Gå til innhold
  • Bli medlem

Service på MTB-pedaler


rayun

Anbefalte innlegg

På de siste turene har jeg merket at pedalene på min gamle MTB har kjentes litt rufset ut og ikke snurrer som før. 

Sist høst var ualminnelig våt på mine kanter og sammen med hyppig spyling og vask har nok det lille fettet produsenten spanderer blitt vasket ut. Det nærmer seg turstart og service på pedalene må gjøres før jeg drar. 

Jobben er grei og gjøres på en times tid med et minimum av verktøy. Dette er hva jeg trenger til mine pedaler:

C20298FE-79DC-4011-A55E-5549EAE2D678_1_201_a.thumb.jpeg.eb6f661b3fc3dcf22b1586556898b0e7.jpeg

Jeg håper at jeg ikke har ventet for lenge og har jeg flaks er både kuler og lagerbaner inntakt. Jeg demonterer og splitter aksling og pedal forsiktig over et plastbrett. Jeg vil ikke ha løse kuler på avveie vist de kan gjenbrukes. Som tenkt var det ikke noe fett som holdt igjen kulene og de røsser ut når aksling fjernes. Jeg teller spent opp og kommer til 26 stk. og de både ser og kjennes greie ut. Alle deler får et godt bensinbad som avsluttes med tørkefille så alt er så rent som mulig.

En pedal ferdig rengjort, en igjen.

77BD05BD-5C5F-4E88-AFF9-CD7D03E6B3DA_1_201_a.thumb.jpeg.fcc6ec04684d930538ee864713933e8f.jpeg

Fetter aksling og lagerbaner og plasserer kulene, en og en med pinsett. Trer aksling forsiktig inn og på plass før konus, skive og kontramutter strammes. Sjekker at det ikke er for stramt og at pedal spinner lett rundt. På med støvdeksel og så er pedalene og jeg klar for nye eventyr.

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.