GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

MÞkk lei av goretex. Har utgangspunktet aldri vÊrt noe superfans av goretex, men brukt dette siden tidlig 2000 tallet bÄde privat og militÊret. Var aldri fan av goretexen da jeg var inne og brukt stort sett alltid den gamle feltuniformen nÄr vi var ute i felt. Utgangspunktet kun brukt goretex til skikjÞring pÄ privaten, men etter en del turer i rusk og dÄrlig vÊr bestemte jeg meg for Ä kjÞpe en skikkelig goretex jakke og bukse til fjellskiturer og friluftsliv pÄ vinteren. PrimÊrt pga grunn av den er vindtett. Den var greit vindtett i fjor. Brukt den to sesonger nÄ og den er ikke lengre vindtett. Har fÄtt kjÞrt seg, bÄde med kniv, Þks og slitasje. Jeg har denne vinteren brukt en bomull bokse, en gammel feltbukse M85 som jeg har modifisert litt, mÄ si jeg er storfornÞyd med med denne. Har hatt med goretex buksen nedpakket i tilfell rusk vÊr, men i helgen la jeg goretex buksen hjemme selv om det snÞdde hunder og katter. NÄ er jeg pÄ jakt etter skikkelig bomullsjakke for vinterbruk. Noen som har tips og erfaring de vil dele? Kom over denne https://www.nansensport.no/products/nansen-bomullsanorakk-graa da jeg sÞkte litt pÄ nettet. Noen som er erfaring med denne butikken?

Annonse
Skrevet

Registrerer du deg pÄ NorrÞna sin side fÄr du tilgang til outlet butikken . Der har de anorakk som jeg er fornÞyd med . De har vel ogsÄ noen flere jakker uten GORE-TEX 

Skrevet

Er veldig godt fornĂžyd med Klattermusen Rimfaxe-jakka mi. Bruker den alltid hvis jeg vet vi er garantert minusgrader. Nydelig komfort sammenligna med Goe-tex. Lang i ryggen.

_MG_4959.thumb.jpg.0281e995ab66258e8a52269c2ff7cb3b.jpg

• Liker 1
Skrevet (endret)
lars p skrev (56 minutter siden):

Registrerer du deg pÄ NorrÞna sin side fÄr du tilgang til outlet butikken . Der har de anorakk som jeg er fornÞyd med . De har vel ogsÄ noen flere jakker uten GORE-TEX 

+1 Svalbard Cotton anorakken til NorrÞna er et finfint og slitesterkt plagg, til en ikke altfor dyr pris, spesielt i Outleten hvor den er stÞtt og stadig. Bruker min til alt mulig, men pÄ vintertid er den spesielt fin, da den ikke er supergod i mye regnvÊr : )

De har ogsÄ en bomullsjakke i samme materiale om anorakk ikke er tingen. Denne er vel ogsÄ litt mer "regular fit" enn anorakken som er ganske romslig.
Begge nevnte produkter, for ref. (ikke outlet):
https://www.norrona.com/en-GB/products/svalbard/svalbard-cotton-anorak-men/?color=3897

https://www.norrona.com/en-GB/products/svalbard/svalbard-organic-cotton-jacket-men/?color=3897

Endret av sneakyowl
Skrevet

Jeg har et part eks av den gamle Anojakke til NorrÞna - denne har dessverre gÄtt ut av sortimentet og blitt "erstattet" med ovennevnte produkter som @sneakyowl lister. For tÞrt vinterklima finnes det etter mitt skjÞnn ikke sÄ mye som er bedre enn bomullsklÊr - og vadmel for den saks skyld. Litt tyngde er det i slike klÊr, men det er ikke nÞdvendigvis negativt.

Ellers er jo jakker slik som @Megalep viser vedlig flotte, men prisen...! 

image.png.c3ecd1b94b26ea4c5ab7e773759744c0.png

Skrevet

RavnÞ har noen plagg i bomull som ser veldig bra ut, men de er i en litt annen prisklasse enn Nansen og dagens NorrÞna-bomull, som nevnes over her. KlÀttermusen er mer prismessig i samme lÞypa. 

Skrevet

Begynner Ä bli lei av NorrÞna ogsÄ. Beklager, men det er for mye flash og instagram helvete. Det gjelder ogsÄ de fleste produsenter dessverre. Ingen som lager klÊr som skal tÄle en atombombe lenger. Hadde en anorakk fra fjellreven fra nittitallet som jeg arvet, dessverre gikk den tapt en eller plass, sannsynligvis i grÞftefylla. Savner den! Mange kommentere at jakken/buksen skal tÄle fuktighet, god Ä ha pÄ, vindtett, tÄle -50 bla bla osv. Men hva med at jakken faktisk tÄler rÞft brukt, feks 100 meter Äling i grusen. Det tÄler garantert ikke de fleste goretex jakke/bukse og etter min erfaring heller ikke de fleste tekniske tur buksene i dag. Bomull tÄler mer rÞft bruk, men det gÄr hull og opplÞsning her og, men du kommer veldig langt med nÄl og trÄd.

Det jeg er pÄ jakt etter er:

1. Skal vĂŠre bomull. Ikke en blanding slik anorakken fra NorrĂžna er. Minst mulig teknisk materiale som tapede sĂžmmer osv.

2. Skal tÄle rÞft bruk og vare 5 - 10 Är, med selvfÞlgelig vedlikehold eventuelle reparasjoner.

3. Skal vÊre mest mulig miljÞvennlig. Ikke at den inneholder 50% resirkulert materiale. Bomull er ikke bra for naturen det heller og har lang nedbrytningstid, men er 100 ganger bedre enn alt annet som polyester og annet tekniske materiale som i dag finnes i klÊr.

Bomullsanorakken fra Nansen sport har faktisk disse kriteriene som nevnt ovenfor, men har ingen erfaring med Nansen sport. Er litt skeptisk her, men prisen er til Ă„ leve. Frister faktisk Ă„ bestille.

@Larix Har du link her?

@Megalep Finner ikke jakken pÄ Klattermusen, er den gÄtt ut av sortimentet?

Skrevet

Hmm, det var jo ikke fÄ jakker inne pÄ Klattermusen sin side, nei. Ga litt opp Ä finne modellen som er arvtager til Rimfaxe. De som er i EtaProof er hvertfall samme stoff som den jeg har. Mener britene lager plagg i Ventile, tettvevd bomull, som skal vÊre bra, men husker ikke produsentnavn. 

Og ja, det er dyrt. Jeg hadde nok ikke kjÞpt til full pris. Det jeg har fra Klattermusen er kjÞpt med gode rabattordninger / til innkjÞpspris via bekjente med kontakter.

Skrevet
Megalep skrev (7 minutter siden):

Hmm, det var jo ikke fÄ jakker inne pÄ Klattermusen sin side, nei. Ga litt opp Ä finne modellen som er arvtager til Rimfaxe. De som er i EtaProof er hvertfall samme stoff som den jeg har. Mener britene lager plagg i Ventile, tettvevd bomull, som skal vÊre bra, men husker ikke produsentnavn. 

Og ja, det er dyrt. Jeg hadde nok ikke kjÞpt til full pris. Det jeg har fra Klattermusen er kjÞpt med gode rabattordninger / til innkjÞpspris via bekjente med kontakter.

hehe typisk. Hvor lenge har du hatt jakka? Har ikke noe problem Ä betale full pris om det snakk om kvalitet og den varer flere Är. Kjipt Ä betale 4 til 6 tusen for en goretex jakke som ikke varer lengre 1-2 Är. Skal sjekk ut Klattremusen mer, var noen interessante jakker der som kan vÊre aktuelt for hÞst/sommer. 

Jens Kvernmo hadde noe interessante bomullsjakke som jeg mener var av Canadisk/amerikansk merke om jeg ikke tar feil, husker ikke merke. Noen som har peiling? Jeg mener han hadde dette i 1. sesongen pÄ NRK.

Skrevet

Bomull/Etaproof er et fint materiale, men slitestyrken til rent bomull kan dessverre ikke mÄle seg med bomull/polyesterblandinger som f.eks. Fjellreven sin g1000. For min del er det forskjell mellom en bukse som varer 2-3 Är i 200g/m etaproof vs ca 10 Är for en bukse i g1000. Selv om jeg liker tanken med rene naturmaterialer tror jeg ikke miljÞregnskapet gÄr opp ift blandingsprodukter.

Skrevet
Larix skrev (2 timer siden):

RavnÞ har noen plagg i bomull som ser veldig bra ut, men de er i en litt annen prisklasse enn Nansen og dagens NorrÞna-bomull, som nevnes over her. KlÀttermusen er mer prismessig i samme lÞypa. 

Jeg har en jakke fra RavnÞ i Ventile, meget fornÞyd med den ihvertfall, god passform og romslige lommer, jeg kjÞpte den for Ä ha pÄ jakt men er sÄ fornÞyd med den att den har blitt med pÄ mange turer utenom ogsÄ :)

Skrevet
Dompappen skrev (38 minutter siden):

Jens Kvernmo hadde noe interessante bomullsjakke som jeg mener var av Canadisk/amerikansk merke om jeg ikke tar feil, husker ikke merke. Noen som har peiling? Jeg mener han hadde dette i 1. sesongen pÄ NRK.

Mener han hadde anorakk fra twentyfour. Tror nok FjellrÀven er av bedre kvalitet. (Screenshot fra hans YouTube kanal). 

image.png

Skrevet
Dompappen skrev (1 time siden):

Hvor lenge har du hatt jakka?

Har hatt den siden 2009 er det vel, men har jo brukt mange andre jakker i samme tidsrom ogsÄ, sÄ den har ikke fÄtt kjÞrt seg skikkelig. Ingen slitasje pÄ den, hvertfall. Er vinterfjellet jeg har brukt den i, begrensa hvor slitt ei jakke blir der. Ser kanskje for meg at f.eks tung sekk over tid kunne slitt pÄ skuldrene, men jeg har brukt den mest med pulk pÄ langturer, eller dagstursekk.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Dompappen skrev (4 timer siden):

Begynner Ä bli lei av NorrÞna ogsÄ. Beklager, men det er for mye flash og instagram helvete. Det gjelder ogsÄ de fleste produsenter dessverre. Ingen som lager klÊr som skal tÄle en atombombe lenger. 

Jeg bare lurer: Er det fordi de markedsfĂžrer pĂ„ dagsaktuelle plattformer at du ikke tror bomullsmix-plaggene tĂ„ler noe sĂŠrlig bruk? đŸ€”

At det ikke traff pÄ de Þvrige kriteriene skjÞnner jeg :)

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Skrevet

Poplin dvs blandning bommul polyester Àr ju ett alternativ har HH skidbyxor tyvÀrr Àr ju fodrer med bommull blandning  och kyler om fuktigt.

FR G1000 Àr ju ett ex.som man inpregneras med miljövÀnlig vax men ska vÀrmas in och kan bli flammigt om man ej hittar rÀtt temp pÄ srykjÀrnet ev fungerarvallajÀrn med bÀttre termostat bÀttre.

Finn Àven extremt tÀtvÀvd bommul som blir mkt vatten avstötande.

Bommul som ej Àr ekologiskt odlad och fÀrgad spec. svart blir ej miljövÀnligt ,men du kan ju laga hÄl med symaskin och slita plagget tills sÄ tunnt att det delar sig vid pÄfrestning.

Em fördel Àr ju att man kan inpregnera efter eget önskemÄl hur luftgenomslÀppligt,ÄngtÀtt man vill ha med att vÀlja hur mÄnga ggr man lÀgger pÄ vax och vÀrmer in samt att man ta med i fÀlt och lÀgga pÄ mer för hand Àven om det ej blir sÄ snyggt resultat.

Hade Norröna Falketind byxor pÄ vintern de var jag vÀldigt nöjda med FR G1000 jacka med foder pÄ överkroppen superunderstÀll HH syntet och 80% ull understÀll vid kallare vÀder och en tunn fleec jacka med blixtlÄs i halsen.med ryggsÀck blev det i bland för varmt och skulle haft klÀder lika cykel med vindtÀtt fram och luftning bak med luckor med mesch lika tÀlt .

Har haft Finska Gore-Tex trÀnings klÀder av MÀrket Terenit el likn.de har bara fungerat nÀr det regnat mkt annars har det blivit för varmt.

Skrevet (endret)
Megalep skrev (7 timer siden):

De har ingen arvtaker til Rimfaxe for Þyeblikket. Vinteren 2018 solgte de en oppdatert 2.0 versjon av jakken. Men den kan jo dukke opp igjen i oppdatert versjon senere.

Megalep skrev (7 timer siden):

Mener britene lager plagg i Ventile, tettvevd bomull, som skal vÊre bra, men husker ikke produsentnavn. 

Det er vel kanskje Hilltrek du tenker pÄ? Ellers er det greit Ä vÊre oppmerksom pÄ at EtaProof og Ventile bare er to varemerker som Stotz & Co. AG i Sveits bruker pÄ det samme stoffet. Men Ventile har en nÊrmest myteomspunnet status i en del markeder, sÄ jeg gjetter pÄ at de ta seg litt ekstra betalt av de som Þnsker Ä bruke Ventile navnet  i markedsfÞringen av sine plagg.

Selv har jeg 2 jakker og 1 bukse i EtaProof fra KlÀttermusen, hÞrer til mine favoritt plagg. Det er et behagelig stoff Ä ha pÄ.

Endret av Fjell64
Rettelse i teksten.
Skrevet (endret)
sneakyowl skrev (PĂ„ 13.4.2021 den 20.04):

Jeg bare lurer: Er det fordi de markedsfĂžrer pĂ„ dagsaktuelle plattformer at du ikke tror bomullsmix-plaggene tĂ„ler noe sĂŠrlig bruk? đŸ€”

Skal Êrlig innrÞmme at jeg ikke liker instagram og andre sosiale plattformer. Har profil pÄ facebook, men nÄ klart Ä styre unna resten :-) Det har ikke noe med om det markedsfÞres pÄ sosiale plattformer eller ikke. Det blir vanskelig Ä markedsfÞre et hvilken som helst produkt uten Ä bruke sosiale medier i dag. SkjÞnner godt hvorfor produsenter i dag ikke lager rene bomulls klÊr og de blander inn syntetiske stoffer i klÊr. Det blir veldig dyrt Ä kun bruke rent bomull. Vi lever i dag i et bruk og kast samfunn, hva er da poenget Ä lage kvalitetsprodukt hvis jakka/buksen blir allikevel byttet ut eller kasta neste Är?. Men det viktigste poenget med Ä styre unna plagg som inneholder syntetisk og teknisk stoff er fordi det ikke er miljÞvennlig. https://www.nrk.no/innlandet/flere-dropper-plast-i-turklaer-1.15441999

Endret av Dompappen
  • Liker 2
Skrevet
Dompappen skrev (6 minutter siden):

Men det viktigste poenget med Ä styre unna plagg som inneholder syntetisk og teknisk stoff er fordi det ikke er miljÞvennlig. 

Fordi at noe er laget av et naturlig materiale, er det ikke nÞdvendigvis miljÞvennlig. Bomull er ett av de vÊrste stoffene nÄr det kommer til miljÞfotavtrykk. Fordelen er at det ikke bidrar noe sÊrlig til mikroplast i naturen, men ellers er det ikke noe Ä rope hurra for. 

KjÞpe kvalitet som er slitesterkt og holder i mange Är er nok viktigere i et miljÞperspektiv enn hva stoffet er laget av.

Skrevet
Megalep skrev (PĂ„ 13.4.2021 den 17.52):

Har hatt den siden 2009 er det vel, men har jo brukt mange andre jakker i samme tidsrom ogsÄ, sÄ den har ikke fÄtt kjÞrt seg skikkelig. Ingen slitasje pÄ den, hvertfall. Er vinterfjellet jeg har brukt den i, begrensa hvor slitt ei jakke blir der. Ser kanskje for meg at f.eks tung sekk over tid kunne slitt pÄ skuldrene, men jeg har brukt den mest med pulk pÄ langturer, eller dagstursekk.

Siden 2009. Lukter respekt Ä fortsatt ha plagg som er eldre 10 Är :-)

Skrevet
Dompappen skrev (Akkurat nÄ):

Siden 2009. Lukter respekt Ä fortsatt ha plagg som er eldre 10 Är :-)

SkjÞnner tankegangen, men for meg har dette vÊrt et plagg med begrensa bruksomrÄde - det har vÊrt snakk om lengre vinterturer i fjellet, og dagsturer med kaldt vÊr/ stabilt oppholdsvÊr ellers. Til akkurat denne bruken er jakka perfekt for meg, men er det turer med fare for vÄt nedbÞr, velger jeg den ikke. Mao: Goretexjakka har blitt brukt mer (den nÊrmer seg forÞvrig snart 10 Är den og, blitt sydd litt pÄ men fortsatt god!) Hvis Klattermusen-jakka hadde vÊrt eneste jakke brukt disse Ära, ville den nok vÊrt betydelig mer slitt (og jeg betydelig vÄtere pÄ turene). 

Skrevet
Likse skrev (2 minutter siden):

Fordi at noe er laget av et naturlig materiale, er det ikke nÞdvendigvis miljÞvennlig. Bomull er ett av de vÊrste stoffene nÄr det kommer til miljÞfotavtrykk. Fordelen er at det ikke bidrar noe sÊrlig til mikroplast i naturen, men ellers er det ikke noe Ä rope hurra for. 

KjÞpe kvalitet som er slitesterkt og holder i mange Är er nok viktigere i et miljÞperspektiv enn hva stoffet er laget av.

Er klar over at bomull er lite miljÞvennlig ogsÄ. Har heller ikke planer om Ä strÞr rundt med klÊr i fjellheimen, med eller uten plast. Men har du et plagg som inneholder plast i 10 Är strÞr du nok mye mircoplast rundt deg i lÞpet av den tiden. Om ikke pÄ fjellet, sÄ i vaskemaskinen :-(

Skrevet
Dompappen skrev (5 minutter siden):

Men har du et plagg som inneholder plast i 10 Är strÞr du nok mye mircoplast rundt deg i lÞpet av den tiden. Om ikke pÄ fjellet, sÄ i vaskemaskinen :-(

Det tror jeg ikke. Jeg er ikke noen stor tilhenger av plastklÊr, men Goretex klÊr av kvalitet som jeg har hatt i 10 Är har ikke blitt merkbart lettere, sÄ de store mengdene med plast er det ikke snakk om. Dessuten er nok klÊr du bruker til daglig og til trening en tilnÊrmet uendelig stÞrre kilde til utslipp enn turklÊrne du bruker relativt fÄ dager i Äret. 

NÄr det er sagt, «mange drÄper smÄ, gjÞr en stor Ä»... 

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.