Gå til innhold
  • Bli medlem

Fåbergstølsbreen


Thomsing

Anbefalte innlegg

Annonse

Torgeir og Agnar gikk opp fjellsiden og kom inn på breen igjen ovenfor sprekkområdet på Fåbergstølsbreen. Deres rutebeskrivelse finner du her:

http://www.nfo2000m.no/Turer/20050514/Tur20050514.html

I boka til Julia og Morten Helgesen ( http://www.glittertindforlag.no/Produkter/2005Toppbok/Bokindeks.htm )

finner du en turbeskrivelse for oss som gikk oppover selve breen (på samme tur).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i den boka eg fann turen og fikk lyst til å gå den sjølv når eg leste om den. Er ikkje så veldig brevant anna enn eit par turer på nigardsbreen og små breer i jotunheimen. Før så var fåbergstølsbreen veldig lett å gå på, men breene har forandra seg mykje dei siste 10 åra. Hørte rykter om at en breeførerer fra jostedalen ( en av de gamle) har gått opp fåbergstølsbreen på gummistøvler. Kor vidt dette er sant veit eg ikkje. Må ein ha med seg stegjern på denne turen. Kartet der dere hadde tegna ruta hjelpte meg mykje. Det skal vere veldig mykje snø på breen i år ( hørte rykter om 14 meter av lokalfolket hjemme i luster) så denne turen bør vere fin å ta i midten av mai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ein ha med seg stegjern på denne turen. Kartet der dere hadde tegna ruta hjelpte meg mykje. Det skal vere veldig mykje snø på breen i år ( hørte rykter om 14 meter av lokalfolket hjemme i luster) så denne turen bør vere fin å ta i midten av mai.

Går du turen i mai, og i år med så mye snø, trenger du ganske sikkert ikke stegjern opp breen. Det eneste stedet hvor det kan være helt nødvendig med stegjern, er opp den siste bratte kneika mot Lodalskåpa. Skulle det være isete og hardt der, er den bakken ikke god uten isøks og stegjern. Vi hadde god nytte av øksa der, selv med ganske mye løssnø. Under snøen var underlaget alt annet enn løst (vi gikk uten stegjern).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig store sprekker på Fåbergstølsnbreen ja. Kjempedigre :? Men man skal jo ikke nedi disse. Fin rute. Ville kanskje foretrukket denne fremfor flanken til Torgeir og Agnar om det er så mye snø. Det er en bratt flanke og jeg er livredd for ras. På breen er det jo bare noen sprekker å passe seg for. Men ville kanskje ikke gått alene opp der.

En rekke rastunger vitnet dessuten om hyppig raskaitivtet i flankene rundt dalen ved mildvær når vi gikk opp der. Breen har vel rukket å krympe litt på de to årene som har gått siden vi gikk der, men det bør fortsatt være en flott tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig store sprekker på Fåbergstølsnbreen ja. Kjempedigre :? Men man skal jo ikke nedi disse. Fin rute. Ville kanskje foretrukket denne fremfor flanken til Torgeir og Agnar om det er så mye snø. Det er en bratt flanke og jeg er livredd for ras. På breen er det jo bare noen sprekker å passe seg for. Men ville kanskje ikke gått alene opp der.

Var ikkje mykje rasfare då vi gjekk der, men det var jo om natta, og med fleire kalde grader.

Den største rasfaren i mai er vanlegvis på ettermiddagen når sola har fått godt tak i sørhellingane,

og er ikkje av dei farlegaste rasa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode svar. Trur nok det blir å gå opp på breen viss det ikkje er problem å komme inn på den. Det er ikkje aktuelt å gå opp der aleine. Bør vi ha tau. Såg det var diskutert i ein annan tråd at tau var farligere enn uten når ein skal bruke ski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.