Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Lignende innhold

• Av Klatremusen
      Jeg og en venn planlegger en tur (7-8 dager) med telt og pulk på Finnmarksvidda. Har noen her tips til rutevalg? Vi tenkte i utgangspunktet en rundtur med utgangspunkt i Kautokeino, men åpen for andre forslag. Vi unngår gjerne hytter, scooterløyper osv. da vi ønsker å være mest mulig i "villmarka". Er det fint å gå feks østover mot Øvre Anarjohka nasjonalpark? Vi kommer til å ha med isbor og fiskeutstyr, så vi går gjerne forbi noen fiskevann også. Noen som er kjent i området?
    • Av Steven Bergsnes
      Ser etter et enda større telt til turer med dårlig vær og evt basecamp. 
      1. Vekt og pris er ikkje vesentlig.
      2. Et must er følelsen av at telte står uansett værforhold moder jord har og by på.
      3. Ønsker størrelse på fortelt til matlaging, lagring av utstyr etc.
      4. Ser helst etter kuppel med fortelt, tid d tar å sette opp telte er helder ikkje av betydning (eg velger i såtilfelle mindre komfort og går for Helsport Patagonia)
      Har nesten bestemt meg for Hilleberg Saitaris.
      Men finner lite info med gode beskrivelser ang dette telte i dårlig vær og håpte noen her kunne hjelpe..?
      Kom gjerne med tips til andre telt men legg da ved en grundig beskrivelse for koffor og helst link med bilde/video. 
      Har nokk telt og lavvoer i alle former, fasonger og farger. Av ekstrem telt har eg kun gode gammle Bergans Antarktis (eller antarctica..?) som var mitt første gode telt som eg har mange gode minner med i alt av vær.
      Gjekk til innkjøp av Helsport Patagonia for å få litt meir plass, bedre løsninger, raskere oppsett osv.
      Men savner fortsatt litt plass, spesielt i fortelte.
      Enten det er som basecamp eller man blir liggende værfast i noen dager sammenhengende så er det godt med litt ekstra plass av mange grunner.
      Har fått sansen for Hilleberg Saitaris som sakt.
      Men ønsker mer info om noen har erfaringer med og uten storm matter på dette? 
      Noen som kunne latt meg ta turen innom på en kaffi for å se telte oppslått også for å fysisk sjå str på telte spesielt innvendig romfølelse? Bor på Sunnmøre, men tar fort en roadtrip.
      Ang farge valg på Hilleberg telta, noen som har erfaringer med belysnings forskjellen desse 3 alternativa gjir i sterkt sollys inne i telte?
      Topphatten på Saitaris, hvordan er denne om vinden skifter retning i storm evt enda verre?
      Hvor stødig er fortelte på Saitaris (med dobbelt stangsett når vinden snur 90 grader evt med kastevind fra siden/front?
      Liker at eg slit med å finne negative poster ang Saitaris, men håper noen her kan hjelpe meg å påpeke noe utenom dei punkta eg har skreve ikkje er av betydning for meg. 
      Håper på gode svar med lite eller ingen avsporing 😊
      Er det noen punkt eg har glemt så sleng gjerne inn det også 😊
      Jada d blei et langt innlegg her, og ja eg har lest meg igjennom dei 3 søk sidene med 62 resultater eg finn på forumet her der Saitaris har blitt nevnt og googla det meste av detaljene men sitt fortsatt igjen med følelsen av at svara er litt korte i detaljene som eg ønsker mer utdypa.
      Håpte på å få ordna nytt telt innen desember så har ikkje all verdens tid, vil bli kjent med et evt telt før den tid 😅😊
    • Av sinje
      De siste to månedene har jeg vært så heldig å få være eventyrer for Alfa i Buskerud og på Svalbard. For å oppsummere det hele har jeg derfor laget en liten film som får frem en del av de spektakulære opplevelsene jeg har hatt. Jeg har virkelig storkost meg fra start til slutt, hvor den ene opplevelsen har overgått den nesten, og for nøyaktig to måneder siden startet det hele med at jeg hang i en hengekøye over et juv på 20 meter. Dette må definitivt kunne omtales som en spektakulær hengekøyetur. Derfra reiste jeg til Nesbyen hvor jeg sto spent med en altfor tung sekk. Jeg hadde ikke noe konkret plan fra start utenom at jeg skulle bruke over to uker til Eidsbugarden og Vinjerock. Jeg fant derfor ut at det kunne være morsomt å prøve å vinne gnagsårpisen på Vinjerock. Denne deles ut til den som går innom flest DNT hytter på veien, og etter 2,5 uke kunne jeg endelig løfte hendene i været som vinneren av denne prisen, etter å ha besøkt 24 hytter. Det var helt rått!

Underveis på turen hadde jeg ikke bare gått langt, men jeg hadde også tilbrakt 4 dager i en steinbu helt nord i Buskerud. Her fikk jeg fisket sammen med tre gode kamerater, noe som resulterte i 30kg fjellørret på to dager. Det var også en fantastisk opplevelse og det gjorde godt for kroppen med noen dager med hvile i en seng da kneet hadde begynt å si ifra at sekken kanskje var litt for tung. Jeg hadde tross alt hatt en sekk på 28kg fra start, der 13kg av de var kun kamerautstyr og tilbehør. Noe av det mest spennende med hele prosjektet er at jeg ikke hadde noen bilder fra fylkene jeg skulle dele fra. Dette betydde at alle bildene måtte tas underveis. Jeg var litt redd i starten for om jeg i det hele tatt kom til å få noen fine bilder, men dette gikk som en lek. Det har også vært veldig morsomt å formidle de helt ferske opplevelsene istedenfor å dele et glansbilde av en oppsummering av hva jeg har gjort de siste årene. Da turen i Buskerud var ferdig var jeg egentlig veldig fornøyd med prosjektet og var klar for å ta fatt på neste prosjekt.

Svalbard sto for tur der jeg skulle jobbe som fotograf og filmskaper på en ekspedisjon der. Jeg visste at det kom til å bli lange dager med ekstremt mye jobbing. Vi skulle dokumentere og refotografere isbreer på Svalbard så man på en enkel og visuell måte kan sammenligne utviklingen de siste 100 årene. Planen var derfor ikke å være eventyrer på denne turen, men da Alfa spurte om jeg ville ta en ekstra måned måtte jeg bare gripe sjansen. For Buskerud hadde vært helt fantastisk og jeg følte at Svalbard hadde en enda viktigere historie jeg måtte fortelle. Det hele skal derfor ende opp i en dokumentar som jeg regner med at er ferdig om 6-12 måneder, og jeg kan allerede nå si at fotoene og dokumentasjonen vi har gjort trolig er den beste i verden til å vise klimaendringer i arktisk. Det er derfor med blandede følelser jeg skal dele dette med resten av verden. Dessverre har jeg ikke fått dele noe av selve funnene vi har gjort enda, men jeg allerede nå si at dette kommer til å bli virkelig stort.

Siden jeg har brukt mye tid på filming på turene mine i sommer bestemte jeg meg derfor for å sette sammen en film fra mine to måneder som eventyrer. Så har du ikke sette den enda er det bare å lene seg godt tilbake i godstolen og virkelig nyte noen fantastiske naturopplevelser. 
    • Av a_aa
      Kilimanjaro var hovedmålet mitt for 2019...:
      ... og jaggu kom jeg opp, gitt. Den bekymringen for været som jeg ga uttrykk for i utfordringstråden ovenfor, fremstår nå i etterkant som så ultrapessimistisk at det nesten er til å le av  En og annen regnbyge ble det - ja til og med en haglbyge - men været var egentlig helt greit. Og ved toppstøtet hadde vi direkte flaks: lite vind, fullmåne som erstattet hodelyktene og sol på toppen - så å si perfekt. Mange har skrevet mye om Kilimanjaro allerede her (det er bare å søke), så jeg har tenkt å gjøre det enkelt for meg selv - her blir det bare et utvalg mobilbilder ispedd en og annen forklaring  Siden jeg glemte å innhente tillatelse til å publisere bilder av turfølget (som viste seg å være to trivelige trønderdamer), får det bli fokus på naturen.
      Ifølge GPS trackingen på mobilen, ser Machame-ruten slik ut (grønn=start, rød=slutt), til sammen i overkant av 60 km:

Machame Mye folk ved starten, flott natur med spennende fauna og flora:

Shira Nydelig utsikt i mange retninger:

Lava Tower En vandretest i alpin ørken, ispedd haglbyge:

Baranco Åpenbarer seg nederst i dalen ned fra Lava Tower, og neste morgen venter Baranco Wall og regnvær

Karanga og Barafu Natten min i Karanga var ikke god, og ferden til Barafu var preget av skikkelig dårlig mage. Guiden Isack insisterte på å ta dagsekken min. Kjernekar  

Kibo/Stella/Uhuru Turen oppover gikk sakte i måneskinn, og på toppen ventet en lett avdempet sol og flott utsikt til disige omgivelser:

Millenium og Mweka Turen nedover ga enda mer syn for øynene, skikkelig luft for lungene og til slutt en øl for magen før diplomseremoni

Machame Avslapning ved Machame Aishi Lodge, før jeg tok flyet tilbake til jobb, mens turfølget dro videre til både safari og Zanzibar, heldiggrisene  

Ser ikke bort i fra at jeg kommer til å prøve meg på Elbrus ila et år eller tre - dette gikk jo riktig bra, jo  
    • Av eflaaten
      Jaja, da kom den skuffende meldingen om at jeg ikke ble trekt ut til Expedition Amundsen 2019. Jeg har vært med to ganger tidligere, en gang som team og i fjor som individuell. Så det er ikke veldig synd på meg, men hadde håpet å kunne delta en siste gang og kunne høvle av litt av fjorårets tid. Dessuten stiller dama til start med ei venninne, så vi håpte begge kom med. 
      Så nå kom det et plutselig vakuum som må fylles!  Er det noen som kjenner til tilsvarende eller iallefall lignende løp med ski og pulk? Helst i Europa slik at det blir relativt kortreist? Men det kan også være lenger vekk. Har søkt litt rundt, men virker som det er temmelig nisje dette her.
      Alle tips suges inn i vakuumet med takk!
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder og sporingslenker

Fjellsport Fjellsport

Milrab Milrab

Skitt Fiske

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.