Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir valkar invändigt vid tår efter bara ca 100 km och lite backar

Jag håller på att gå in dessa kängor och de har bara blivit lite våta av svett inne i tå boxen.

Hade ett par Garmont Dakota förra året som helt vattenfylldes förra året vid ett misslyckat vatten hämtnings försök, de fick inga skador.(hade gärna haft skal kängor om jag kunnat)

Har sänt in reklamation och väntar på svar därav ett neutralt inlägg.

IMG_20250705_211505222_HDR.jpg

• 2 uker senere...
Skrevet

Fått återbetalning på köpet,om Alfa ger besked om orsaken kommer det mer information.

Återförsäljare i Sverige säger att alla tillverkare köper färdiga rullar med Gortex foder och därmed om det är fel på vissa partier eller ett större problem som är vanligt är oklart.

Att Gortex foder spricker och läcker är ju ett känt problem.

Det jag lärt mig av detta är att ha några alternativ även på kängor som är ingångna men hela.

Nu var det kängprovning till övriga packproblem och mat de sista dagarna före resan.

• 6 måneder senere...
Skrevet

Har ett par Alfa Juvass nylon/polyuretan material.

Under tiden jag gick in dem eller om felet var från början är oklart,det blir små bubblor i tån och nedsjunkning i ovan tår in mot där snörningen börjar.

I dag var jag hos en erkänt duktig skomakare som sa att det berodde på att plastinsatsen i tå partiet mellan yttermaterialet och Gore-Tex membranet endast tål 30-40 gr värme och sedan bubblar den sig.

Jag har endast gått ca 10 mil med dom och torkat dem ute och sedan ställt i ett skåp med ett inbyggt vattenelement med dörrarna på glänt.

Med mkt stor säkerhet så har jag inte utsatt kängorna för en temperatur mer än på 20-25 gr C.

Alfa har betalat tillbaka pengarna för köpet men vill ej tala om orsaken till felet som gjorde att jag fick ta mina gamla Garmont Dakota med lite hård sula men gick bra även denna gång då det bara var någon vecka tills avfärd på turen.

Så nu får man kräva en sprängskiss på hur tillverkarna har byggt upp kängorna/skorna och undvika plast över allt.

Kängor/skor som är byggda så klarar ju inte tex de varmaste dagarna i Europa iaf inte att gå på asfalt fram till ev start för vandringen,slut med att sitta vid elden och värma sig eller laga mat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.