Gå til innhold
  • Bli medlem

Et guddommeligt fiske-tips


CarstenT

Anbefalte innlegg


Her i mit corronaiale tanke-overskud har jeg fået tid til at sætte længe glemte begivenheder i perspektiv. Det evige mangel på hug på ellers gennemtænkte og velforberedte fisketure synes at være en vedvarende kilde til forundring. Eller modsat: du har en flue som nu kun er trævler på en krog, og alligevel fanger kun dén fisk! Det er især dette sidste som gav mig en tanken som jeg vil dele med jer. 
"Ørreder er nærsynede" .. en tanke der let kan springe af panden når man ser en fisk rejse sig efter fluen for at vende tilbage uden at bide. Mit antikvariat er imidlertid leveringsdygtig i en bog af nordisk oprindelse, hvor det fremgår, at ørreder har et udmærket syn. 
[heureka] ... er det mon et viff med næsen som fisken lige har brug for?
Vi spoler tilbage til den trævlede flue: Kan det tænkes, at den på et tidspunkt i tilbagekastet på mirakuløs vis har ramt et smellerfedt insekt og fået den tværet ud over sig og på den måde erhvervet sig en ørred-uimodståelig og særdeles troværdig duft af mad?
Dét er min guddommelige indsigt.
Det vil ikke blive vanskeligt at oversætte til praxis på min næste fisketur. Og, ja, man kan da osse prøve om man med sin fluestang lige kan daske et insekt ned med fluen, men jeg havde nu en lettere fremgangsmåde i tankerne;o)
...
Jeg håber at tråden kan blive hængende længe nok til, hvis nogen af jer skulle være blevet inspireret, at præsentere os for erfaringer. Jeg vil selv gøre mit bedste.
Måske er jeg bare uoplyst, men det må i så bære over med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.