Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal på langtur i sommer - i første omgang fra Haukeliseter til Finse, via Hellevassbu, Litlos, Hadlaskard, Dyranut, Kjeldebu.

Pga. de lave snømengdene i år, har jeg lyst å komme meg av gårde litt tidligere enn vanlig og vurderer å gå rundt 22. juni. Jeg regner ikke med at sommbruene kommer ut før hyttene åpner rundt 28. juni.

Er det noen som har inntrykk av hvordan vannføringen er i området nå, og som vet hvorvidt krysningene lar seg vade? Jeg går med staver og krysser alltid med skoa på.

Annonse
Skrevet
HåkonNB skrev (9 timer siden):

Jeg kjenner dessverre ikke vannføringen, men om du klikker deg inn på de aktuelle broene på denne siden finner du i alle fall bilder, kart og ev kommentar til vading:

https://www.dnt.no/turtips/turomrader/sommerbroer/

F eks Finsefetene sør ser noe voldsomt ut uten hengebrua.

Hehe huffda - jeg hadde ikke kommet så langt nord i kartet enda. Den krysningen der så litt hard ut ja.

Synes ofte det er vanskelig å vurdere utfra beskrivelsene, da det kan være muligheter opp- og nedstrøms som ikke nødvendigvis nevnes.

Mulig jeg bare får være tålmodig og vente en uke til..

Skrevet

Det er 11 sommerbroer på ruta mi mellom Haukeliseter og Finse. Kanskje fler enn at jeg synes det er bryet verdt bare for å komme av gårde noen dager tidligere.

MEN: for hva det er verdt har jeg endt opp med en shape-fil over alle sommerbroer på hele Hardangervidda (unntatt Bergen sine), så hvis noen skulle ha bruk for det så rop ut 😅

• Liker 1
Skrevet
solovandrer skrev (34 minutter siden):

Det er 11 sommerbroer på ruta mi mellom Haukeliseter og Finse. Kanskje fler enn at jeg synes det er bryet verdt bare for å komme av gårde noen dager tidligere.

MEN: for hva det er verdt har jeg endt opp med en shape-fil over alle sommerbroer på hele Hardangervidda (unntatt Bergen sine), så hvis noen skulle ha bruk for det så rop ut 😅

Har du noe sikker informasjon om når sommerbroene legges ut? Jeg vurderer å gå Finse-Krækkja-Haugastøl den siste helga i juni, hvis det ikke blir sykkeltur i Sverige i stedet.

Skrevet
Bryggekar skrev (Akkurat nå):

Har du noe sikker informasjon om når sommerbroene legges ut? Jeg vurderer å gå Finse-Krækkja-Haugastøl den siste helga i juni, hvis det ikke blir sykkeltur i Sverige i stedet.

Da har du Finsefetene Syd og Larsbu å forholde deg til. Og treffer akkurat på tidsperioden hvor mange av Hardangervidda-hyttene åpner.

Nei, jeg har ikke noe veldig sikker info. Annet enn at det står åpningstider på hyttene hos DNT og ut.no og at de pleier å legge ut sommerbroene ifm. åpning av hyttene.

Det er Finsefest/sommeråpning 27. juni - 6. juli og en kunne jo tenkt seg at det var naturlig å få rutene i området i drift til det. 

Det går sikkert an å ringe og sjekke status. Det er DNT Oslo som har disse broene, og Finsehytta.

Skrevet

Jeg vet det er flere Norge På Langs-ere som har gått til fots fra Haukeliseter til Finse allerede i år. Av grunner jeg ikke forstår, når man har østvidda helt fri for snø der vi selv gikk :) 

Så mulig er det nok om man er villig til å vade litt

Skrevet
sneakyowl skrev (4 timer siden):

Jeg vet det er flere Norge På Langs-ere som har gått til fots fra Haukeliseter til Finse allerede i år. Av grunner jeg ikke forstår, når man har østvidda helt fri for snø der vi selv gikk :) 

Så mulig er det nok om man er villig til å vade litt

Ok - da er det kanskje mulig.

Ja, det kan man jo lure på - er vel grønt og skjønt i øst nå. 

Vading er greit, så lenge jeg ikke dras med nedover 🙃

• Liker 1
Skrevet
Lompa skrev (4 timer siden):

Grunnen til at hyttene åpner sent i området er villreinkalvingen. Enda en grunn til å utsette turen litt. 

Nå er vel ikke de publiserte rådene at man skal holde seg unna i midt/slutt juni, men å ta ekstra hensyn. Trafikken blir langt lavere når hyttene er stengt og vi nærmer oss snart slutten av perioden og. Men ja - man kan vel si at jo færre folk innenfor denne perioden jo bedre. Jeg tar det med meg.

• Liker 4

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.