Gå til innhold
  • Bli medlem

Marokkansk Atlas / Jebel Toubkan


Anbefalte innlegg

Hei  :-P

 

Er det nokon her som har teke turen til Jebel Toubkan vinterstid og kan seie noko om det?

 

Fly til og frå Marrakech og turen vidare ut til Imlil er eg nokolunde orientert på, men Imlil - toppen - evt rundtur samt evt leige av esel osv har eg lite på.

 

Kor langt kjem ein med esel om vinteren? Altså, kvar går snøgrensa`ish?

 

Siste kan eg vel finne om eg googlar litt, men skadar ikje spørje her inne.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var der i slutten av april i år.  http://www.fjellforum.no/topic/27438-tur-til-fire-4000-meter-i-atlasfjellene/ Da lå det en del sne fra hytta på 3200 meter og oppover,  men jeg hadde ikke behov for isøks og stegjern. Dette utstyret kan også leies på hytta. Reiste fra Norge kun med en liten dagstursekk - håndbagasje på flyet. Ser ikke behovet for eseltransport. Mellom Imlil og hyttene på 3200 er det flere muligheter for å kjøpe mat og drikke, så man trenger ikke bære masse slikt heller. Du kan få løpende info om vær og føreforhold på http://www.imlil.org/toubkal_refuges_mouflon.htm.  De har også et anneks nede i Imlil hvor utstyr kan leies og man kan overnatte. Hvor snøgrensen går varierer sterkt fra år til år. Jeg bodde på den nederste av de 2 hyttene, den øverste er visstnok mer primitiv. Prisene der nede er lave, så man trenger ikke spare.  Mer midt på vinteren kan man gå på ski i området,  men toppene er forholdsvis bratte og som regel avblåst.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Jeg var der i slutten av april i år.  http://www.fjellforu...-atlasfjellene/ Da lå det en del sne fra hytta på 3200 meter og oppover,  men jeg hadde ikke behov for isøks og stegjern. Dette utstyret kan også leies på hytta. Reiste fra Norge kun med en liten dagstursekk - håndbagasje på flyet. Ser ikke behovet for eseltransport. Mellom Imlil og hyttene på 3200 er det flere muligheter for å kjøpe mat og drikke, så man trenger ikke bære masse slikt heller. Du kan få løpende info om vær og føreforhold på http://www.imlil.org...ges_mouflon.htm.  De har også et anneks nede i Imlil hvor utstyr kan leies og man kan overnatte. Hvor snøgrensen går varierer sterkt fra år til år. Jeg bodde på den nederste av de 2 hyttene, den øverste er visstnok mer primitiv. Prisene der nede er lave, så man trenger ikke spare.  Mer midt på vinteren kan man gå på ski i området,  men toppene er forholdsvis bratte og som regel avblåst. 

Hei og takk for svar :)

 

Skjønar at snøgrensavarierar frå år til år, men ein har no oftast "trendar" innanfor vær og føreforhold.

Eg ynskjer å ta med telt og gjere ein litt lenger rundtur av det. 

Har skjønt at ein del folk nyttar seg av esel på grunn av behov for å bære med seg vatn. 

Kor reelt dette behovet er dersom der er hytter langs med som ein kan kjøpe reint vatn på, veit eg sanneleg ikkje?

Om det er slik at eg kan handle vatn, er det ikkje verre enn at eg bær med meg det andre eg treng for ei lita veke på ryggen. 

Snøforhold og høve til smelting er noko avgjerdande for løysingane ein legg opp til på ein slik tur, så linken din var no midt i blinken for å få følge med på dette!

Tusen takk :)

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar :)

 

Skjønar at snøgrensavarierar frå år til år, men ein har no oftast "trendar" innanfor vær og føreforhold.

Eg ynskjer å ta med telt og gjere ein litt lenger rundtur av det. 

Har skjønt at ein del folk nyttar seg av esel på grunn av behov for å bære med seg vatn. 

Kor reelt dette behovet er dersom der er hytter langs med som ein kan kjøpe reint vatn på, veit eg sanneleg ikkje?

Om det er slik at eg kan handle vatn, er det ikkje verre enn at eg bær med meg det andre eg treng for ei lita veke på ryggen. 

Snøforhold og høve til smelting er noko avgjerdande for løysingane ein legg opp til på ein slik tur, så linken din var no midt i blinken for å få følge med på dette!

Tusen takk :)

Hyttene ved foten av Toubkal er populære, billige og åpne hele året. Beveger man seg ut over disse,  er man mer for seg selv,  jeg vil ikke si for mye om det. Rent vann virker å være greit tilgjengelig,  muligens unntatt midt på sommeren når det er varmt og tørt der nede.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei  :-P

 

Er det nokon her som har teke turen til Jebel Toubkan vinterstid og kan seie noko om det?

 

Fly til og frå Marrakech og turen vidare ut til Imlil er eg nokolunde orientert på, men Imlil - toppen - evt rundtur samt evt leige av esel osv har eg lite på.

 

Kor langt kjem ein med esel om vinteren? Altså, kvar går snøgrensa`ish?

 

Siste kan eg vel finne om eg googlar litt, men skadar ikje spørje her inne.

 

Fri Flyt nr.92 (november 2012) har en lengre reportasje om toppturer på ski rundt Jebel Toubkal. Jeg har dette nummeret og kunne sendt deg dette gratis hvis du betaler porto. Kunne også skannet reportasjen, men er en novise når det gjelder det tekniske (dessuten er bladet av et format [les. tykt] som jeg tror gjør det uegnet til å skannes på en tilfredsstillende måte.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fri Flyt nr.92 (november 2012) har en lengre reportasje om toppturer på ski rundt Jebel Toubkal. Jeg har dette nummeret og kunne sendt deg dette gratis hvis du betaler porto. Kunne også skannet reportasjen, men er en novise når det gjelder det tekniske (dessuten er bladet av et format [les. tykt] som jeg tror gjør det uegnet til å skannes på en tilfredsstillende måte.)

 

Åh, det va snilt! Det gjer eg gjerne. Konto og navn på en PM så skal eg sende deg peng  :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.