Gå til innhold
  • Bli medlem

Naturlige ressurser (vannforbruk, hyttefelt)


Norge

Anbefalte innlegg

Hei,

hva synes dere, har man sjanse å få regning til vannforbruk på grunnlag akkurat målt forbruk i et hyttefelt med sentral privat vann- og avløpsbedrift?

Jeg mener det er med hensyn til ressurse vann og til å unngå for høyed belastning med avløp :) galt å beregne etter gjennomsnitt av alle forbruker i et felt. Det inspirer ikke å forhindre for mye forbruk for hver enkel forbruker.

Hilsen

Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Kjenner en som nettopp har satt opp en hytte. Han ble overrasket hvor dyrt vannavgiften var på. Han betalte 1500 kr i året tror jeg.

Men i prinsippet er det som du sier at det er ressursmessig riktig med pris relatert til bruk.

Men stortsett er det jo ikke noe "mangel" på vann og da er det jo greit med fri bruk og at vannavgiften er fast. For uansett skal anlegget betales for, og en må nok regne med å betale en god del, bare for å være tilknyttet ett anlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, dere må huske på at det ikke er bare bruken som koster. Anlegget koster i investering og drift, uansett om en abbonnement bruker mye eller "sparer".

Og om ikke kapasiteten er sprengt på anlegget er det ikke noen store grunner for å få avregning etter bruk. Vet egentlig ikke om du kan kreve det. Ihvertfall neppe om det gjelder private anlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar.

Det dreier seg om en privat anlegg og vi alle betaler like. Jeg ble tilkoppelt paa 25.04.07 og maatte betale fram til 30.06.07 750,- NOK (inkludert mva.) for vann og avlöp.

Det er riktig at anlegget koster i drift. For det har man vannlig aarsgebyr.

Naa har jeg utlöst en oppdrag til en rörlegger til aa faa vannmaaler. Grunneieren nekter hittil aa svare paa min kreving.

Kommunes bestemmelser spiller ingen rolle fordi anlegget holder grunneier, er altsaa privat.

Men som flere kommunale bestemmelser viser har man rett aa kreve paa beregning etter maalt forbruk (avlöp er i den fall like vannforbruk).

Og saa bestaar spörsmaal om man har generell rett mot privat bedrift aa faa regning etter maalt forbruk.

Paa den annen side: Hvem kan kontrollere naar grunneier sier at forbruk ble höyere i feltet og derfor maa vi alle betale mer naar ingen har mulighet aa kontrollere det?

Kanskje har noen erfaring med reguleringen i sitt hyttefelt?

Beste (vann)hilsner

Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva koster vann egentlig i Norge? Her (i Nederland) ligger prisen rundt NKr 12 per m3. Alle har målere. Jeg husker ikke helt systemet, men mener dette er prisen opp til 120 m3. Over dette blir det atskillig dyrere.

In Bergen kost water iets minder dan kr. 5 per m3:

http://www.bergen.kommune.no/vann_avlop_/ekstern/regulativ_m_priser.html

En dan krijg je er in periodes met veel regen gratis gevaarlijke bacteriën bij. :(

Hilsen

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

In Bergen kost water iets minder dan kr. 5 per m3:

http://www.bergen.kommune.no/vann_avlop_/ekstern/regulativ_m_priser.html

En dan krijg je er in periodes met veel regen gratis gevaarlijke bacteriën bij. :(

Hilsen

Linda

Wat zie ik nou???? Is dit een verdwaalde nederlandse in het wilde Noorden of gewoon iemand die een keertje een nieuwe wereldtaal wou leren?

Men for herfra å holde det litt begripelig for resten av folket her. Vann er tydelig atskillig billigere i Norge ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wat zie ik nou???? Is dit een verdwaalde nederlandse in het wilde Noorden of gewoon iemand die een keertje een nieuwe wereldtaal wou leren?

Men for herfra å holde det litt begripelig for resten av folket her. Vann er tydelig atskillig billigere i Norge ja.

Jeg har bodd i Norge siden 1998. Jeg flyttet mest fordi at det finnes så mange flotte turmuligheter her, sammenlignet med hjemlandet. Har også blitt veldig glad i skigåing, men har fortsatt mye å hente på teknikken. :(

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt tilfelle var det presis omvendt. Flyttet til Nederland i 1986 og hadde gått (mer enn) nok på ski i Norge. Er enig i at Norge er et utrolig flott land når det gjelder natur og turer. Men vinteren der er jeg ikke så veldig glad i. Alt for lang og mørk! Men sommeren i fjellet :( : I august kommer jeg oppover. Tre ukers tinderangling, stillhet, utsikt, ro. Etter et års slit her i det travle og oppjagete Nederland, er dette noe jeg virkelig trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.