Gå til innhold
  • Bli medlem

Salamon sns ax - skisko?


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har et par Åsnes Rago fjellski hvor det er montert Salamon snx ax bindinger.

Passer «vanlige» BC sko til disse? Mener å ha lest at disse bindingene ikke lenger selges, så litt usikker på hvilke sko som kan passe…..

IMG_4389.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg byttet ut mine SNS bindinger for.. tja.. må vel begynne å bli 6-7 år siden, og allerede da var utvalget av SNS-sko ca. null. Trur du skal slite veldig med å finne nye SNS-sko i dag. 
Anbefaler deg å bare å bytte binding først som sist, å lete etter sko som passer er neppe fornuftig bruk av tid og energi, eller penger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@banan dette var vanlige langrennsski med SNS, så jeg byttet til NNN. Butikken byttet gratis når jeg kjøpte nye bindinger og sko, så aner ikke om hullene matchet. 
 

For fjellski står vel valget i praksis mellom BC og Xplore. Det er nok noen iboende fordeler med Xplore over BC (finnes egne tråder om Xplore hvis du vil lese mer om andres erfaringer), men om du ikke har veldig store krav så ville jeg først og fremst fokusert på å finne en sko som passer godt og montert den bindingen som passer til skoen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NNN-BC er billigere og ligner mer på det du har fra før, så kan være greit å gå for. På en såpass smal ski så er det ikke så mye vits i Xplore, med mindre du også har eller tenker å kjøpe noe bredere og vil/kan bruke samme sko. På Rago og smalere/lignende er det også mulig å gå andre veien og montere vanlige NNN-bindinger og bruke skiene med stødige kombi- eller skøytesko, men da vil jeg si det er for lik bruk både i og utenfor oppkjørte spor. Det viktigste er uansett å finne sko som passer foten, samt bruken din.

Hvis du tenker å montere selv så kan du skrive ut monteringsmal fra Rottefella, skru av bindingen din og se om den passer med hullene:
https://rottefella.com/media/sparsh/product_attachment/Paper_jig_Rottefella_BackCountry.pdf
Det ser ut som det blir noen nye hull og hull som må plugges ut fra bildet ditt. Monteringsvideo fra Åsnes:
https://asnes-academy.com/velg-riktig-utstyr/montering-av-binding-pa-fjellski/
Gorilla Glue brunt er polyuretanlim og kommer i mindre pakning enn Cascol. Langtidsherdende epoxy er et sterkere limalternativ, men Åsnes anbefaler/krever PU-lim.

Jeg har Rottefella Xplore med Alfa Skaget på både Åsnes Ousland og Falketind, samt turskøyter og et par gamle Fischer E109. For to år siden konverterte jeg etter 30+ år på 75mm, siden jeg uansett ville/måtte ha nye sko, og jeg er veldig fornøyd så langt. Jeg har ingen erfaring med NNN-BC, men vurderte det til turskøytene siden 75mm bindingen tok nedi isen ved kraftige fraspark og NNN-kombisko har glatte plastsåler, men så kom Xplore og jeg gikk for det. Kona var også 75mm blodfan, men konverterte til Xplore i fjor pga. at skoene hennes var blitt for små. Hun prøvde en del skisko, men endte til slutt også på Alfa Skaget med Xplore, på E99, smørefri Rago, Falketind og turskøyter. Hun skryter veldig av både sko og binding, samt skiene. Alt er ikke perfekt, så les gjerne litt om Xplore hvis du vil gå den veien. På turskøytene måtte jeg bore opp nye hull og gjenge, men det finnes også turskøyter som Xplore passer direkte på. Prisen på bindingene, samt på noen av skiskoene, er største grunn til ikke å gå for Xplore syns jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flotte svar!

@rokkitan hvordan føler du Xplore bindingen er med Ousland skiene?  Disse tror jeg er litt smalere og lettere enn mine Rago.

Heller litt til Xplore da de kanskje er mer fremstidsrettet for eventuelle bredere ski på sikt…

Går Ousland ned Xplore binding i sporet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er godt fornøyd med Xplore på Ousland. Sist påske gikk jeg en liten slak topptur med de, og byttet til hard fleks, strammet lissene på skoene og kortet inn stavene før jeg kjørte ned. Det var litt krevende føre og vanskelig å sette telemarksvinger, men jeg fikk til en del og jeg syns det fungerte bra. Midtbredden på Ousland er 52mm, og jeg målte konas Rago til 57mm. 

På flatt underlag så kan jeg vinkle Ousland bortimot 60 grader før bindingen tar nedi og jeg tror det skal holde. Det er uansett mye bedre enn 75mm med mindre de monteres på plater, og selv da tror jeg Xplore er minst like bra. Vi har dog ikke 75mm bindinger på  ski lengre, så jeg får ikke til å sammenligne nå. Sønnen og jeg kjørte ned en dal denne påska hvor det var skrått ned mot et juv og en liten elv. Det var temmelig bratt (30+ grader) og ganske hard snø, men bindinger, ski og sko satt greit. Det var selvfølgelig forsiktig kjøring og ingen telemarkssvinger der. Resten av turen var det fast, raskt og fint føre og sønnen brukte sine MR Jr.

Turen over var utenfor oppkjørte skispor, men jeg går også fra hytta på Os/Røros og ser at bindingen av og til tar litt borti kantene i nylig kjørte spor. Jeg føler dog ikke at bindingen bremser noe og at tuppen på Ousland virker som den største kilden til motstand, men skiene fungerer greit for turer som går både i og utenfor sporene. Hadde jeg skulle kjøpt ski igjen til slike turer så hadde jeg antagelig valgt Mountain Race 48 med NNN og kombisko (eller lignende fra Madshus/Fischer/Rossignol), for da stikker ikke bindingene ut og jeg kan bruke skoene også med vanlige langrennsski for turer som bare/mest går i oppkjørte spor. Alternativt så kunne NNN-BC vært aktuelt hvis jeg hadde det på andre ski.

Jeg og kona er veldig fornøyde med kombinasjonen av Ousland/E99 og Falketind 62 med Xplore og Skaget, så hvis du også liker å gå turer hvor det er mest oppover og så nedover, så kan vi anbefale en slik kombinasjon. Det finnes også stødigere sko som Alfa Free og Crispi Futura Pro/CXP som er fine med slike ski på hardere/brattere turer. Jeg tror også Xplore er en fordel på bredere fjellski som Ingstad eller Rossignol XT 100 o.l.

Hvis du går for Xplore så må du lære deg å vri på skoen litt fra side til side slik at pinnene sitter fast i hullene før du begynner å gå, for selv om det er enkelt å tråkke inn og man hører klikk så er det ikke sikkert begge pinnene sitter fast. Dette er enkelt og går raskt, men hvis det ikke gjøres så vil du noen ganger begynne å gå uten at skien sitter fast. Standardfleksen funger er bra til det meste, mens den harde fleksen er veldig fin nedover, men ubrukelig oppover eller bortover syns jeg. "Free pivot plate" er fin på rene toppturer med feller. Skruene som er med Xplore som standard er korte og etter å ha montert konas Rago ville jeg anbefalt de lange skruene, i hvert fall på de to bakerste av de 4 hoved-skruene. Lykke til med hva du enn velger.

Endret av rokkitan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.