Gå til innhold
  • Bli medlem

7 halvfulle gassflasker i boden


Peder K.

Anbefalte innlegg

Er det noen som har noen tips for å finne ut av hvor mye som faktisk er igjen av gass i boksen foruten de to vanlige:

1. riste og lytte

2. vekt

Går det f.eks an å få kjøpt en måler som passer disse standardgjengene?

Peder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du snakker om blikkboksene med buten (blanding) så har jeg ikke hørt om andre metoder.

Jeg pleier å bruke vekt, og fylle over fra en boks til en annen slik at jeg får en full, men da er det viktig å ikke overfylle. adapter lager du selv, eller finner på nettet. Digital fiskevekt er bra. Litt regning må til da tomvekta ikke er oppgitt. Vei en full tilsvarende eller en tom og legg til antall gram gass.

Alt slikt bør foregå utendørs, hvis det i det heletatt er lov da.

Dscn1351.jpg

For store beholdere finnes det trykkmålere, men disse angir ikke akkurat nøyaktig innehold.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Hvis du snakker om blikkboksene med buten (blanding) så har jeg ikke hørt om andre metoder.

Jeg pleier å bruke vekt, og fylle over fra en boks til en annen slik at jeg får en full, men da er det viktig å ikke overfylle. adapter lager du selv, eller finner på nettet.

- Har du da en slags enveis ventil, slik at gassen går den veien du vil?

- Får du tømt boksen 100% eller trengs det et visst trykk for at dette skal fungere?

- Vet du hvem som selger slike adaptere, evt har "oppskrift" på hordan det skal lages?

mvh

martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å fylle gass mellom beholdere da?

Gass vil jo gå fra boksen med høyt trykk til boksen med lavt trykk. Til trykket er likt i begge boksene...?

Så kobler du en nesten tom boks mot en nesten full boks, ender du opp med to halvfulle bokser med likt trykk...?

Selv om det er enveisventil på kolingen, så vil vel ikke gassen gå fra den tomme til den fulle boksen?

Eller går det ann når gassen er i flytende form? Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Det Rune sier om temperatur er rett, og fyllinga går lettere, jeg pleier bare å la boksene stå på ute et døgns tid, og da har gassen rent ned fra den øverste som ikke lenger har gass i væskeform. Det er viktig å sørge for at det er ca 20 "tomrom" i boksen for ekspansjon. Jeg har funnet det ved å veie en tilsvarende tomboks, og ikke la vekta øke mer enn det antal gram gass det står på boksen at den skal inneholde.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune jeg holder en knapp på Nova'n til turbruk, men det er jo litt greit å mestre gass også.

Prinsippet med gassfylling finner vi beskrevet på:

http://www.gswagner.com/propane/propane.html

Med trykk optil 25 Bar får vi skikkelige utfordringer, også merker vi lekkasjene så fort da.

Ta en kikk på linken så er teorien med tanking av gass beskrevet, og funker det for propan med ca 10 Bar så er det greit med Butan på rundt 1 Bar

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag Ståle, jeg vet du kan sakene dine.

Er bare jeg som er i gassplagehumør.

Har forresten drevet med fylling av gassflasker som en del av en tidligere jobb. Fylte fra svær flaske over på 2Kg campingflasker.

Skal vi begynne å anbefale British Army No12 her inne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.