Gå til innhold
  • Bli medlem

Kompassbruk....


rakafisk

Anbefalte innlegg

Hei!

Har nettopp lært meg hvordan jeg skal bruke kompass, men får det ikke helt nøyaktig. Har bare et billig kompass, så lurte litt på om det kanskje er dette som er grunnen? Har prøvd en rekke ganger, og har forsøkt å være veldig nøyaktig nå, men bommer likevel ofte med opp til 500 m på ca 5 km. Er dette vanlig, eller kan det være at det er kompasset som rett og slett er for dårlig?

Misvisningen er så og si 0 i området, så dette har nok neppe noe å si.

Ideer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

én ting man må passe på er at man faktisk går rimelig rett frem. Det gjør man ikke om man kikker på kompassnåla. du bør se fremover slik at du har minst to helst tre landemerker foran deg i rett linje mot målet. F.eks. en stein og et tre. Da er det mye mindre sannsynlig at du skjener galt avsted.

Har du forresten sett noe system i det når du bommer? kommer du alltid for langt til én side?

Eneste jeg kan tenke meg som gjør et kopass dårlig er at det er litt "lealaust" slik at nåla seiler litt frem og tilbake. Sjekket et par forskjellige i en butikk nylig og oppdaget at det var litt forskjell på hvor mye jeg kunne flytte og herje på dem før nåla begynte å seile.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var allerede flere gode tips ser jeg.

Noter deg hvor mange grader kompasset viser. Fort gjort å komme borti slik at kursen skiples.

I stedet for å se på kompasset hele tida er det bedre å sikte og finne et punkt som ligger på kursen. Gå dit og finn så et nytt punkt. Ofte umulig å gå rett fram etter kursen hele tida, ved å gå fra punkt til punkt slipper du problemet med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver att missvisningen är noll, men vilken missvisning är det? Är det i förhållande till sann nord eller i förhållande till kartans rutnätsnord? Rutnätet på kartan pekar inte alltid mot sann nord och det är olika avvikelser på olika platser i landet. Därför måste man använda den missvisning i förhållande till rutnätsnord som anges på kartbladet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du får 500m avvik på 5 km ved å kikke på kompassnåla i stedet for å ta ut kurs mot faste punkt synes jeg du faktisk har gjort det bra! Når det gjelder misvisning, så er den de fleste steder i Norge så liten at du ikke trenger å ta så mye hensyn til det. Unøyaktigheten ved å gå på kompasskurs er allikevel så stor at det ikke har så mye å si.

Det er to ting som må til for å finne fram med kart & kopass: 1) Ta kurs mot et punkt (tre, høyde e.l) så langt borte som overhodet mulig. 2) Følg med på kartet hele tiden slik at du vet hvor omtrent du er. (Forøvrig bør man alltid vite hvor man er på kartet, også i pent vær. Det hjelper fint lite men kart og kompass hvis tåka kommer dettende og du ikke har tilsrekkelig god posisjon).

Under O-løp, eller ved finnavigasjon i dårlig sikt, bruker jeg tommelen på den hånda jeg holder kartet med for å markere siste sted jeg helt sikkert vet hvor er. Det gjør det lettere å finne tilbake for å ta ny kurs hvis det trengs. Det blir også kjappere å lete opp posisjonen på kartet da.

Hvis man er 3 sammen og det ikke er mulig å ta ut kurs fra punkt til punkt (f.eks. på ski over breplatå eller vidde i tåke) kan man gå på en rekke (med tilstrekkelig avstand, dess lengre dess bedre, men man må kunne se hverandre og snakke sammen) hvor sistemann har kompasset og passer på at a) dere danner en rett linje og B) at kursen er rett. Denne teknikken betinger at terrenget gjør det mulig å stort sett gå rett frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.