Gå til innhold
  • Bli medlem

huayhuash i peru


carla

Anbefalte innlegg

norge har finne og vakre fjell,ingen tvil om det.....men.......har noen tenkt seg om aa reise til andre steder.Peru ,som er hjemlandet mitt har mye fint.....cordillera huayhuash er en av de vakreste trekketurer i verden...gaa inn paa google og titt litt ,fortell meg hva du synes!....carla :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous
Peru, som er hjemlandet mitt har mye fint...

¡Hola!

Var i Peru i sommer, utrolig flott land. Nesten bare knall blå himmel fire uker i strekk og høye fjell og dype daler...

Må nesten tilbake før isbreene smelter for godt der nede - og det tar nok ikke lang tid...

post--1-133474400858_thumb.jpg

post--1-133474400862_thumb.jpg

post--1-133474400866_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hallo !!!!!!!!!!!!...saa fint at du likte peru!!!!....jeg har begynt med klatring for noen maaneder siden og skal proeve meg paa cordillera blanca neste aar...kanskje chopicalqui.Klubben min som heter camycam ordner opp en ekspedisjon til huascaran for de som er de mest erfaerte........Det er andre topper som er interessante i peru og.....ausangate tredjes stoerste fjell i peru,og yayamari 6049(som er den letteste seks tusen) baade ligger i cuzco.

Yerupaja som er andres stoerste fjell i peru og som ligger i huayhuash cordillera,ved siden av cordillera blanca......

Dine bilder er kjempe flotte!!!!!!!!!Det kunne vaere fint at du kommer til peru neste aar og du faar litt kontakt med peruvianske klatrere......Min klubb ville gjerne bli kjent med andre fjell troller....hehe.

Sorry spraaket men det har vaert lenge siden jeg var i norge!.

KJEMPE FINE OG SKARPE BILDER ...

carla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok det er en del nordmenn som drømmer om å ta seg en tur til Peru, eller Sør-Amerika generelt.

Skal man først forsøke seg på høye fjell er det vel en god del enklere å få til slikt der enn steder som Nepal/India/Pakistan og Afrika. Da tenker jeg toppavgifter og annen "redtape".

Har selv vært ganske "avstandsforelsket" i Alpamayo, som er et utrolig flott fjell

stena01.jpg

Har klubben din arrangert turer hit? Ut fra det jeg har hørt er det, ikke overraskende, mye folk på det fjellet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, artig du tar frem Alpamayo, Parbat :!:

Mitt absolutte drømmefjell :?:

Har ikke vært der enda, men en dag skal renna som fører rett til topps gå`s 8)

Noen som er klar neste år :wink:

Jeg pantsetter gjerne hjem og bil! Ja, til og med oppvaskmaskin og fluestanga for dette fjellet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det blir iallefall mer og mer vrient å komme seg opp på toppene, breene smelter såpasse mye at mange av normalrutene til de populære toppene blir veldig utsatt for stein- og isfall. Særlig i kombinasjon med mange folk i høysesongen. Det gjelder Alpamayo, Huascarán, Huandoy etc.

Ellers er store deler av høyfjellsområdene i Peru veldig tilgjengelige, man kan ta colectivo, taxi eller buss til og fra de fleste stedene og ta 6500-metere på todagersturer fra Huaráz, hvis man er godt akklimatisert og i normalt god form.

Når det gjelder Cordillera Huayhuash gir jo filmen "touching the void" en liten pekepinn på hvordan det ser ut, veldig øde fjellområde i forhold til Cordillera Blanca. Fint for laange gåturer i fjellet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var et stilig fjell Parbat! 8)

Ser nesten ut som det går noen spor på breen i forgrunnen rett mot den store sprekken.

Ikke sant...

Tror de sporene går frem til innsteget for den vanligste ruta, som går rett opp en av rennene på oversiden av bregleppa.

Hehe, artig du tar frem Alpamayo, Parbat :D

Mitt absolutte drømmefjell :!:

Har ikke vært der enda, men en dag skal renna som fører rett til topps gå`s :D

Noen som er klar neste år :?:

Jeg pantsetter gjerne hjem og bil! Ja, til og med oppvaskmaskin og fluestanga for dette fjellet :D

Det er ubetinget fristende ja - å pantsette alt og bare dra av gårde :)

Jeg håper å kunne gjøre det en dag, men føler meg ikke helt "klar" for det ennå. Trenger litt mer erfaring på vanskeligere ruter her i Norge og i Alpene først. Skal jeg først gjøre det så vil jeg gjøre det uten å bli leid opp av en guide.

Når det gjelder Cordillera Huayhuash gir jo filmen "touching the void" en liten pekepinn på hvordan det ser ut, veldig øde fjellområde i forhold til Cordillera Blanca. Fint for laange gåturer i fjellet også.

Jeg har sett den ja, og kan ikke si annet enn at det gir vann i munnen og kriblinger i beina :wink:

Men har klubben du er med i arrangert noen turer til Alpamayo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Hehe, artig du tar frem Alpamayo, Parbat :D

Mitt absolutte drømmefjell :P

Har ikke vært der enda, men en dag skal renna som fører rett til topps gå`s :D

Noen som er klar neste år :)

Jeg pantsetter gjerne hjem og bil! Ja, til og med oppvaskmaskin og fluestanga for dette fjellet :D

Det står noe om forholdene på Alpamayo de siste årene på:

http://www.cosleyhouston.com/alpamayo.htm og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.............Det er overaskende bra og fint aa se at dere gutter blir saa interesert paa Andes fjell.Det er saa mange av dere som undervurderer fjellene her paa denne delen av verden......Naar det gjelder Alpamayo,er det en rute som er den meste kjente....,THE SOUTHWEST FACE....gjennom quebrada santa cruz,aprox2000meters mellom base camp og toppen ,mest kjent som FERRARI rute.En ekspedisjon i 2003 arrangert av camycam klubb conquered succesfully alpamayo summit,etter mye belastning gjennon the french route som den vanskeligste.Naar det gjelder turer til europa saa blir det for dyrt for oss aa reise dit for aa klatre........vi maa faa sponsors......og det er vanskelig aa faa naa for tiden.Jeg skal holde dere opdaterte om videre turer til alpamayo i fremtiden...snart noen bilder av tocllaraju ekspedition i aar!!!!.

muchos besitos para ustedes de peru.

carla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Alpamayo vant vel en konkurranse på sekstitallet om "world's most beautiful mountain" - men det var på grunnlag av et bilde tatt fra vestsiden, noe à la: http://www.summitpost.org/images/67912.jpg

Jeg synes personlig det finnes flottere og mer tiltalende fjell i Cordillera Blanca, særlig med tanke også på at det kontinuerlig regner is & stein på normalveien (Ferrari) og andre ruter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i Peru sommeren 2002, og det var en enormt fin opplevelse på alle måter. Hovedmålet for turen var å komme seg til topps på Ausangate. Det var flere grunner til at vi valgte Ausangate, at det var få klatrere der, at det var en rute med relativt lite objektive farer og at den var akkurat passe i vanskelighetsgrad.

Dessverre fikk vi spesielt dårlig vær dette året, og vi fikk et ordentlig snøvær på vei inn til Basecamp. Vi nådde faktisk aldri basecamp, blant annet fordi hestene som bar utstyret vårt fallt overende i snøen og fant ingenting å spise. Men de viste seg at avgjørelsen med å snu var fornuftig, vi hadde blitt helt isolert der inne, og fjellet ville sannsynligvis være så godt som ubestigelig med de forholdene.

Dermed dro vi nordover til Cordillera Blanca og tross en del sykdom kom jeg rundt 150 meter fra toppen av Nevado Copa (6188 moh). Igjen var snøen et problem, vi vasset til knes i nysnø, og standardruta, normalt vurdert til PD+, vurderte vi som meget skredfarlig. Vi gikk derfor en annen rute på rygg, med 100 meter 50 graders is/snø, og 1000 meter rett ned hvis du så ned mellom beina. Det kilte i magen... 8)

Jeg var syk, så jeg dro tilbake til Cusco for å løpe Inkastien, men dagen etter gjorde to av kameratene mine en alpin bestigning av Chopicalqui.

Jeg skal definitivt tilbake en gang, men jeg vet ikke om jeg ville prøve å gå så høyt igjen. Det krever så mye venting for å bli akklimatisert. Men jeg savner å ha godt mer i Cordillera Vilcanota, som etter min mening er finere enn Cordillera Blanca. Vilcanota har et enormt fjellområde med fjerne topper... Mmmmm.

Turrapporter fra turen vår finnes på http://www.ausangate.kjernsmo.net/

Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i Peru i 1999. Cordillera Blanca er nok det råeste jeg har sett i mitt liv.

Menneskene er snille og alt er så lett å organisere.

Vi prøvde oss på Alpamayo (Ferrari ruta) men måtte snu mitt i veggen grunnet dårlig vær.

Etterpå klatret vi på tocclaraju, ishinca, pisco og urus. Har lyst å prøve meg på aloamayo igjen. Men mine drømmefjell der borte er artisonraju og ranrapalca.

Ellers er ecuador en god mulighet å samle erfaring med tynn luft. Var på cotopaxi siste november.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei igjen!!!! vi har ikke oppdatert web siden med bildene av tocllaraju enda ...men vi har "begyners"ekspedisjonen allerede lagret(urus ,ishinka)......om dere vil bli kjent med oss eller kontakte oss for videre turer,info,eller titte paa vaare bilder og aktiviteter,kan dere komme inn paa camycam.org i google peru.......klemmer carla!......THIS IS JUST FOR FUN AND TO GET IN CONTACT WITH FOREIGN ALPINE CLIMBERS WE ARE NOT AN AGENCY........BARE I TILFELLE!.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
hei igjen!!!! vi har ikke oppdatert web siden med bildene av tocllaraju enda ...men vi har "begyners"ekspedisjonen allerede lagret(urus ,ishinka).....

dónde están sus paginas del peru? no puedo hallarlas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja.....stupid me!!!!...vi jobber med web siden paa engelsk......sikkert til december.....klem!

para el que me escribio en español,puedes entrar a google peru ....y escribes camycam.org esa es la pagina web del club de alta montaña.........chau!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.