Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har noen erfaring med pelletsovnen Pelle og kan fortelle litt mer om den? Jeg lurer på å kjøpe en slik for å bruke som varme i lavvo. Skulle gjerne hatt en vedovn, men det har jeg ikke råd til. Vil jo bare bli brukt høyst et par uker i året.  Til nå har jeg brukt bål, men da kveles jeg. Eller bensin brenneren, men da blir jeg døv. Så leter etter en annen, ikke for dyr løsning, som selv gammelmor også får til :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, Nissemor skrev:

Har noen erfaring med pelletsovnen Pelle og kan fortelle litt mer om den? Jeg lurer på å kjøpe en slik for å bruke som varme i lavvo. Skulle gjerne hatt en vedovn, men det har jeg ikke råd til. Vil jo bare bli brukt høyst et par uker i året.  Til nå har jeg brukt bål, men da kveles jeg. Eller bensin brenneren, men da blir jeg døv. Så leter etter en annen, ikke for dyr løsning, som selv gammelmor også får til :-)

Jeg har hatt den pelletsovnen i 4 år, og kan ikke si annet enn at den virker helt perfekt :) bruker "pelle" i 4-6 varanger lavvo, og den varmer noe sinnsykt. Det du må huske på er: ikke legg på mer pellets før alt har brent ut og du må fyre på nytt, ellers kommer det et røykhav uten like.

Kjøper pellets på byggmax (bruker 8mm for best effekt)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 timer siden, jenspetter skrev:

Ja, var denne tråden jeg ble inspirert av :-)

Hei

Noe her:

Ja, var denne tråden jeg ble inspirert av :-)

Hei

Noe her:

Hei

Noe her:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Ørretfiske25 skrev:

Jeg har hatt den pelletsovnen i 4 år, og kan ikke si annet enn at den virker helt perfekt :) bruker "pelle" i 4-6 varanger lavvo, og den varmer noe sinnsykt. Det du må huske på er: ikke legg på mer pellets før alt har brent ut og du må fyre på nytt, ellers kommer det et røykhav uten like.

Kjøper pellets på byggmax (bruker 8mm for best effekt)

Går det mye pellet til hver fyring? Et par liter?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Nissemor skrev:

Kommer ann på hvem størrelse du velger. jeg har den mellomstore, Ovnen rommer ca 4 liter (ca2, 5kg) pellets, og gir ca 3-4 kw varme i 4-5 timer. minste er vel 1,5kg og den største er jeg usikker på, men den trengs ikke i en lavvo.

all info du trenger: Skjult lenke - logg inn for å se den

Endret av Ørretfiske25

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Lignende innhold

• Av LitekH
      Hei! Ønsker å få isolert pipen som går gjennom innerteltet i min Helsport lavvo. Har noen prøvd å pakke inn pipen i brannteppe? Ser at de tåler 550 gr. C men lurer på om det er nok. Teppet er i glassfiber og silikon og ønsker ikke å få giftig gass eller andre problemer. 
      Fint hvis noen har testet ut dette og kan gi meg en tilbakemelding.
    • Av Familie-camperen
      Hei allle! Har en Helsport Nordmarka 6 lavvo, med bunnduk. Skulle gjerne hatt en innerduk til lavvoen, for å unngå for mye kondens etc. Ser ikke ut til at produsenten lager innerduk til denne modellen. Noen som har noen tips til hvodan dette kan løses, event. om andre produsenter lager innerduker som kan passe til seksmanns-lavvoen fra Helsport Nordmarka? 
    • Av alfalfaspire
      Hei! 
      Har en gstove med vindu, og har sett meg lei på at det fine lyset går mot utgangen.
      Tenker å lage et hull mot siden av lavvoen slik at ovnen kan vende innover og at jeg slipper så lang pipe. Har sett en hvit lavvo spm har ovnen ut av et vindu på siden, men ikle testet den.
      Har noen erfaringer eller tanker rundt dette? Hvilke materialer jeg bør bruke der røret møter duken osv?
      Setter pris på alle svar😊
    • Av steffen hjortshøj
      hva heter denne ovnen? sammenleggbar og sekskantet 3 delt pipe.

• Av friluftspappa87
      To/ett barn aleine med far

Som tittelen sier skal jeg reise en del på telttur med ungene. Har en treåring og en toåring. Treåring har allerede nå under Orange flom varsel på Sørlandet sovet ute i tunnelteltet med meg uten problemer. 

Han hadde da med bamser, boka, lørdagsgodt å fikk styre ting etter hva han ønsket. Fikk bestemme hvor vi gikk, hbor han skulle sove osv å være med å pakke ned tingene, pakke ut, tørke utstyr osv og det var en suksess. 

Jeg merket fortat det ble veldog vanskelig å bære utstyr for to personer (spesielt med barn som trenger litt komflrt) 

Denne turen var jeg heldig og reiste ikke så langt så hadde sykkelvogn, men allikevel var det fullt selv med en liten ryggsekk. 

Hvordan får dere med ungene langt?

Jeg tenker en kraftig bæremeis å spenne fast telt,soveposer,liggeunderlag og en stor vanntett pose på bærmesien.  Så kan guttungen enten gå eller sitte på bærmesien. Så kan jeg  ha en vanntett pose på ca 10lg som kan sitte i bærmesien eller bæres av meg når jeg går. 

Har hatt med ungene mye ut, men aldri på overnatting før nå. Men nå er han bort av basillen. Ogsåså kommer til å være aktiv her.

Mange år siden jeg har vært mye på tur, og utstyret har blitt fantastisk. 

Hva slags primus er trygg å fyre i fortelt for å varme med barn i teltet. Jeg ligger da ved åpningen så han ikke kan komme seg ut uten å vekke meg. 

Vi fant tilogmed et magasin med skarp ammunisjon til en AEG H&K på turen. Skal levere det til politiet i morgen

god tur. Hilsen to turglade gutter

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder og sporingslenker

Fjellsport Fjellsport

Skitt Fiske
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.