Gå til innhold
  • Bli medlem

Tilpassing av dunsovepose


Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har en litt eldre dunpose her hjemme som egentlig i seg selv er ganske ok når det gjelder størrelse(ift. meg), størrelsen på selve posen(tyngde, volum) og temperatur. Men problemet er at det ikke er noen halskrage :?:

Hver gang jeg snur meg om natta kommer det kald luft inn, og det irriterer meg en god del.

Merke på posen er av typen uspesifisert og alle andre merker og lapper inne i poser er uleselige(noe som er slitt bort etter flittig bruk), så jeg kan ikke kontakte noen produsenter med spørsmålene mine om hvordan jeg kan tilpasse posen til mit bruk....

Derfor vender jeg meg til dere erfarne soveposebrukere der ute:

- Er det mulig å lage en slik nakkekrage selv og sy den inn i posen...? Hvordan bør dette da gjøres?

- Skal jeg bruke dun her og eller kan jeg bruke andre syntetiske stoffer(jeg vet at begge er mulige, men hva er lurest)?

- Hvor kan jeg få tak i noe stoff som jeg kan bruke? Kan f.eks. en arm på en gammer dunjakke brukes? Andre forslag?

Andre forslag om hvordan problemet kan løses mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har fundert på det samme. Har også en gammel dunpose. Fra åttitallet.

Har ikke funnet noen god løsning. Ser for meg at det vil bli rimelig vanskelig å få sydd kragen noenlunde godt på kanaler fulle av dun.

Men har lurt på å stikke et ørlite hull ute med glidelåsen i hver ende av dunkanalen som ligger i halshøyde, for deretter å træ en strikk igjennom kanalen. Da kan en sy fast strikken og tette i ene enden av kanalen, og så kan den andre enden stikke ut på andre siden av kanalen med en snorlås på. Dermed vil du få, om ikke en halskrage, så ihvertfall strammemulighet inn til halsen og en bedre tetning.

Spørsmålet er bare om dunene på sikt vil forsvinne ut det lille hullet hvor strikken kommer ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på en ting til: Om du først syr en stoffstrømpe som strikken skal gli i inni dunkanalen, kan du træ den inn med strikken inni. Strikken og strømpen festes i ene enden, og hullet lukkes der. På andre siden hvor strømpen/strikken kommer ut, og inn i snorlåsen, kan en så sy strømpen fast i soveposestoffet. Dermed vil hullet inn til dunene være lukket, samtidig som strikken vil gå rundt i hele posens bredde og komme ut for stramming på den ene siden

Et sånt innsydd glidestrømpeopplegg vil også kunne fungere om du ikke har glidelås i posen: Men da er det sikkert like greit å la strikken komme ut begge hullene, samt feste strømpen til stoffet rundt begge hullene.

En forutsetning med dette opplegget er at posen har én gjennomgående kanal fra ryggsiden over til brystsiden.

Har heller ikke prøvd det ut, så om det funker, er en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.