Popular Post horisont Posted October 31, 2014 Popular Post Posted October 31, 2014 Før sommeren lovte jeg å komme med erfaringene mine med Helsport Reinsfjell superlight 2. Nå i sommer har jeg prøvd det 6-7 netter. http://www.helsport.no/reinsfjell-superlight-2 Mest i finvær (vanskelig å finne dårlig vær i nord denne sommeren), men en natt i lett regn og et døgn i tildels veldig sterk vind. Teltet er et selvstående kuppeltelt med to innganger. Målet er 120 x 230 cm innvendig, med ca 110 cm høyde. To fortelt og innganger er perfekt særlig på fine morgener når man kan lukke opp teltet og "slippe utsikten inn" i teltet. Jeg er veldig fornøyd med dette teltet. Plassen er kjempebra om man er alene på tur, og absolutt akseptabel om man er to stykker. To stykker og et barn skal faktisk også gå, men da er man på grensen (barnet kan jo eventuelt sove i en av forteltgangene). Fin takhøyde er det også. Siden jeg selv bruker liggeunderlaget Exped synmat ul i 65 cm bredde er det dog ikke plass til to slike store underlag Var ikke i nærheten av å komme borti noen av veggene i løpet av natten (er selv 182 cm høy). Teltet presterte fint hele tiden jeg brukte det. Fikk selvfølgelig ikke prøvd det i "dynkregn", men tror det skulle holdt bra da også. En av kveldene på tur i Åselidalen blåste det plutselig sterkt opp, og hele den natten og neste formiddag blåste det sterkt med tildels veldig sterke kast. Teltet motsto alt dette med ingen skader. Med 25 grader og vindstille da jeg ankom teltplassen hadde jeg ikke festet det altfor bra i starten, slik at jeg måtte ut og legge tunge steiner oppå pluggene/bardunene utpå kvelden da de sterke kastene kom. Da dette var gjort sto det bunnstøtt. Som uerfaren telter var sikkert ikke barduneringen perfekt heller, men teltet sto bra likevel. Basert på mine erfaringer med den sterke kastevinden så tror jeg absolutt at dette teltet kan brukes på høyfjellet sommerstid. Teltet veier på kjøkkenvekten 1995 gram inkludert alt. Reparasjonssettet veier 100 gram og kommer i tillegg. Kombinasjonen selvstående kuppeltelt, vekten og den gode plassen var det som i utgangspunktet førte til at jeg kjøpte akkurat dette teltet. Ventilasjonen virket å fungere bra. Jeg hadde flere drømmemorgener hvor det bare var å åpne opp begge inngangene og ligge og dra seg i solen og se på utsikten til begge sider. 13 Quote
illmatic Posted October 31, 2014 Posted October 31, 2014 Takk for test. Hadde tenkt å gå for dette, men tenkte meg vel at 2 x Exped LW ble for mye Quote
Recommended Posts