Gå til innhold
  • Bli medlem

Grønnskolling på fjellski


@hybriden

Anbefalte innlegg

Jeg er en kar som er oppvokst og bor ved havet. Liker svært godt å gå på fotturer i fjellet. Men, har nå tenkt å ta dette ett steg videre og kjøpt meg fjellski, Åsnes Ingstad med både langfeller og kortfeller. Som dere sikkert forstår så har jeg har meget lite erfaring med å gå på ski for fjellturer.

Det jeg lurer på om dere erfarne bruker kun feller når dere er på tur eller kombinerer dere både smørning og feller?

Ved kombinasjon blir det ikke mye "styr" med å ta på og av feller i kulden? Samt på og av med smørning?

Sikkert dumme spørsmål, men uansett så luerer nå jeg på dette?

Setter stor pris på om noen vil komme med noen vettuge svar her til meg :ermm:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom terrenget er kupert kan det være greit å gå med kortfeller hele tiden. Særlig hvis man har tung sekk eller pulk.

Enig at det er litt knotete å ta av og på feller, men du trenger egentlig ikke å fjerne eventuell skismøring først.

Jeg har også ett par åsnes ingstad, som jeg nesten bare bruker på turer med mye opp og ned. Skiene er ikke førstevalget på flate strekninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom terrenget er kupert kan det være greit å gå med kortfeller hele tiden. Særlig hvis man har tung sekk eller pulk.

Enig at det er litt knotete å ta av og på feller, men du trenger egentlig ikke å fjerne eventuell skismøring først.

Jeg har også ett par åsnes ingstad, som jeg nesten bare bruker på turer med mye opp og ned. Skiene er ikke førstevalget på flate strekninger.ser at du bruker Åsnes Ingstad

Ser at du bruker dine Åsnes Ingstad kun på turer med mye opp og ned. Er du ikke fornøyd med skiene, for tunge etc.? Kan du være så snill å utdype dette litt mer for meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at du bruker dine Åsnes Ingstad kun på turer med mye opp og ned. Er du ikke fornøyd med skiene, for tunge etc.? Kan du være så snill å utdype dette litt mer for meg?

Jeg er fornøyd med skiene og liker de særlig godt på turer i kupert terreng med mye løssnø. Dette er den artigste formen for skikjøring spør du meg. Kjøpte skiene med BC-binding, men syntes ikke det gav god nok kontroll så jeg byttet til 75mm og stivere sko etter noen år. Har lettere, smalere og stivere ski som egner seg bedre til lengre turer på flatere mark. På slike turer kommer ikke fordelene med ingstad (kontroll, svingbarhet, stor bæreflate) til sin rett, og ulempene (dårligere glid pga svakt smørespenn, høyere vekt, for stor bredde til oppkjørte spor) blir tydeligere.

 

Du finner dessverre ikke ett par ski som egner seg til all slags bruk. Hvis du bare kan ha en type, bør du ta hensyn til hvilken bruk som vil være vanligst eller viktigst for deg. Spør gjerne mer hvis du lurer på noe mer om mine erfaringer med skiene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har kommet noen flere innlegg før jeg begynte å skrive, derfor gjentar jeg kanskje noe av det foregående.

 

Du kan i første omgang droppe å kjøpe langfeller dersom du har kortfeller. Langfellene trenger du egentlig kun i situasjoner der det er så bratt at kortfellene ikke sitter. Jeg har gått opp Hardangerjøkulen på 45mm kortfell på Amundsen ski, og det er ganske bratt..

Ingstad har lite spenn, slik at kortfellene vil også streke en del, hvor mye avhenger av hvor lange ski du eventuelt har, du må kanskje kutte de litt av i bakkant for å gli bedre (og runde de av), men kutter du de vil du også miste litt av fellearealet under skien, slik at de sitter litt dårligere når det blir veldig bratt.

Du må ikke kutte fellene før du har prøvd de, fordi du kan ikke skjøte på de igjen..

 

60mm passer til Ingstad, Mohair glir bedre (spesielt på tørr snø), men syntet har lengre levetid og koster litt mindre.

Er det mye flatt terreng og greit føre er smøring det beste, det glir desidert best. Det du kan vurdere (kanskje etter hvert) å ha et 35mm fellepar som du kutter og bruker i mer flatere terreng når det f.eks er klisterføre, i stedet for å kutte 60mm fellene. Ikke lim feller på ski som du har hatt klister på uten å vaske skiene.

 

Ingstad har ikke noe særlig smørespenn, dvs at de alltid mer eller mindre subber på midten når du går på flater, men Insgstad er breiere og har bra innsving så de svinger lettere.

Amundsen har smørespenn omtrent som vanlige langrennski, det gjør at feller og smørning subber mindre og det blir lettere å gå bortover med de. Amundsen har nesten ikke innsving, så de er ikke så lett å svinge med. Beste kompromiss som ligger midt mellom disse to er Nansen, eller eventuelt ha to par (etter hvert).

Amundsen til gåturer (som nevnt med pulk), altså turer der ikke en topp og nedkjøring er en del av målet med turen. Ingstad til moderate toppturer, der en ikke går langt på flatene før det går oppover og en kan prøve seg på noen svinger på vei ned.

 

Bindinger er en annen historie, Ingstad trives kanskje best med 75mm og kanskje med en kabelbinding som Voile 3pin Cable og stive sko, og kanskje bygge de opp med en 10mm plate fra Rottefella. Platen gjør at du får litt bedre kantgrep siden binding+støvel ikke tar så lett nedi snøen når du kanter skia.

Det finnes noen som setter BC bindinger på de, men da ville jeg ikke satt på andre enn BC Magnum. De har litt bredere anleggsplate mot skoen, slik at du i teorien får litt mer kraft på kant på skia.

Velger du BC, må du for all del ikke velge Auto, da kan du risikere du må gå inn og sette deg foran peisen for å få skiene av fordi de har iset fast..

Som noen nevnte over så er det ikke sikkert du får nok støtte dersom du velger BC, du må i alle fall velge den stiveste skoen du finner for å få mest mulig stabilitet.

BC er lettere å gå med siden skoen "pivoterer" i pinnen på skoen på samme måten som en langrennsbinding. På en 75mm må du delvis bøye skosålen slik at hvert fraspark krever litt mer kraft.

 

Selv har jeg Amundsen med BC, hadde først Alfa Skarvet støvler på de, men de støvlene syntes jeg var for myke, så jeg har byttet de ut med Crispi Stetind som er vesentlig stivere.

Jeg har også et par nyinnkjøpte Ingstad som jeg skal flytte mine Voile 3pin Cable bindinger over på fra et annet skipar, til de skal jeg bruke Crispi Svartisen.

 

Skal jeg gå hytte til hytte bruker jeg Amundsen, skal jeg en dagstur der jeg skal på en topp skal jeg bruke Ingstad.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.