Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Nettopp fyllt 40 år - og de siste årene har sirkulasjonen i fingre og tær åpenbart blitt redusert. Blir lett kald på fingre og tær, og de blir helt hvite og følelsesløse etter en stund.

På hendene er det enkelt nok å håndtere dette: flå floke i et par minutter, så kommer varmen.

På føttene er det værre å få gjort lignende tiltak på skitur. Så her må varmere fottøy til.

Har i dag Alpina Alaska BC i str 43. To par ullsokker. De har ganske tett passform i tåboksen, og det er der jeg blir kald. Har prøvd disse alternativene i butikken: 

- Crispi stetind BC, str44. Hatt modellen før - og de er for hard i hælen. Passer ikke. Men ellers god plass til 3 par sokker.

- Alpina Alaska BC i 44 og 45. Faktisk trangere/lavere over tærne enn de jeg har i dag, tross større sko (!), så jeg får ikke plass til et tredje par med sokker.

- Fischer BCX Grand Tour i 44. God plass til tre par sokker, og høyere tåboks, uten at resten av skoen ble løs. Også mye bedre sideveis stabilitet enn Alaska, selv med ganske løs snøring. Men litt dårlig hælgrep (ikke nødvendigvis en ulempe om jeg blir vant med det, for det var ingen gnag og ubehagelig trykk på hælen). Og dessverre en brett ved tåen som jeg ikke er sikker på om vil gå seg til - ser kanskje ut til å kunne bli hull i bretten etter mye bruk.

Fisher skoen er altså en mulighet, om hælgrepet og bretten ikke lager problemer - men det koster selvsagt penger.

Så da forsøker jeg først rimelige tiltak:

Tiltak A: Jeg klippet bort inleggssålen under tærne i skoene jeg har. Tåboksen ble mer romslig, og jeg får plass til et par sokker til. MEN jeg reduserer jo såletykkelsen under foten. Mindre isolasjon mot bakken. 

Tiltak B: Jeg vurderer å sy/lage meg noen tåladder av neopren, kanskje dobbelt lag. Noen som har erfaring med tilsvarende løsninger? Fungerer det?

Tiltak C? Blokke ut tåpartiet med en sånn dings:

IMG_0330.jpeg.4c6d53dcab8fd33d05e1d31183d28ac9.jpegNoen som har prøvd å blokke ut slike sko i tåpartiet? Virker det? Skoen har Goretex og gummikalosjering nederst, ellers er den laget av tøy/skinn.

Tiltak C Nye sokker, som spares til kun de kaldeste skiturene. Hvilke sokker er de de desidert varmeste etter deres erfaring? 

Endret av Marius Engelsen
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at isolasjon, luft og mulighet å vrikke på tåene er svaret for å holde varmen på bena når det blir kaldt. Mine crispi svartisen er nokså greit varme ned til minus 15. Stive støvler blir kalde er min erfaring dessverre.

Skal du ut på langtur i kalde strøk med temp ned mot minus 40, anbefaler de å finne riktig støvel og legge på minium 2 str. Men det blir litt mye om du skal bruke de under normale vinter forhold i Sør-Norge hvor under minus 20 kanskje blir maks ett par dager i året.

Ser min Kamik støvler har har noe form reflektor under sålen på innerstøvlene?

Tenker at gummi sålen og hele oppbygging av ski støvlene stjeler mye varme. Så bygge opp med en ullsåle og ullsokk med mye luft rundt kan bøte på dette, samt at man kan vrikke litt på tåa for holde på varmen når det begynner å bli kaldt.

Har aldri sett innersåler laget med reflektor, men det kan kanskje hjelpe en del? Bruke noe reflektor teip på undersiden av sålen?

Ville kanskje ha skippa tre lag med ull sokker og lagt inn en sikkelig ullsåle. Testa en fra Innmark, disse koster rundt 100 lapp på felleskjøpet. Disse bytter du etterhvert som de blir utslitt. Greit ha med ekstra tur og tørker lett.

20260104_115604.jpg

17675256908843829541887819757162.jpg

Skrevet
Marius Engelsen skrev (17 timer siden):

Tiltak C Nye sokker, som spares til kun de kaldeste skiturene. Hvilke sokker er de de desidert varmeste etter deres erfaring? 

Ullsokker bruker jeg kun forsvaret sine eller hjemme strikka. Primært forsvaret sine på tur.

Skrevet

Forslaget til @Dompappen funker helt sikkert, men kan kanskje bygge for mye vist plassen allerede er et problem. Et mindre plasskrevende alternativ i samme "gate"

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.