Gå til innhold
  • Bli medlem

Kroppssele


Line

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg har en kroppssele fra Petzl jeg bruker på bre. Hvis du skal både klatre og gå på bre, tror jeg faktisk jeg ville vurdert en vanlig klatresele (sittesele) og en brystsele. Da kan du bruke brystselen i tillegg når du bærer sekk. Alternativt kan du kjøpe ei slynge og lage til brystsele. Dette har jeg sett gjort på flere måter, og er klart billigst...

Lykke til!

Mvh

-lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På bre er sittesele+brystsele evt. kroppsele helt nødvendig. Får du et skikkelig fall, også uten sekk, er det stor fare for at ryggen ryker. Brystsele kan lages greit av en 120 cm slynge, men det blir aldri så bra som en ekte brystsele.

Konklusjon: Til bare klatring som nr 2 i et taulag trengs ikke mer enn sittesele, men til brevandring behøves begge deler evt. kroppsele. Da må kroppsele være lettest å ha for en som ikke ivrer stort etter luftige klatrepassasjer :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
På bre er sittesele+brystsele evt. kroppsele helt nødvendig. Får du et skikkelig fall, også uten sekk, er det stor fare for at ryggen ryker. :cry:

En burde kunne forvente at en som er moderator uttaler seg seg mer forsiktig på ting han tydeligvis ikke har greie på. Ved et fall på bre vil belastningen på rygg være mye mindre enn ved et førstemannsfall på fjell. Hvis en ikke har sekk vil sannsynligheten for knekt rygg gå mot null. Med sekk vil den fortsatt være liten i forhold til klatring. Grunnen til at bryst/sete eller kroppssele annbefales er at en slepper å bli hengende opp ned, og det er et bra poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg proff, men har spørt folk om brystsele og hvorfor før. Har hørt at det har endel å si på fall fordi den skåner ryggen. Kommer an på hvordan man klatrer også. Men noen fall kan bli noen meter noen ganger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En burde kunne forvente at en som er moderator uttaler seg seg mer forsiktig på ting han tydeligvis ikke har greie på.

Det er godt å høre at du vet alt jeg kan. Et fall i en bresprekk kan om du er uheldig, utarte seg svært brutalt. Det kan bli på flere meter og du kan risikere og stoppe forholdsvis brått nede i sprekken (og du kan faktisk falle baklengs). Uten brystsele da... ryggen din setter nok ikke pris på noe slikt , selv uten sekk :cry:

Det å slippe og henge opp ned er selvfølgelig et svært viktig poeng. Man blir gjerne hengende litt i en bresprekk, og en brystsele i tillegg er nesten helt nødvendig. Men, det har skjedd ulykker hvor man har blitt hengende opp ned også med brystsele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Jeg syns kroppsele er mer behagelig å gå med enn sitt-sele og sekk med hoftebelte. Store alpine klær blir aldri i veien, og man slipper å ha selen stramt. Det er også enklere å gå på do med kroppsele enn hoftesele hvis du har glidelås som går mellom beina (typ heldress).. Som tidligere nevnt er det betydelig mindre sjanse for å bli hengende opp ned.

Ulemper ved kroppsele er at man trenger som regel tre-punkts karabiner (petzl omni), klatring på led er vanskeligere, rapell er ikke like behagelig, og dersom du skal skifte jakke/bukse oppe på breen vil du i praksis være helt usikret hvis selen er ytterst som den oftest er. Med delt løsning vil du kunne ha én del på ved skifte. Vanligvis er det færre utstyrsløkker på kroppseler, noe jeg synes er et stort minus. Det blir ikke brukt ved isklatring (største fallene i all tausport vil jeg tro!) på grunn av dette, selv om det her kanskje er størst fare for ryggskade.

Det er fullt mulig å få tak i sittesele og brystsele som ikke er like stive og store som det jeg bruker, og som derfor kan fungere greit med hoftebeltet på. Bruker selv petzl corax sittesele. Fokus for meg har vært klatring, så jeg har klatreutstyr jeg også bruker på bre med sekk selv om det er mindre ideelt. Hvis du synes kroppsele er det rette valget for deg er det flere ting å se etter.

- Fargekodede seledeler slik at det er lett å finne høyre arm, venstre arm og bein

- Hensikten er sannsynligvis komfort ved sekk; påse at utstyrsløkkene ikke går ut over dette

- Kjøp en petzl omni som universell karabiner til denne selen. Tryggere, raskere, mindre hokus-bogus

- Sjekk at den er grei å ha på med den sekken du kommer til å bruke på tur

- Petzl lager godt gjennomtenkte kroppseler

Det går fint an å bruke kroppsele til å sikre med, og til å klatre toer. På rapell vil du måtte jobbe mye mer for å ikke få overkroppen inntil veggen, det er en litt annen teknikk enn de med sittesele bruker. Du lærer deg det fort om du tar en tur i klatreveggen og prøver. Prøv gjerne hverandres utstyr så alle vet hvordan det forskjellige er, både med og uten sekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er pussig at brystsele virker som et norsk fenomen: dvs jeg ser ikke disse omtalt i f.eks. franske alpinistbøker/blader. Hvorfor er dette tilfellet? Bresprekker er vel et vel så stort problem i alpene for å si det mildt.... Tror kanskje det kan ha noe med vår higen etter å gå med 40kg sekker.... :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og hvorfor velger ett brevandrefirma kroppsele og et annet kun sittsele på samme bretur med omtrent like turister og guider her i landet? Turistene går jo ikke med stor ryggsekk akkurat.. Det fins gode argumenter for og i mot begge deler, men ingen av dem er ansett som usikre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.