GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Januar er rett rundt hjÞrnet og jeg har bestemt meg for at det blir mÄneden jeg skal blÄse uante mengder penger pÄ et flyttbart hus, altsÄ et telt. 2017 skal bli mitt friluftsÄr sÄ da trenger jeg tak over hodet.

Hittil har jeg sett pÄ fÞlgende:

Hilleberg Nallo 3 GT

Helsport Fjellheimen 3 Superlight

Tiltenkt bruk er alt fra skogen med sin skjerming til hÞyfjellet med sine Äpne omrÄder. 

Som dere kanskje da skjÞnner er vekt og stÞrrelse et stÞrre tema enn akkurat prisen. Jeg Þnsker 3personstelt, fint Ä kunne invitere noen inn i teltet uten at man mÄ ligge oppÄ hverandre men fremdeles ha et telt som ikke veier like mye som resten av sekken. 

Ønsker gjerne erfaringer og tips til evt andre telt som treffer kravene mine :)

Krav:
3kg +-500gram ish komplett
3personstelt
Kan gjerne vĂŠre en superflashy farge - Synlighet og sikkerhet og alt det der
MÄ tÄle vÊr og vind

Annonse
Skrevet

Du sier ikke noe om vinterbruk. Om du tenker 3-sesongsbruk ville jeg kikket nÊrmere pÄ:

- Helsport Fjellheimen Superlight Camp
- Helsport Reinsfjell 2 Superlight

Begge veier cirka 2 kilo. Reinsfjell er et ypperlig alternativ som gir deg et hav av plass pÄ solotur, men samtidig er stort nok til to. PÄ de fleste modeller mÄ man som regel opp pÄ 3-personsutgave for Ä fÄ fornuftig plass til to. Det gjelder ikke Reinsfjell, her har du god plass til to og to fortelt. Til tresongsbruk trenger du ikke bekymre deg for at superlightutgavene ikke holder mÄl. Jeg har etterhvert opparbeidet meg solid erfaring med Reinsfjell SL i all slags vÊr, ogsÄ pÄ hÞyfjellet med mye nedbÞr og vind. Dette teltet holder virkelig mÄl!

Om du skal bruke teltet hele Äret og kun skal ha ett telt fÄr du begge ovennevnte i X-trem utgave, men til vinterbruk liker jeg ikke Reinsfjell-konseptet like godt. Av erfaring trenger man da stÞrre fortelt til Ä smelte snÞ og grave grop. da vil Fjellheimen X-trem vÊre mer egnet etter mitt syn.

• Liker 1
Skrevet

Personlig vil jeg mene at reinsfjell superlight ikke er et tomannstelt med mindre man er kjÊrester, det er 130 i bredden, har vÊrt pÄ utallige turer med venninna mi og vi hadde ikke orket Ä ligge to der inne. Hun anser det som en enmannstelt eller kjÊrestetelt. PÄ bakgrunn av setningen "vil kunne invitere noen inn i teltet uten Ä mÄtte ligge ovenpÄ hverandre" sÄ hadde jeg gÄtt for nallo 3gt eller det andre teltet.

Nallo ser supernice ut, har plass til tre, gode lÞsninger, god lufting og funker ogsÄ vinterstid. Alle jeg kjenenr som har nallo er helt ekstremt fornÞyd med det. Har ikke sett sÄ mye pÄ fjellheimen superlight, det funker garantert fint som tresesongerstelt og kan klare et par netter med snÞ ogsÄ. Tror jeg ville tatt nallo hvis jeg ville hatt et telt jeg er sikker pÄ at funker i fire sesonger. 

@timmey78 har vel nallo 3 og kan si noe om det? 

• Liker 2
Skrevet

Fjellheimen 3 er bare 135cm i bredden i fotenden, sÄ det er ikke sÄ mye stÞrre enn Reinsfjell 2. Helsport har en pussig mÄte Ä regne antall personer som gÄr inn i teltet.

Hilleberg Nallo 3 (GT) er 160cm pÄ det smaleste.

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for kommentarer og tips. Reinsfjellfasongen har jeg testet fÞr og ikke blitt helt kompis med. 

Ser at det bare er 135cm ja pÄ Fjellheimen, jeg trodde det var 160 (uten at jeg vet hvor jeg fikk det tallet fra) sÄ da er det Nallo 3GT som leder ettersom at mitt underlag er 80bredt. Har sendt melding om et Nallo 3GT her pÄ forumet som jeg tror jeg tar om det ikke er solgt men er enda Äpen for forslag :)

• Liker 2
Skrevet

135cm i fotenden vil gjÞre at liggeunderlagene ligger oppÄ hverandre og jeg kjenner meg selv sÄppas godt at det vil skape en stor mengde irritasjon i lengden :P 

SĂ„ mĂ„ jeg bare nevne at det er noksĂ„ spesielt Ă„ fĂ„ varsel om at "@Sovjetunionen har likt innlegget ditt" som popupvarsel fra pc'en, det gĂ„r noen sekund fĂžr hjernen kobler 😂

• Liker 5
Skrevet

HÞres veldig bra ut @Sovjetunionen :D Hva kan du si om Kaitum? Ser at Kaitum 3GT ikke er nevneverdig tyngre enn Nallo 3GT. Og etter Ä ha fulgt deg pÄ instaglam ( ;) ) en stund sÄ er jo du lett et forbilde av hva min turhverdag skulle sett ut som. 

• Liker 1
Skrevet
18 minutter siden, HavĂžrn skrev:

Fjellheimen 3 er 165 cm bredt i hodeenden i innerteltet, og 135 cm i fotenden. Plenty bredt nok for to etter min smak i hvert fall, ogsÄ til vinterbruk :-)

For to, absolutt, men Helsport markedsfĂžrer det som et tremannstelt. Og det er det, etter min mening, ikke.

Jeg sikler fremdeles pÄ Reinsfjell 2 SL fordi jeg har et Þnske om et selvstÄende telt til bruk om vÄr/sommer/hÞst, men jeg har ikke kjÞpt noe enda.

4 minutter siden, Sovjetunionen skrev:

@ThomasOH Sovjetunionen liker det meste om dagen, vi har blitt mye hyggeligere etter vi gikk pÄ pensjon i 1991 :D. 

Men dere fronter vel fremdeles at det kun burde vÊre ett tilgjengelig telt, som skal deles broderlig mellom alle. Utenom toppen da. De fÄr sitt eget.

• Liker 1
Skrevet

Hilleberg Katium 3 er bra. 2 innganger gir stÞrre fleksibilitet og bedre gjennomlufting https://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/telt-lavvo/telt/hilleberg-kaitum-3-telt-rod.html Dersom vinden snur i lÞpet av natta, er det fint Ä kunne velge en annen utgang. Ikke alle Hilleberg telt har myggnetting i ventilene, noe som kan vÊre greit Ä vite fÞr kjÞp. Hilleberg er meget gode telt - uten tvil!

Skrevet
3 minutes ago, TomasOH said:

HÞres veldig bra ut @Sovjetunionen :D Hva kan du si om Kaitum? Ser at Kaitum 3GT ikke er nevneverdig tyngre enn Nallo 3GT. Og etter Ä ha fulgt deg pÄ instaglam ( ;) ) en stund sÄ er jo du lett et forbilde av hva min turhverdag skulle sett ut som. 

HAhaha, hvem er du pÄ insta?? Jeg elsker det teltet, det er helt fantastisk. Sykt god plass, god romfÞlelse, Innerteltet er stramt og fint, god lufting selv i mange minus og stillestÄende vÊr (forutsetter at man Äpner sÄ det bare er myggnett i innerteltet da), tre innganger hvilket gjÞr at man alltid har en inngang i le selv om man skulle ha hatt hodet under armen da man satte opp teltet. Begge innerteltene er ganske store, god plass til bÄde bikkje og venninner i innerteltet. Har ikke noe negativt Ä si egentlig. Tar jo litt plass da, men det er ikke noe stress. Er nok ikke helt ideelt Ä ta med i skogen sommerstid siden det er 5 meter langt. 2gt er 140 bredt, sÄ det kan nok bli litt trangt hvis liggeunderlaget er 80cm (kudos for riktig bredde pÄ liggeunderlaget forresten! :)

Skrevet

Jeg er selveste meg selv pÄ instagram! Ingen ringere enn tomasoh der ogsÄ, bare Ä fÞlge :P

5meter langt er da ikke et hinder, har da Þks til trÊrne?? :D (Jeg bare tuller! MÄ sikre meg fÞr jeg blir jagd ned av en treklemmer..) Men sÄnn seriÞst, ser at Nallo 3GT er 420cm langt, Kaitum 3GT er 430cm (IfÞlge fjellsport) sÄ lengden er jo ganske mye den samme. Jeg ofrer heller den perfekte leirplassen til en LITT mindre egnet enn hvis det betyr at det megabra teltet mitt fÄr plass. 

Jeg mĂ„ ogsĂ„ krype til korset, liggeunderlaget mitt er 65cm.. Trodde Downmat 9LW var 80cm og standaren 65cm, men jeg har enda ikke rullet av det! 😂

Skrevet
5 hours ago, Prebb said:

For to, absolutt, men Helsport markedsfĂžrer det som et tremannstelt. Og det er det, etter min mening, ikke.

Jeg sikler fremdeles pÄ Reinsfjell 2 SL fordi jeg har et Þnske om et selvstÄende telt til bruk om vÄr/sommer/hÞst, men jeg har ikke kjÞpt noe enda.

Men dere fronter vel fremdeles at det kun burde vÊre ett tilgjengelig telt, som skal deles broderlig mellom alle. Utenom toppen da. De fÄr sitt eget.

Faktisk synes vi at alle skal fÄ sitt eget telt. Vi tenkte noe kommunefarget, masseprodusert, lett Ä reparere, blytungt og upraktisk som deles ut til alle som vil ha. 

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, Sovjetunionen skrev:

Faktisk synes vi at alle skal fÄ sitt eget telt. Vi tenkte noe kommunefarget, masseprodusert, lett Ä reparere, blytungt og upraktisk som deles ut til alle som vil ha. 

SÄeh.... Forsvarets lagstelt mao? :P 

Skrevet
2 minutter siden, Svandal skrev:

Nigor Wicki-up 3! 

http://www.tgomagazine.co.uk/gear-editors-column/chriss-column-nigor-wickiup-3-sul-pyramid-tent/

KjĂžper du med ekstra innertelt har du ett fantastisk modulĂŠrt telt

http://www.tgomagazine.co.uk/gear-editors-column/nigor-half-size-innertent-wickiup-3/

(PS har dette selv sÄ kanskje ikke helt objetktiv)

Hvordan takler dette vind som man kan finne i hÞyfjellet hvor det er lite Ä skjerme seg med? 

Skrevet
34 minutter siden, TomasOH skrev:

Hvordan takler dette vind som man kan finne i hÞyfjellet hvor det er lite Ä skjerme seg med? 

Husker jeg ikke feil var det en av medlemmene her som kjÞpte dette eller tilsvarende telt etter anbefaling fra noen her pÄ forumet. Mener Ä huske at teltet revnet i hagen i ganske bra vind, og at butikken gikk konkurs i mellomtiden......he-he...... Mener teltet het Shangri-La. Mulig jeg tar feil, men verdt Ä sjekke opp dersom du i det hele tatt vurderer kjÞp.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.