snilen Skrevet 5. mai 2006 Skrevet 5. mai 2006 Det ser ut som dette fjellet er besteget, men at ekspedisjonen stanset 50 m fra toppen pga at dette er et hellig fjell. Har hørt uoffisielle historier om at folk har vært der, til tross for at dette er et hellig og forbudt sted å gå. http://en.wikipedia.org/wiki/Machapuchare
Parbat Skrevet 8. mai 2006 Skrevet 8. mai 2006 Fjellet ligger ved en "sjø", og førstebestigningen i 1977 er sagnomsust.
Nils Skrevet 8. mai 2006 Skrevet 8. mai 2006 Fjellet ligger ved en "sjø", og førstebestigningen i 1977 er sagnomsust. https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=2819 Basert på hintene du har kommet med Parbat, har jeg et forslag til fjell som kan passe: The Ogre/Baintha Brakk, 7285 moh, ved Snow Lake i Karakoram? Første gang besteget i 1977, mens 2. bestigning kom først i 2000.
ods Skrevet 9. mai 2006 Skrevet 9. mai 2006 Er det ingen som klarer den jeg la inn 5. mai. Du, Lyngve, som har vært på toppen, burde jo klare det.
Parbat Skrevet 9. mai 2006 Skrevet 9. mai 2006 To hint: Gjev pris og omstridt slovensk bestigning(uten at de har noen sammenheng utover fjellet)
ods Skrevet 9. mai 2006 Skrevet 9. mai 2006 Det er Zinal Rothorn....? Blink! Kan bildet ditt være Ama Dablam. Synes topp-partier minner litt.
Parbat Skrevet 9. mai 2006 Skrevet 9. mai 2006 Kan bildet ditt være Ama Dablam. Synes topp-partier minner litt. Når det sier det så kan det minne ja, men det er ikke det. Den omstridte bestigningen av fjellet skal ha skjedd i 1989 og vært solo. Det er fjellets nordvegg på bildet. Den gjeve prisen var Piolet d'or.
Lyngve Skrevet 9. mai 2006 Forfatter Skrevet 9. mai 2006 Jannu northface. Ekstrem klatretur i store høyder. Tomo Cesen sin bestigning er omstridt
ods Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 Disse fjell må vel Erling ha sett for ikke lenge siden. Hvilke topper ser vi til venstre og til høyre på bildet?
snilen Skrevet 28. mai 2006 Skrevet 28. mai 2006 Har ikke noe svar på forrige oppgave, men kommer med en ny som kanskje er enklere for noen. Hva heter denne fjellformasjonen som er et landemerke og et symbol for området ?
-st. Skrevet 28. mai 2006 Skrevet 28. mai 2006 Lapporten, Abisko - med Konsum i forgrunnen. Men det foregående bildet var verre!
Lyngve Skrevet 28. mai 2006 Forfatter Skrevet 28. mai 2006 Disse fjell må vel Erling ha sett for ikke lenge siden. Hvilke topper ser vi til venstre og til høyre på bildet? Ser ut til å være i Mont Blanc massivet? Skal vi tippe Mont Maudit og Tacul fra en litt spesiell vinkel?
snilen Skrevet 29. mai 2006 Skrevet 29. mai 2006 Det er Lapporten ja, den gikk jo kjapt, men så er det jo nesten ikke i utlandet da
ods Skrevet 29. mai 2006 Skrevet 29. mai 2006 Må visst gi noen hint. Lyngve er i nærheten, men må noe lengre mot nord-øst. Begge toppene er like under 4000 m og kan sees på første dagsetappe på Haute Route. Det var derfor jeg antydet at Erling kanskje hadde sett toppene for ikke lenge siden.
Lyngve Skrevet 29. mai 2006 Forfatter Skrevet 29. mai 2006 tja det her blir bare råtipping. Kan det være Aig. Argentiere (en av få topper under 4000m jeg klarer å huske navnet på). Muligens at det blir litt feil retning, men....
ods Skrevet 30. mai 2006 Skrevet 30. mai 2006 tja det her blir bare råtipping. Kan det være Aig. Argentiere (en av få topper under 4000m jeg klarer å huske navnet på). Muligens at det blir litt feil retning, men.... Du er så nær, Lyngve, at jeg får avsløre det når ikke Erling kjente igjen det han må ha sett på sin Haute Route-tur i vinter. Bildet er tatt fra Argentierebreen og vi ser Mont Dolent til venstre (som er forbundet med Aig. Argentiere via Col du Tour) og Aig. Triolet til høyre. Det laveste skaret i midten ble traversert av Edward Whymper og jeg tror det var Michel Croz under The Golden Age. Synes å huske at de brukte syv timer på å hakke seg ned isen fra toppen av skaret og ned til Argentierebreen.
-st. Skrevet 30. mai 2006 Skrevet 30. mai 2006 Vær så god neste! Denne er muligens litt vanskelig til å være såpass lett...
Lyngve Skrevet 30. mai 2006 Forfatter Skrevet 30. mai 2006 Ser ut til å være et høyt pass i Tibet. Kan det være Cho Oyo i bakgrunnen?
-st. Skrevet 30. mai 2006 Skrevet 30. mai 2006 Med alle bønnehjulene i forgrunnen var vel ikke Tibet noen stor sensasjon, og passhøyden er ikke mindre enn 5100 m (spennende nok med avreise fra 1200 m dagen i forvegen). Men det er ikke Cho Oyu.
Lyngve Skrevet 30. mai 2006 Forfatter Skrevet 30. mai 2006 Uff, fryktelig flaut det her. Selfølgelig er det Shishapamgma. Jeg har selv stått på samm passet for mindre enn et år siden (Yarle Shung la). Her er bekreftelsen (forøvrig en tynn og avmagret Lyngve som virkelig så frem til verdens lengste nedoverbakke på sykkel): (man kan tydelig se de 5 bønnehjulene i bakgrunnen)
Erling Skrevet 31. mai 2006 Skrevet 31. mai 2006 jeg får avsløre det når ikke Erling kjente igjen det han må ha sett på sin Haute Route-tur i vinter. Bildet er tatt fra Argentierebreen og vi ser Mont Dolent til venstre (som er forbundet med Aig. Argentiere via Col du Tour) og Aig. Triolet til høyre. Det laveste skaret i midten ble traversert av Edward Whymper og jeg tror det var Michel Croz under The Golden Age. Synes å huske at de brukte syv timer på å hakke seg ned isen fra toppen av skaret og ned til Argentierebreen. Jeg er ikke så ofte innom quiz'en. Det går for fort for seg her inne til at jeg klarer å følge med. Med tipset du gav så jeg at det var fra Argentiere-breen, men jeg har ikke peiling på navnet på fjellene.
ods Skrevet 31. mai 2006 Skrevet 31. mai 2006 Denne spisse toppen ligger på en beryktet rygg i Alpene. Hvor er vi?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå