Gå til innhold
  • Bli medlem

ADK26 - Hatchet & Forest Axe I en og samme øks


tshansen

Anbefalte innlegg

https://agawagear.com/products/adk26

Jeg lar meg lett imponere av nytenkende design og gode løsninger. Men noen ganger er ofte tanken bedre enn hva man får i praksis. Der finnes riktig nok noen unntak! Den nyeste øksen fra Agawa Gear i Canada er et perfekt eksempel på dette. 

IMG_4750.thumb.JPG.6438a035de10d32f0c7d586046523ca3.JPG

En typisk Hatchet som man enkelt gjør om til en god skogsøks. Den tåler hysteriske mengder juling og setter kanskje den nye standarden for hva jeg vil kalle en god alt i ett øks. 

IMG_4748.thumb.JPG.0de5b3553074fdf552139243e997047f.JPG

IMG_4749.thumb.JPG.a564be4d50b9cde34538cae5e942a8f4.JPG

Øksen kommer i et futteral som minner meg veldig om cordura som jeg ofte ser i motorsykkel klær. Begge deler passer godt inn i futteralet og holder de to bitene på plass når du legger øksen i sekken eller fester den på utsiden. 

IMG_4751.thumb.JPG.76f15fe525b8761a0f9264aaed58e5ac.JPG

Skinn beskytteren er av høy kvalitet, men føles noe trang, å jeg er redd jeg skal den opp hver gang jeg presser den på. Mulig dette går seg til over tid, eller at jeg er for godt vant med Gränsfors Bruks øksene mine. Den kommer skarp og god rett fra butikk. 

IMG_4752.thumb.JPG.d596cdd6fb20a2481998323874603a97.JPG

Som Hatchet, minner den mer om carving axe fra Gränsfors. Både i størrelse, vekt og balanse. Noe jeg virkelig liker. Øksen er også felt inn i selve stålet, som gjør at den funger veldig godt til å kløyve ved. 

IMG_4753.thumb.JPG.992706f61d029af770e756cc5edfd260.JPG

Når jeg klipser på det ekstra skaftet blir den på størrelse med Skogsøksen til Gränsfors. I bildet ser du den sammenlignet med lille skogsøksen. (en av mine soleklare favoritter) 

Jeg må si at jeg er veldig imponert over første inntrykket av denne øksen. Jeg har jo som sikkert mange andre, litt betenkeligheter med de klipsene som holder de to skaftene sammen, men x antall filmer på YouTube har gitt meg en litt mer betryggende følelse. Jeg blir nok å ha med meg denne på alt av turer framover å se hvordan den fungerer i praksis oppimot de mange andre øksene jeg har, og om den faktisk kan erstatte to av mine mest bruke økser så langt. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.