Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Sikkert åpenlyst, men er litt «nymotens» utstyr og sammensetning for meg…

Bruker Biltema sin campingparafin og forvarmer med rødsprit.

Testet primusen før turen og den var helt fin, har egentlig ikke demontert den etter den var satt i bruk og pusset den da jeg ikke har sett noe sot på den, selv med å dra over med en pusseklut.

Merket på turen at den var litt lite futt i den, den slet litt med å komme seg i gang ved første fyring, var som om det ikke kom ut noe drivstoff og det var en dårlig flamme. Pumpet sikkert 20-30 ganger til (full flaske) så fikk jeg etter hvert en brukbar flamme etter en ny forvarming, men den brukte vel 10 min på å koke en liter med vann (kjele med varmeveksler). En ting jeg også merket var at det ble liksom mindre motstand i pumpen etter andre gangs forsøk på pumping, nesten som når lærpakningen på de gamle primusene har gått i stykker.

På morgenen etter så startet den opp med en gang, avskrev den første forsøket med at det kanskje var dårlig forvarming og for lite trykk.

Pusset den i går og det var ingen sot på utsiden, men demonterte dysa og der var det en salig samling med «gugg» som antageligvis er sot? Men det gir ikke så mye mening at det skal samle seg sot nedi her?

Noen som har noen ideer på om dette kan ha vært årsaken til «liten» flamme og dårlig effekt?

Hva kan grunnen være til at pumpa plutselig endrer motstand? Jeg fikk bygd opp nok trykk dagen etterpå til å koke vann, men syntes det tok lang tid (og vannet kokte vel egentlig aldri sånn skikkelig, men ble kanskje 80-90 grader).

Denne type primus er helt ny for meg, men har jo brukt den gamle typen primus i forsvaret i flere år, så konseptene er jo noenlunde de samme.

IMG_3949.jpeg

Endret av SkogensPappa
Tilleggsinfo
Annonse
Skrevet

Her er det bare vill gjetting: 1 Noe har kommet fra pumpa.   2 Parafin kvaliteten passer ikke.   

Selv har jeg kun kjørt på gammel parafin eller White spirit på mine parafin primus ser de siste årene.  Aldri opplevd noe slikt.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Omnilite TI er designet for å brenne optimalt med bensin. Jeg forhørte meg med Primus da jeg vurderte en slik brenner selv, men ønsket å bruke parafin, og de bekreftet mindre optimal forbrenning med parafin. Det betyr økt vedlikeholdsbehov.

Du bør vurdere å bruke bensin i stedet, dvs. 4-takts alkylatbensin eller Primus Power Fuel, Coleman Fuel, MSR White Gas fuel eller lignende. Bensin soter mindre enn parafin ved forvarming, men du kan gjerne bruke rødsprit til forvarming for det.

Pump opp trykk på flaska, fjern dysa og spyl gjennom 1-2 dL med brensel. Gjør det gjerne i en plastboks så du ser hva som kommer ut av rusk. Ikke bruk dette brenselet etterpå. Selve dysa rengjør du med medfølgende rensenål. Det kan du gjøre hyppig mellom bruk også 

Pass på at du bruker riktig dyse til riktig brensel. Skal du bruke parafin mener jeg det er den minste dysa (lavest tall).

Pumpe som funker dårlig kan være dårlig tetning (pakningen) eller feil på enveisventilen i enden av pumpa. Usikker på hvordan den er å inspisere/bytte på Omnilite.

Endret av foroll
Skrevet
foroll skrev (1 time siden):

Omnilite TI er designet for å brenne optimalt med bensin. Jeg forhørte meg med Primus da jeg vurderte en slik brenner selv, men ønsket å bruke parafin, og de bekreftet mindre optimal forbrenning med parafin. Det betyr økt vedlikeholdsbehov.

Du bør vurdere å bruke bensin i stedet, dvs. 4-takts alkylatbensin eller Primus Power Fuel, Coleman Fuel, MSR White Gas fuel eller lignende. Bensin soter mindre enn parafin ved forvarming, men du kan gjerne bruke rødsprit til forvarming for det.

Pump opp trykk på flaska, fjern dysa og spyl gjennom 1-2 dL med brensel. Gjør det gjerne i en plastboks så du ser hva som kommer ut av rusk. Ikke bruk dette brenselet etterpå. Selve dysa rengjør du med medfølgende rensenål. Det kan du gjøre hyppig mellom bruk også 

Pass på at du bruker riktig dyse til riktig brensel. Skal du bruke parafin mener jeg det er den minste dysa (lavest tall).

Pumpe som funker dårlig kan være dårlig tetning (pakningen) eller feil på enveisventilen i enden av pumpa. Usikker på hvordan den er å inspisere/bytte på Omnilite.

Hm, jeg hadde et innlegg her før jeg kjøpte den om jeg heller burde gått for omnifuel eller omnilite da jeg primært skulle fyre med parafin, men ble da anbefalt omnilite. Den er kanskje brukt 30-60 minutter siden den var ny, så synes jo det er litt merkelig at det allerede skal være så mye grums nedi dysa (som for øvrig er byttet til den tilpasset parafin). Det tyder jo litt på at det har brent noe under dysa eller at det kanskje har kommet noe fra pumpa inn under dysa. Det er jo ingen sot andre steder på den utenom nedi der.

Skal prøve å spyle gjennom og se om det kommer ut noe, så prøvebrenne den. Prøver også en runde med bensin for å se, selv om jeg ideelt sett ønsker å bruke parafin. Mulig denne blir lagt ut på Finn og byttet med en omnifuel hvis den ikke takler parafin…

Skrevet

Jeg var nettopp gjennom en vurdering rundt valg av slangeprimus selv, og kom frem til at ingen av de som selges i dag er særlig egnet til parafin. Snakket med Primus som bekreftet samme, og gjaldt både Omnilite og Omnifuel. Luftinntaket i brennerhodet må tilpasses så man får optimal blanding mellom oksygen og brensel. Ulike brensler har ulik brennverdi så selv om brenneren kan brenne flere brensler, vil den alltid brenne best på ett bestemt. Mindre optimal forbrenning kan bety mer sot, mer karbonmonoksid, dårligere brenselutnytting og mer vedlikehold.

Jeg landet forøvrig på Omnilite selv men etter å ha fått to eksempler med ulike kvalitetsproblemer som jeg sendte i retur (fyrte aldri opp), så ble det en MSR Dragonfly. Har brent en tank bensin hjemme uten problemer, men ikke tatt med på tur. Også på denne er bensin optimalt, men fra hva jeg har lest (ikke testet selv) skal den funke helt ok på parafin 

Hva som har skjedd med din er vanskelig å si, men løsningen videre er uansett å få renset bort gugga og være sikker på at det ikke er noe sot eller produksjonsrester (f.eks. små metallspon) fra fabrikk igjen, og brenne den en stund med rent og fint brensel. Håper du finner ut av det.

@Memento mori har en blogg med mange tips til vedlikehold av primuser.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.