Gå til innhold
  • Bli medlem

Surly


Virrevapp

Anbefalte innlegg

Hei

skulle sikkert posta dette på terrengsykkelforumet, men de har trøbbel så får ikke oppretta bruker…

noen hær inne som har erfaring med surly sine sykler? Skal bruke den til turer med familien og bickepacking i litt mer krevende terreng tenkte jeg. I tillegg til hverdagssykling. De har mange modeller og er derfor usikker på hvilken som passer best. Noen her som kan si noe om de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner ikke Syklene fra Surly, men de har godt rykte så du trår nok ikke mye feil om du velger sykkel fra dem. Nå det er sagt så er det mange andre merker som leverer i samme segment, selv om ikke alle er like tilgjengelig i Norge.

Tenker at det viktigste med sykkelen du velger ikke er merket, men at den størrelsesmessig passer deg og din bruk. Flatt styre, eller bukkestyre? begge deler brukes.

Til hverdags passer "alt" og til turer med familien trenger du kanskje lastekapasitet og fester til bagasjebrett foran og bak. Veldig kjekt om det er festepunkter flere steder på ramma. Til bikepacking på rufsete veier /stier kan det være kjekt at det tillates litt bredde på hjulene, også med skjermer vist du liker det. Skal du bruke skjermer må det være festepunkter for dette. 

Vurderer du tubeless nå, eller senere må felg og dekk være beregnet på dette. 

Til slutt vil jeg nevne at du aldri får lette nok gir og med bagasje og / eller bratte bakker vil du ha så lette gir som mulig. Da utgår som oftest sykler med mer landveisorienterte girgrupper og du må se etter mer mtb orienterte gir.

PS! 26" som var standard for noen år siden er definitivt ikke det idag og utvalg i fysiske butikker er lite, vist de i det hele tatt har noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes egentlig ikke noe sånt som et "bra sykkelmerke" utenom noen få ekstrem-merker som feks Rieese and Mueller, som koster alt for mye.

 

Sykler er satt sammen av girsystemer og bremsesystemer kjøpt inn fra andre merker, som feks Shimano, sete, dekk, felger, alt er ganske standard og omtrent alle sykkelmerker bestiller rammene sine fra Kina.

 

Så jeg anbefaler alltid hvem som helst om å bry seg lite om merket, av og til er det viktigste at sykkelen er av et merke og en type man får kjøpt lokalt slik at man også får tak i reservedeler når man trenger dem. Mange sportsbutikker i småsteder nekter feks å jobbe på merker de ikke fører selv pga vanskeligheter med reservedeler.

 

Hva som passer best er også avhengig av hva du vil bruke den til, du sier krevende terreng men hvis du bare snakker om grusveier så er jo det helt noe annet enn hvis du  tenker på stisykling. Og det er helt klart en fordel å unngå å kjøpe en "stisykkel" hvis du egentlig bare skal på grusvei, da er touring sykler mye mer aktuelt og komfortabelt, spesielt med bagasje.

 

Hvilken prisklasse du tenker er også veldig relevant.

 

Du nevner forøvrig heller ikke om du er intressert i elsykkel, men da går jeg ut i fra av svaret er nei?

 

Men til den bruken du beskriver så ville jeg ha tenkt på feks noe slikt som dette.

 

Canyon Pathlite, som er en høyreist sykkel som gjør det veldig behagelig å sykler lange distanser.

image.png.1ea12ef45f7bc0f66e9d68f15633e509.png

 

Eller den beltedrevne elsykkel versjonen av den samme, Canyon Pathlike ON SUV

image.png.5e9f90ff7160c9f90c64e28d3d8a04b3.png

 

Dette er noen av de mest versatile syklene du finner. Surly har sikkert noe tilsvarende hvis du ser etter det. Og det kan godt hende noe annet passer bedre, men da får du beskrive litt mer av hva du tenker rundt kjøpet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en cx jeg som jeg pendler med. Den kan jeg bruke på kjappe lengre turer på greie veier. 

Turene som blir med familien stiller ikke store krav til sykkel. Da det ikke blir så lange etapper, men har lyst på en sykkelvogn. Så da er vell lette gir å foretrekke. Cx’n min har 105 oppsett med 11-28 så den tror jeg blir tung å dra vogn med.
 

har lyst på en sykkel med masse bagasjemulighet og grove dekk. Tenker å kombinere sykkel og fisketurer. Da blir det noe stisykling. Ser surly har noen modeller med +dekk. Også lurer jeg på om stålramme er tingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ville jeg ikke lagt ut i kupert terreng med bagasje, eller vogn med 11-28, det blir nok tungt som du sier. Du vil garantert ha så lette gir som er mulig til den bruken.

Som regel vil man jo helst ha sykkelen så lett som mulig og stål gjør nok sykkelen noe tyngre en alu, men begge vil duge til det du skisserer.

En annen ting jeg tenker er at det skal være rimelig rufset før du trenger de feteste dekka, med mindre du skal ut på løs sand eller snø. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.