvis du bare er ute etter ly til deg selv er det relativt fort gjort. For noen år siden hadde jeg 10-15 netter i hule en vinter, og da lagde jeg den siste på 1t15min i ganske hard snø. Det tar jo selvsagt lenger tid enn å slå opp teltet, MEN så er det godt og varmt hele natten. Dessuten slipper du vekten av teltet... :wink: (Nå ville jeg vel uansett hatt med en vindsekk el.l., men likevel) ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var skikkelig forelsket i en Black Diamond D9 når jeg drev med dette. Den flytter utrolige mengder snø, men er jo ikke noen "nødspade". Men, som alternativ til telt er den lett! :D

Hvis dere er flere sammen anbefales også en liten presenning, så kan den/de som ikke graver rutsje snøen ut av hula... Det er særdeles effektivt...

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver

Hvilken temperatur er det snakk om i snehuler. Jeg har det inntrykk at det ligger på ca 0 grader, men kanskje det er litt over eller?? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Temperaturen skal ligge på rundt 0 grader. Da vi hadde kurs Hovden i Setesdalsheiene, var det rundt minus 25 grader, men temperaturen i hulen var ikke noe ille i det hele tatt. Pass på at støvlene ikke havner i kuldegropen, kan være noe vanskelig å få på seg i etterkant..

For å få en god temperatur er det viktig å konstruere en inngang, kuldegrop og brink slik at man blir liggende høyere enn inngangen.. Tenk på inngangen som en "vannlås" i ett rør..

Alexander

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på at støvlene ikke havner i kuldegropen, kan være noe vanskelig å få på seg i etterkant..

Godt poeng! Nå er det vel vanskelig å komme unna frosne støvler på vinterstid, men... Ha alltid to par ullsokker - ett du går med, og et par "nattasokker". Prøv å gå deg tørr mens du graver (eller ta en tur i måneskinn). Snør opp skoen mest mulig, og kjipp litt (ikke få gnagsår). Viktig å resirkulere luft, slik at du tørker opp. Gleder resten av kroppen også. Løsne belte, luft med smekk, løsne opp snøringer osv. Slik at du er tørrest mulig. Men, ikke begynn å frys! :D

Cluet med sokkene: "Nattasokkene" har du innerst mot huden (tørt og godt). Dagsokkene trer du utenpå (nesten tørre). Om morgene er begge parene tørre OG varme. Gå over til bare dagsokker igjen, og kjør de nedi gjennomfrosne støvler. Da blir det nesten ikke kaldt, og støvlene tiner seg på plass etterhvert... :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken temperatur er det snakk om i snehuler. Jeg har det inntrykk at det ligger på ca 0 grader, men kanskje det er litt over eller?? :D
Snøhuler blir nesten alltid varmegrader hvis man ikke lager dem for store. I tillegg til å bygge inngangen riktig er det viktig å lage veggene glatte og bratte nok til at vann ikke begynner å dryppe, men heller renner nedover vegge-sidene. Utfordringen er å holde seg tørr og å isolere godt nok mot bakke under overnattingen.

Ha på så lite som mulig annet enn skallbekledning under gravingen inni hula for alt blir svett og klamt, og skallbekledning tar lite energi å tørke.

Man kan bruke liggeunderlag såvel som presenning for å få snøen til å gli ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.