Gå til innhold
  • Bli medlem

grunneier versus allemannsrett


Adler

Anbefalte innlegg

Allemannsretten i Norge står heldigvis mye sterkere enn i de fleste andre land. Det er vel bare FRP av de politiske partiene i Norge som ønsker å fjerne den etter det jeg har hørt.

Av ren nysgjerrighet måtte jeg sjekke opp om dette utsagnet ditt virkelig stemte. Det kunne jo isåfall vært katastrofalt for oss turfolk, i og med oppslutningen FrP har. Heldigvis for oss turfolk er alle partier i Norge på stortinget, til og med FrP, for allemannsretten.

Fra FrP sine nettsider:

"Fremskrittspartiet støtter opp om allemannsretten."

"Fremskrittspartiet ønsker å sikre at flest mulig får en god adgang til skog og mark, med de muligheter allemannsretten gir."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Merkelig hvor like partiprogrammer har blitt. Alle er for alt som er bra og mot alt som er dumt. Allemannsrett er bra så det er man for. Privat eiendomsrett er også bra så det er man altså også for. Jeg er sikker på at hvis man leser andre partiers programmer så står det omtrent det samme.

Men det vanskelige spørsmålet om grensedragningen mellom allemannsretten og eiendomsretten er nok litt vanskeligere å ta stilling til så det står det neppe noe om i programmet i det hele tatt. Dessuten er vel problemstillingen så vanskelig at ingen i FRP skjønner den uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg håper jeg virkelig tar feil angående FRP. Men det er ett eller annet i det partiet som som for meg skurrer når jeg tenker på vern av natur og fri utfoldelse i natur. Kanskje det er ordet Fremskritt som jeg ikke liker. Fremskritt er ofte synonymt med nedbebyggelse og inngrep av naturareal. Noen som vet hvordan FRP stiller seg til fri ferdsel i strandsonen, inngjerding av hyttetomter osv? Husker det var noen politikere som var litt gira på at grunneiere fritt måtte få gjerde inn skog og mark, men hvilket parti disse kom fra husker jeg ikke. Men så finnes det en del outsidere i fra alle partier som mener noe annet enn det som står i partiprogrammet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag sökt litet mer på det här med EU och allemansrätten och tror jag har hittat det som ligger bakom. Det har dock inget med EU att göra. Det som ligger bakom är troligen ett tilläggsprotokoll till Europakonventionen om mänskliga rättigheter. Protokollet handlar om skydd för äganderätten. Man skulle kunna göra tolkningen att allemansrätten strider mot ett sådant skydd, men en sådan tolkning är inte given. Sverige har skrivit på protokollet och för att uppfylla det har skydd för äganderätten skrivits in i Regeringsformen (en av Sveriges grundlagar), men i samma paragraf i Regeringsformen har man också skrivit in att alla har tillgång till naturen i enlighet med allemansrätten. Det betyder att allemansrätten i Sverige nu har ett starkare skydd än den hade tidigare, eftersom den nu kan upphävas bara genom två riksdagsbeslut med mellanliggande val.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.