Gå til innhold
  • Bli medlem

Allsidig tau


eaa

Anbefalte innlegg

Nye tautyper gir sterkere og lettere tau. Fx fåes 9.6 mm, som er både lett og sterkt.

Kan et slikt funke som allround-tau for både klatring og brevandring?

Et slikt tau er overkommelig lett for brebruk, og visstnok like sterkt som et "gammelt" 10.5 mm.

Men hvordan vil et slikt tynnere tau funke i fx taubremser og rappellåttere?

Glir det for lett i slike?

Og vil det tåle et førstemannsfall med noe fart og tyngde?

Og hva med tåligheten for smuss og gnag/slitasje?

"Ka dokk tru, dokk som heng i stroppan der ute?"

Noen konkrete anbefalinger, eller frarådelser...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det som er greit å huske er at slitestyrken er proporsjonal med diameteren på tauet, selv om tauet ellers er like "sterkt", dvs. tåler like mange fall. Det er fordi et tynt tau "brekkes" mer rundt karabinerkanten ved et fall enn et tykt tau, og yttersiden av "brekken" strekkes da mer. Det er sikkert skjedd utvikling der i gården også, men generelt er slitestyrken dårligere. Slites også fortere over fjellkanter pga mindre sliteflate, rett og slett. I praksis ryker tau "aldri", men de kan kuttes og slites i stykker av skarpe kanter.

Det er også vanskeligere å holde igjen førstemannsfall, særlig når tauet er nytt, men har du en taubrems som er dimensjonert for det er det greit. Taubremser er designet for en viss spenn i taudiameter. Viktig å bruke hansker når man sikrer.

Vi har et 9,7 mm tau som snarest skal kasseres og erstattes av et 10,2 mm tau el.l. Som altmuligtau er det kanskje ok, men som rent klatretau syns vi det er for tynt og puslete og for lite slitesterkt. Men vi har ymse annet å bruke til bretur og tinderangling, da.

:roll: Lyst til å kjøpe brukt tau billig? :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info, lph!

Jeg skal ikke bedrive noen avansert klatring. Vi klatrer sjelden for klatringens skyld, men som et nødvendig hjelpemiddel for å gå ruter vi ellers måtte feige ut på. En og annen taulengde innimellom, samt noe rappellering er dog aktuelt. Videre vil sikring kanskje kunne kreves hist og her under tinderanglingen, samt sjølsagt ved brekryssinger.

Hvis jeg skal ha et 60m allroundtau, hva vil du anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bare skal ha ett tau så høres 9,7 mm bra ut. Impregnert, det tåler snø og generell slitasje bedre. Og så nyprodusert som mulig, siden du sikkert skal ha det endel år.

Men jeg er såpass vektfetisjist at hvis jeg skal ha med tau i bakhånd i tilfelle klatrepassasjer tar jeg helst med et 25-30 m stubb av et tau, eller halvparten av et dobbelttau (8 mm) - med de ulemper det medfører. Det kommer litt an på hvor mye du regner å falle på det... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK.

Det 9.7 mm tauet du skal "kassere", er det helt kassabelt, eller velger du det bare vekk for klatring?

I så fall, er det fortsatt brukbart til mitt usle bruk?

(forutsatt uskadet, og skånet for seriøse sjokkbelastninger)

Hvis så, hva selger du det for?

Og hvor gammelt er det?

Hilsen potensiell naiv kjøper... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I høyfjellet har jeg ikke bedrevet annet enn det jeg vil kalle turklatring. I "gamle" dager var det bare to dimensjoner: 9 mm og 11 mm. Mine tau har aldri vært mer enn 9 mm og jeg bruker da taubrems som passer til det. Disse tau er garantert å holde 2 tonn. Husk på at vekten øker proporsjonalt met kvadratet av tautykkelsen og jeg har aldri sett behov for å laste meg ned med tykkere tau.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe - jeg begynte å bli fristet her, men siden førsteinntrykket var "hæ, erru gær'n?!" skal jeg stole på den...

Tauet er nok ikke utslitt, men etter å ha blitt brukt til sportsklatring en stund er det stivt og ikke noe særlig å falle i. Impregneringen er stort sett gått fløyten, og strømpa er slitt.

Så nei, du vil nok ikke ha det :lol: Vi bruker det til bolteklatring enda litt, så pælmer vi det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine tau har aldri vært mer enn 9 mm og jeg bruker da taubrems som passer til det. Disse tau er garantert å holde 2 tonn. Husk på at vekten øker proporsjonalt met kvadratet av tautykkelsen og jeg har aldri sett behov for å laste meg ned med tykkere tau.

En kompis her på jobben som har klatret veldig mye, og har flere tau selv, anbefaler meg å kjøpe nettopp 9 mm tau og taubrems som passer. Min bruk av tauet vil være nesten helt identisk med eaa's. Litt rappellering, korte klatrepassasjer og brepasseringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har du planer om å falle litt i tauet, som sagt, så varer tauet lenger hvis det er litt tykkere.

Eller hva med: "så varer livet lenger hvis det er litt tykkere." :lol:

Men, jeg har jo ingen planer om å falle heller da... :?

Neida, spøk til side - jeg trenger ikke noe ekstremt tau av noe slag.

Høres ut som et 9.x mm vil passe meg utmerket, 60m og impregnert.

...9 mm tau og taubrems som passer.

Finnes det taubremser rangert for visse tautjukkelser?

Jeg har en "helt vanlig" taubrems, og har ikke sett noe spec ang. tau for denne.

Så et tau 9.x mm vil vel normalt funke i en std. taubrems?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis bremsen din er gammel tipper jeg du har en platebrems, Sticht eller noe lignende. De låser gjerne bra, også på tynne tau, men har en tendens til å "lugge" litt.

Har du en tubebrems (ser ut som et kort, avkappet rør) er disse ikke like gode til å bremse fall på tynne tau med. Hvis du ikke er sikker på hvilken type og merke du har kan du ta den med i butikken når du skal kjøpe tau og spørre?

Det viktigste er uansett å prøve å ta et kontrollert fall på tauet og se hvordan bremsen virker! Ny brems koster lite.

(hvorfor er dette så mye morsommere enn å jobbe...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taubremsen er splitter ny, ubrukt, og blank og fin. Den oppgis for tau 8.5 - 11 mm.

Hva heter denne bremstypen?

Såvidt jeg kan se kalles den ATC (Air Traffic Controller).

Giftiggrønn som jeg er på klatring (unntatt karriere da... :D ), så er forøvrig alt mitt nykjøpte stæsj fortsatt like blankt!

Akkurat som mine velstelte blanke negler... :) (ÅHH - giiiid, jeg brakk en negletupp - sutre sutre... :) )

Men jeg skal nok snart herpe alt dette - håper jeg! :)

post-51-133474397449_thumb.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, du har en tubebrems, type Black Diamond ATC.

Skal kunne brukes på tynne tau, men jeg vil tippe at det er bra hardt å holde igjen et førstemannsfall på et nytt og glatt 9 mm. tau likevel. Prøv først på et klatrefelt, eller hjemme i hagen, så merker du hvor store krefter det er snakk om. Når tauet er litt slitt går det bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

XP'en bremser bedre ja.

Jeg bruker Petzl Reverso/Reversino; genial om en skal ta opp to stykker samtidig, på hvert sitt tau. "Henges opp" i utligna standplass. Tauet låser ved belastning. Ulempe om en ønsker å gi slakk til nr 2/3.... Har ikke så mye erfaring med å sikre førstemann med denne, men skal fungere greitt det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, jeg har XP, og den bremser bra den.

Men pedantisk som jeg er, vil jeg gjerne gjenta at å holde igjen et skikkelig førstemannsfall på nytt, tynt, tau er ikke bare bare, så uansett hva bremsen lover er det viktig å prøve under kontrollerte forhold.

Sånn, nå skal jeg holde munn :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste en brukererfaring med Petzl Reverso, som gikk ut på at den fort ble slitt, spes. etter bruk som rappellbrems, og at "ramma" da etterhvert fikk skarpe kanter. Faktisk så skarpe at de kunne være et faremoment for tauet. Men slikt ser man jo, så man har kontroll på problemet. Aberet var visst at dette skjedde relativt tidlig, noe som reduserte levetiden på Reverso'n betraktelig.

Og lph, synes ikke du skal holde munn jeg! Nyttig erfaring gir nyttige tilbakemeldinger... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg rappellerer aldri på sikringsbremsen (kun i nødsfall), det gir mer slitasje på tauet . Bruker rappellåtter til det fomålet. Går greitt med dobbelt 8.1 mm. På ett tau kan en eventuellt snu åtter'n, men da står du nesten fast :) Er vel dessuten mest vanlig å rappellere på dobbelt tau :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok da, klarte ikke å holde munn.

Etter at jeg fikk ATC-XP har jeg sluttet å bruke åtter, og rapellerer bare på den. Jeg syns den gir en veldig jevn og fin rapell, så jeg tror ikke den sliter så veldig på tauet. Trer da tauet slik at jeg bremser på "lav-friksjonssida".

Den blir heller ikke merkbart varmere enn åtteren ble, litt merkelig siden den er såpass liten. Men det er allikevel mere gods i den til å absorbere varmen enn i den gamle ATC'en.

En mindre metalldings å slepe på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ods! Er du ironisk når du anbefaler Dulfersitz? Jeg har aldri prøvd den, men er den ikke veldig ubehagelig og ganske farlig? Jeg ville gjette på at Dulfersitz sliter mer på Gore-Tex'en (3500,-) enn en åtter sliter på tauet (1500,-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"With all due respect", ods - Dulfersitz kan du få ha for deg sjæl :roll:

Jeg har prøvd på 11 mm tau og med godt med klær på under en gammel anorakk, og det frister ikke til gjentagelse. Da sliter jeg heller litt ekstra på tauet, og sparer kroppsrapell til en nødsituasjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.