Gå til innhold
  • Bli medlem

Gudbrandsdalsleden etappevis - drodling


Anbefalte innlegg

I påvente av unger som flytter ut og/eller pensjoniststatus og da forhåpentlig gjennomføring av lengre utenlandsreiser (John Muir Trail, kaaanskje PCT, en Camino f.eks) så har jeg funnet ut at Gudbrandsdalsleden etappevis er gjennomførbar sånn livet er nå. 

Jeg ønsker å gå billigst mulig (telt) og ha med det jeg trenger for å klare meg sjøl, men nyte godene av nærhet til sivilisasjon og tilgang til butikker. Mao skal basisutstyret være med, men trenger ikke drasse med masse mat om gangen. 

Foreløpig plan er å gå vest-ledenfra Oslo opp til Kapp (via Sundvollen), så Skibladner over til Hamar, og så videre oppover Gudbrandsdalen. 

Spørsmål - finnes det GPX-fil man kan laste ned til klokka med ruta, tro? Jeg har begynt å legge inn i Suunto App (kartfunksjonen der er god), men det er jo mye knot og kanskje finnes det allerede noe.

Pakkeliste (noe må man finne på når det pøsregner ute) - innspill her? Jeg tenker at så lenge vekta ikke bikker særlig over 10 kilo, så er det nesten ikke merkbart på ryggen uansett. Har regna med en del "Luksusting", f.eks Kindle, trøye og shorts, håndkle og såpe, deo til "sivilisasjonsbruk" - men synes det er verdt vekta. https://lighterpack.com/r/6rmm8g Her er 4 frokoster og 4 middager med, pluss "the bare essentials" for 4 lunsj.

Lighterpack.png.55f92d843097699fe29f3e51507cf746.png

Lengde på dagsetapper tenker jeg kan være alt fra 20-40km avhengig av terreng, form, ting å få med seg underveis. Det var ikke noe problem å gå dagsetapper på 30-35km i fjor sommer da jeg gikk over Hardangervidda med nesten tilsvarende sekk. Men jeg har jo lyst til å få med meg interessante ting underveis også. 

Om noen har erfaringer fra pilegrimsvandring generelt eller Gudbrandsdalsleden spesielt, eller har innspill til pakkelista, så blir jeg glad!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Likte listen din svært godt. Ikke mye å utsette. Jeg ville tro jeg nok ville hatt med ekstra BH, om jeg var jente, for sivilasjonsbruk. Men hva vet jeg om slikt 🤪.

Skulle ellers ønske jeg var i dine sko, å kunne stikke av på en slik tur selv med barn i huset høres ut som en drøm. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har akkurat gjennomført strekninga Hjerkinn - Trondheim (i stor gruppe med følgebil og sivilisert overnatting hver natt). Forskjellen mellom langtur til fjells og en slik pilegrimsvandring er som du peker på at man trenger meir toalettsaker og klær for bruk i sivilisasjonen, samt vaskemiddel til klesvask. - Jeg har aldri dusja så mye på en langtur før :D Vi syntes det var lurt å ha med guideboka for å få med oss alle severdighetene underveis, samt planlegge dagens etappe, men det går sikkert an å "digitalisere" den for å spare vekt.

På strekninga vi har gått er det mye grus/asfalt-vei slik at lette sko er å foretrekke. Fra ca Oppdal må man også bære vann.

GPX-fil vedlagt. Vi husker ikke helt hvor vi fikk tak i den, men den stemmer med veien vi gikk (unntatt området ved Øysanden der vi ikke tok båt over elva).


 

hjerkinn_trondheim_pilegrim_gpx.gpx

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ost skrev (23 timer siden):

Likte listen din svært godt. Ikke mye å utsette. Jeg ville tro jeg nok ville hatt med ekstra BH, om jeg var jente, for sivilasjonsbruk. Men hva vet jeg om slikt 🤪.

Skulle ellers ønske jeg var i dine sko, å kunne stikke av på en slik tur selv med barn i huset høres ut som en drøm. 

Takk for innspill! Akkurat det med ekstra BH til "sivil bruk" har jeg vurdert mye att og fram, jeg er ikke voldsomt utstyrt på hyllefronten og har ikke noe ubehag ved å gå uten, så har tenkt at det går fint.. Men det ser kanskje litt rart ut med to vrengte bukselommer med stein i bunnen under t-skjorta. Verdt å vurdere på nytt!

Stikkordet her er "etappevis", neppe realistisk med mer enn ei uke av gangen på farta, per sommer. Så blir et langvarig prosjekt dette! Og ved nærmere studier har jeg konkludert at jeg bør starte hjemmefra 😃 Ikke lange veien herfra til Larvik, og der starter Tunsbergleden. 

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når turen skal tas i forholdsvis korte etapper gjør det også at klesposer og skovalg kan justeres ut fra forventet vær. Vi pakket i regnfulle Tromsø, kom til Hjerkinn i starten av en hetebølge og måtte stoppe på Oppdal for å handle shortser.

(Bonushistorie om nordlendinger som reiser sørover om sommeren: Når vi etter turen oppsummerte i gruppa hva vi hadde med oss som viste seg å være helt unødvendig var det en som hadde med ikke bare ei, men to hodelykter. Pluss ekstra batterier. Samt en hvit pose som kunne omgjøre den eine til et teltlys. Det viser seg at det ikke er så mørkt i Sør-Trøndelag rundt St.Hans som enkelte tror...)

  • Hehe 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.