Gå til innhold
  • Bli medlem

Selvlensende packraft


torese

Anbefalte innlegg

Hei, 

Med alle tilbudene som kommer nå om dagene hat jeg sett litt på packraften som er selvlensende. Er dette noe som fungere for oss vanlige som ikke padler stryk og kraftige elver? Sitter stort sett i vadebuksa når jeg padler / fisker og det er ganske mye vann i båten etter en dag med fisking hvor jeg går inn og ut av båten hele tiden. 

Tore 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Annonse

Tenkte egentlig at noen med litt mer peiling burde svare.. Men jeg har Googlet mye og spurt mange da jeg har det samme spørsmålet 

Selvlensende tenderer til å alltid ha litt vann i bunn. Og da de ikke har spruttekk er de mye kaldere å sitte i

Hvis man planlegger mye stryk hvor man uansett blir bløt og har tilsvarende klær eller temperatur er Selvlensende "best"

Hvis man skal padle små stryk, fiske, sitte lenge i packraft er det beste en vanlig med et godt sprut trekk. Eller i elver med kaldt vann og uten tørrdrakt. 

Detter er kunn basert på hva jeg har hørt / lest. Blir i alle fall en med spruttekk på meg 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestilte en sånn model Sjoa fra west system. Den har hel bunn og ikke bare sete. I tillegg et halvt fast sprutdekk foran. Blir spennende å teste til våren. Virker den ikke får jeg selge den videre. Den kostet 3500 og det var ikke så ille.

 

tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torese skrev (På 4.10.2023 den 9.09):

Hei, 

Med alle tilbudene som kommer nå om dagene hat jeg sett litt på packraften som er selvlensende. Er dette noe som fungere for oss vanlige som ikke padler stryk og kraftige elver? Sitter stort sett i vadebuksa når jeg padler / fisker og det er ganske mye vann i båten etter en dag med fisking hvor jeg går inn og ut av båten hele tiden. 

Tore 

Kan du forklare hva bekymringen din er? Forstår jeg deg rett at du har vadere på hele dagen, og er bekymret over endel vann i packraften etter endt fiskedag?

Hva er problemet, synker du?

Jeg opplever det samme, men tenker ikke engang på det. Så klart er det vann i raften etter inn -og utstigning, men ingen bekymringer eller noe fare/upraktisk ved det. Heller helt naturlig. 

På siste tur med fluestanga ble det ekstra mye inn og ut pga de mange øyene jeg jeg ønsket å fiske fra, så da tømte jeg raften to tre ganger under full dags fiske.

Uten full oppakning, dermed belastning på raften, med mindre man er ekstremt overvektig, tåler raften endel innvendig vann. Derimot, uten vadere, bør man unngå vann over sete høyde. Hvertfall ved iskaldt vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet var bare om det virker. På varme soldager er det varmt og det er alltid vann i bunnen. Når sola går ned blir det kaldt. Og det er disse timene jeg lurer mest på. Med vadebuksa er det null problem men om jeg skulle padlet uten tenker jeg at jeg hadde blitt ganske kald de siste timene.

vil ha i pose og sekk. Nyte varmen og få med meg de siste timene etter sola har gått ned uten å fryse.

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torese skrev (35 minutter siden):

Spørsmålet var bare om det virker. På varme soldager er det varmt og det er alltid vann i bunnen. Når sola går ned blir det kaldt. Og det er disse timene jeg lurer mest på. Med vadebuksa er det null problem men om jeg skulle padlet uten tenker jeg at jeg hadde blitt ganske kald de siste timene.

vil ha i pose og sekk. Nyte varmen og få med meg de siste timene etter sola har gått ned uten å fryse.

Tore

Kan ikke svare på om selvlensende raft fungerer, bare at vanlig bruk av en ordinær raft fungerer helt fint. Har padlet i dagevis (flere ukesturer), og aldri vært et problem. Det er andre forhold enn litt vann i bunn som kan føre til ubehagelige temperaturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte kanskje å si at jeg bor nord for polarsirkelen og at vi kanskje har litt lavere temp hos oss. Jeg er kanskje en frysepinne i tillegg. Jeg blir iallefall kald med vadebukse og uten vadebukse hadde det nok blitt i kaldeste laget, altså etter sola har gått ned. Sønnen er sånn passe glad i fisking og blir han kald må vi bare padle hjem eller videre nedover elva. Da er det bare å slutte med fisking. 

Tore 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torese skrev (2 timer siden):

Glemte kanskje å si at jeg bor nord for polarsirkelen og at vi kanskje har litt lavere temp hos oss. Jeg er kanskje en frysepinne i tillegg. Jeg blir iallefall kald med vadebukse og uten vadebukse hadde det nok blitt i kaldeste laget, altså etter sola har gått ned. Sønnen er sånn passe glad i fisking og blir han kald må vi bare padle hjem eller videre nedover elva. Da er det bare å slutte med fisking. 

Tore 

Glemte å si at jeg turer mest nord for polarsirkelen selv😁.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen fryser og hakket tenner de gangene jeg ikke har hatt på ham vadebuksa. Altså etter sola har gått ned. Bilde fra typisk tur. Dagstur hvor man pakker lett og starter i 25 grader og sol. Våt bukse eller shorts i løpet av dagen. Kunne nok vært løst med ekstra skift i båten og på hundre andre måter. Nå tester jeg helt gulv og selvlensende båt. 

Tore

IMG_20231028_110144.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Beste løsningen for å hanskes med vann i packraft med spruttrekk er svamp. NRS selger en egen svamp for dette (NRS Deluxe Boat Sponge). Bare å ha den liggende i bunnen av båten og vri den opp en gang i blant. Helt genialt :) Også genial til å gjøre ren packraften med. Selvlensende packraft er genialt på elv og stryk, men har noen baksider til vanlig bruk. Kan fort bli kaldere enn med spruttrekk da regn og vind vil påvirke dette. Det andre er jo at det hele tiden vil være litt vann i bunnen av den. Hvor stort problem dette er vil muligens variere fra de forskjellige fabrikatene. Har prøvd noen rimeligere packrafter hvor setene er for tynne og korte. Isolerer rett og slett dårlig. Bruker uansett tørrdrakt i selvlensende så merker ikke noe til det da. Og med vadere vil du nok heller ikke gjøre det :) Det siste er hastighet på flatt vann. Bunnen på en selvlenser vil senke hastigheten med ca 0,5 - 1 km/t etter hvilke forhold man padler i. Mine erfaringer med selvlenser er fra Alpacka Gnarwhal, men går ut i fra at det vil være ganske likt hos de andre fabrikatene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.