Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaringer med BC Magnum på fjellet.


anderskristensen

Anbefalte innlegg

For første gang i livet har jeg valgt BC-systemet på mine fjellski. Fikk testet dem skikkelig her om dagen og kan dessverre bre si meg delvis fornøyd. Har tidligere i vinter fått prøvd dette, for meg, nye systemet både i tafjordfjellene og femundsmarka og vært veldig fornøyd med bortoveregnskaper, Men det var under toppturen forrige dagen jeg oppdaget vesentlige svakheter med BC-systemet. Ved nedkjøring fra fjellet (matøska i Volda,som er et nydelig fjellskifjell) ville ikke bindingen respondere når jeg satte trykk på ytterski og når jeg stoppet nede i første lia var det "slark" i begge bindingene. Noen som har opplevd dette, eller er det bare jeg som har vært uheldig med mitt par? Har tenkt og grublet på om det finnes måter å gjøre BC-bindingen mere torsjonsstabil men kan ikke se noen åpenbare løsninger. Finnes det stivere gummiklosser til BC-magnum? 

Stygt redd for at det blir 75 mm på de neste fjellski :) For den store gleden for en gammel frikjører er fortsatt nedover.

Del gjerne deres erfaringer med bc-bindingen. Ha en fin dag folkens. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har NNN BC Magnum bindinger på mine Åsnes Vikafjell turski og har ikke fått prøvd dem noe særlig i utforkjøringene. Til vanlig turbruk i oppkjørte / oppgåtte løyper så fungerer disse helt greit. Med disse skiene så er det ikke så ofte at jeg kjører i løssnø eller tar sjanser i bratte utforbakker.

I fjor ble det et par nye Åsnes Nansen og der valgte jeg den gamle og velprøvde Rottefella super Telemark 75 mm. Kanskje fordi jeg er veldig fornøyd med mine gamle 75 mm telemarkstøvler. En av fordelene med denne bindingen er at det er stivheten i skoen som avgjør mye av egenskapene. 

Her er en nettside som kanskje kan være litt interessant lesning.

http://www.utemagasinet.no/Utstyr/GUIDE-Fjellskibindinger

http://www.klikk.no/helse/trening/tester/article559502.ece 

Dette har også vert diskutert tidligere her på forumet.

 

 

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.