Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg gikk tur i det islandske høylandet i 2015, og før jeg dro dit, gjorde jeg litt research om mygg i landet. Jeg hater de små drittsekkene, men dessverre gjengjeldes ikke dette hatet – de ser virkelig ut til å like meg. En japansk forsker forsket på hvorfor mygg ble tiltrukket av noen mennesker mer enn andre, og han fant ut at de foretrekker hanner fremfor hunner, og at de foretrekker blodgruppe O fremfor andre blodgrupper. Jeg er mann (i hvert fall var jeg det sist jeg sjekket), og blodgruppen min er tilfeldigvis O negativ. Fra min egen erfaring har jeg en tendens til å tro at den japanske forskeren har rett.

Til min overraskelse leste jeg at Island var helt fritt for mygg, selv om de er en plage på Grønland, Skottland og Skandinavia. Forklaringen var at Island kan ha perioder med relativt mildt vintervær på grunn av Golfstrømmen, men disse kan veksle med perioder med alvorlig polarkulde, som forstyrrer livssyklusen deres – de ville våkne opp i en mild fase bare for å bli drept når polarluften slår til. Inntil nylig var den eneste myggen som ble funnet på Island en død mygg, funnet på et Icelandair-fly på 1980-tallet. Finneren, professor Gísli Már Gíslason ved Universitetet i Island, anså funnet som så uvanlig at eksemplaret har blitt oppbevart i en krukke ved Islands institutt for nasjonalhistorie siden den gang.

Nå ser det ut til at det ensomme eksemplaret har fått selskap, ettersom noen få har blitt observert ikke langt nord for Reykjavik – og disse var tydeligvis i høyeste grad levende. Det er ikke kjent hvordan de kom dit, men de uvanlig varme vår- og forsommertemperaturene antas å ha bidratt til at de overlevet. Det blir interessant å se hvordan dette utvikler seg – vil larvene overleve den kommende vinteren?

Å ... og jeg leste også at hyppigheten av O-blodgrupper på Island er ganske høy – så islendingene kan ha god grunn til å være bekymret for myggene.

Lenke til BBC News-artikkelen:

https://www.bbc.com/news/articles/clyz3vv62pgo

• Trist 1
Annonse
Skrevet

Ja jeg fikk med meg denne for noen dager siden. 

De har jo også store prosjekter gående for å anlegge skog og grønne sletter på Island så det er godt mulig at den karrige naturen vi ser der i dag i stor grad vil være borte i løpet av vår livstid. Men det vil vel sannsynligvis også være med å skape habitat for myggen. 

Skrevet
45 minutes ago, Gabs88 said:

De har jo også store prosjekter gående

De har introdusert «store prosjekter» før – med uforutsette resultater.

Da jeg dro dit, syntes jeg de lilla blomstene var ganske fine da jeg så dem første gang. Etter tre uker var jeg lei av synet av dem – og det er tydeligvis mange islendinger også. Et prosjekt som ble startet med gode intensjoner har etterlatt dem med en aggressiv invasiv art som har kommet fullstendig ut av kontroll:

https://hakaimagazine.com/features/why-iceland-is-turning-purple/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.