Gå til innhold
  • Bli medlem

Nyere ruter på Hægefjell


dewalt

Anbefalte innlegg

Annonse

Hej Rune (eller hvem der ellers måtte have lyst til at svare)

Jeg har en snak for tiden med nogle klatrere fra Århus, som jeg ikke kender på forhånd, om evt. at tage til Nissedal og klatre. Jeg har fundet en del info om ruterne på Hægefjell. Hvis graderingerne stemmer med normal praksis, er Via Lara den eneste rute på Hægefjell, jeg kan klatre. Jeg har også hørt, at de angivne tyske graderinger ligger cirka en hel grad over ruternes reelle sværhedsgrad. Hvis det stemmer, har jeg måske også en chance på Sternschnuppe. Hvis sværhedsgraden derimod stemmer med den normale skala, har jeg ikke en chance! Stemmer det, at graderingerne ligger en hel grad over det normale?

Jeg har også hørt noget om, at der ud over Hægefjell er andre felter i Nissedal og Fyresdal med lidt lettere ruter, så der under alle omstændigheder er noget at komme efter. Det skulle alt sammen være beskrevet i bogen, som jeg kan købe i klatrecenteret, når jeg kommer der op. Som det fremgår, har jeg ikke bogen endnu, og det vil være lidt ærgerligt at komme der op, og det så viser sig, at der kun er én rute, jeg kan klatre.

Kan Nissedal anbefales for en amatør som mig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lars

Du kan roligt tage til Nissedal! De fleste ruter er UIAA/Tysk graderet, ”Via Lara” skal man jo gå, og den er vel ca. grad 3 Norsk, ”Sternschuppe” har jeg ikke selv gået, men den vil jeg mene, du sagtens kan gå, det er den næste på min plan! Jeg gik ”Agent Orange” i starten af Maj, også en fin rute med meget sva/slap, og den vil jeg mene Du også kan tage – jeg er ikke en særlig god klatre selv! ”Reven” er også spændende, men 6- Norsk, det er dog kun en enkelt reblængde der er 5+ og 6- resten er rundt 4 eller 5, jeg havde en noget bedre makker med, som fik lov til at tage de ”hårde” reblængder. :D)

Har også været i Fyresdal i år, der klatrede vi ”Just for Fun” 2 gode reblængde, 2 med meget sva/slap, dagen efter skulle vi ha’ klatret ”Harry Pothead” på Baremalandfjellet 5+ norsk, men regn og slud fik bilen til at køre hjem i stedet for til fjellet… Ellers kunne ”Tazan und die Ameisen” 5 UIAA, måske også være noget – første reblængde 5 UIAA resten 3-4 UIAA.

”Kjøberg” og ”Træningsfeltet” byder også på mange ruter rundt 4-5 af ca. 20-40 klatremeter.

Men Hægefjell har masser af muligheder, ”Via Lara” på førstedagen, derefter ”Sternschuppe”, ”Agent Orange” og måske ”Reven” eller ”Gone with the weed”. Jeg tror ikke dit niveau kan være ringere end mit!

Lars jeg har sendt en PB med min nye mail, du skriver bare hvis du vil vide mere, så ser jeg om jeg kan hjælpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine notater om Nissedal står følgende:

Norsk grad

*Hægefjell, Mot sola 6(-), fine riss, crux er ok å sikre

*Hægefjell, Sternschnuppe 4+/5-, mest 3-4'er tl, flere rutevalg, crux = sva, litt tynt sikret.

*Hægefjell Via Lara 3, kanskje enkelte 3+ punkt. Meget velsikret.

Litt mer psykende

*Ånundsbufjellet, Twilight Zoom 5+, gamle tynne borebolter, i 7. tl 25 meter uten sikring før crux.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.