Gå til innhold
  • Bli medlem

Speking av hjortelår


Henrik

Anbefalte innlegg

Hjorten er felt og igjen sitter jeg med to lår på ca 10 kilo hver som skal spekes.

Jeg vet noen bruker saltlake, mens andre bruker kun tørrsalt.

 

Jeg tenker å bruke tørrsalt. Spørsmålet er hvor mye salt er det som trengs, og hvor lenge skal låret ligge før det henges opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så flott utbytte, gratulerer! Ja, jaktopplevelsene hverken begynner eller slutter ved avfyrt skudd..

 

Jeg har aldri brukt annet enn lake til pinnekjøtt og fenalår fordi jeg kjenner til et par problemer med tørrsaltmetoden fra folk som har brukt dette mye. Mengden salt har jeg forstått er mindre interessant enn tiden kjøttet ligger i det og hvor godt kjøttet blir dekket og evnt gnidd inn med det. I følge min far la de låret på en seng av salt og gned det inn med salt over det hele. Etter en viss tid ble saltet «børstet av» med hendene og kjøttet hengt til tørk. Det var ofte et lotteri hvor salt det ferdige kjøttet ble og omkvedet var at de hadde vært «for tung på handa» og kjøttet var for salt og vice versa.

 

Min onkel sluttet med tørrsalting fordi han hadde noen episoder med fluelarver. Etter det han fortalte var det nok at kjøttet hadde en fure e.l. hvor saltet ikke hadde kommet til i første omgang, så var det innsekter der. Å henge kjøttet bak fluenetting hjelper selvsagt, men ettersom han fortalte kunne det skje til og med under saltingen.

For egen del har jeg god erfaring med lake, men etter mange år med koking av dette griseriet fikk jeg råd av min onkel om å droppe kokingen som er helt unødvendig. Jeg rører saltet ut i kaldt vann med en ren trepinne og har aldri merket forskjell fra kokt lake.

 

Det var vel egentlig ikke noe svar på det du spurte om, men kanskje noe var relevant allikevel. Jeg har imidlertid en real dose lektyre og du ikke får bedre svar fra andre.

 

:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

hehe.. to lår på 10 kg hver henger til speking, og foreløpig ser det bra ut! men den må henge fortsatt en god stund. Vi har ikke vannet ut igjen etterpå, slik som i linken ;) Vi brukte kun tørrsalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.