Gå til innhold
  • Bli medlem

3 sessongssovepose


Andreas

Anbefalte innlegg

Noen som har noen erfaringer og tips?

Bruksområdet:

- Fjellturer opp til 1500 meter (juni-sept)

- Skogsturer april tom oktober

Krav:

- Lett!

- I alle fall lang nok til mine 194 cm, men fordel om ikke alt for trang i lengden.

- Lett! :roll:

Har en gammel Ajungilak Kompakt som ikke holder særlig godt på varmen lenger. Tror denne i sin tid hadde 5+ som nedre komfortgrense.

Tror ikke jeg er spes tøff ift kulde, så en pose bør vel ha nedre komfortgrense på 0 eller kanskje -5.

Har vinterpose som kan brukes på tid helt tidlig vårturer og helt sene høtturer, men den nye posen må holde mål på Hardangervidda sent i september...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Sjekk ut Helsport Breheimen.

Har en komfortgrense på -4 grader.

Personlengede 195 cm.

Har brukt posen nå i sommer, har vært helt ned i +3 grader om natten, men har sovet godt.

Er veldig fornøyd med posen.

Veier også lite 1,5 kilo i følge Helsport. Og har veldig lite pakkevoum.

Har ikke veid min. Men den kjennes ut til å veie ca 1,5 kilo.

Er som sagt veldig fonøyd med min.

Mvh.

RKD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Selv har jeg Helsport Alta posen.

Komfort: -10°C (ikke la deg skremme av disse tallene)

Ekstrem: -18°C

Vekt inkl. komp.trekk: 1,8 kg.

Er kjempe fornøyd med den selv... Verdt å ta en titt på den.

“Testens overlegent beste liggekomfort. Innerstoffet er “løst”, ved at det bare er sydd fast mot kantene av posen. Det gjør at den kjennes myk, lett og luftig, og virker dermed mer elastisk/romsligere enn poser med tilsvarende omkrets. Lang nok til alle. Finnes i tre personlengder: 175/195/215. God nakkesnøring, glidelåsklaff og hodehette. Liten og kompakt. (Alle Helsportposene har kompresjonstrekk som standard.) Dessuten eneste pose med anti-skli belegg for bruk på “Therm-a-rest” liggeunderlag. Det fungerer! Testens beste liggekomfort, og godt egnet til tresesongbruk. Relativt lett og kompakt. Anbefales!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vekt er viktig burde dun være gode greier...har selv en Marmot Sawtooth i lang lengde. Veier ca 1350 gram, -9 i komfort.

Veldig god pose...vannavstøtende yttermateriale (Pertex, det samme som de tennisballstore jakkene og buksene man får kjøpt)...

http://www.marmot.com/products/product.php?cat=bags&subcat=19&style_id=G2078

Tror egentlig ikke dun er greia for meg. SKal jo være en all-round pose og det norske klima er ikke akkurat tørt.

Blir ikke dun fort veldig tungt og kaldt om det er mye fuktig, regn eller kondens da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at mange mener mye om komfort og ekstrem temp.grenser og at dette MÅ vurderes ut i fra egen erfaringer på hvor mye kulde man "tåler".

Men, hva mener folket om Helsport sine grenser ift Ajungilak sine?

Sammenligning:

Alta:

Vekt: 1,8

Komfort: -10

Ekstrem: -18

Kompakt:

Vekt: 1690 g

Komfort: -1

Ekstrem: - 18

Virker ikke dette rart og tyder ikke dette på at Helsport skryter på seg litt på komfortgrensen eller at ajungilak skryter på seg ekstrem???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Vet at mange mener mye om komfort og ekstrem temp.grenser og at dette MÅ vurderes ut i fra egen erfaringer på hvor mye kulde man "tåler".

Men, hva mener folket om Helsport sine grenser ift Ajungilak sine?

Sammenligning:

Alta:

Vekt: 1,8

Komfort: -10

Ekstrem: -18

Kompakt:

Vekt: 1690 g

Komfort: -1

Ekstrem: - 18

Virker ikke dette rart og tyder ikke dette på at Helsport skryter på seg litt på komfortgrensen eller at ajungilak skryter på seg ekstrem???

Syntes kanskje det spriket litt vel mye på Ajungilak sin sovepose. 17 grader er ganske mye fra komfort til ekstrem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Temperaturmerking i soveposer har lenge vært et omstridt punkt, der det har vært opp til vær enkelt produsent og merke etter egen vurdering. Nå er det innført en EU standard som skal gjelde for alle og som vill gjøre det lettere og sammenlikne objektivt.

Vet ikke om denne standarden blir brukt helt enda, men den er forhåpentligvis rett rundt svingen! Skulle egentlig vært inført fra nyttår 2005.

Når det gjelder ekstrem temperatur må dere huske på at det er snakk om en ren overlevelses temperatur og denne skal på ingen måte testes av vanlige folk på tur. Det kan være direkte farlig! Jeg synes merkingen med ekstremteperatur er en uting som kan lure folk som ikke har satt seg inn i det til å tro at det er grensen for hva man greit kan ligge i hvis man drar på seg en ekstra stilongs og ulltrøye. Ekstremteperatur er egentlig helt uinteressant for de fleste. Og jeg synes faktisk at det virker mer troverdig med en komforttemperatur 17 grader over den ekstreme overlevelses temperaturen enn en som bare er 7 grader fra. 7 grader er en liten grense mellom å fryse ihjel og å ligge varmt og komfortabelt!

Amerikanske merker, north face, marmot, western mountenering osv. er kjent for å ha en relativt riktig temperatur merking. Dette er takket være det amerikanske saksøkingssamfunnet der ingen produsent tar sjanse på å stå ansvarlig for at noen fryser ihjel pga. gal temperaturmerking. Amerikanske poser er også oftes kun merket med en temperatur, som skal være nedre konforttemperatur, men sjekk med forhandler før du tester. Når det gjelder dun er bl.a. marmot meget gode.

Som tidligere nevnt av andre er opplevelsen av temperatur svært individuelt og kan også variere i forhold til dagsform og fysiske forhold. Både kroppslige og ytre forhold kan være med på å gjøre en natt i samme temperatur med samme pose til to helt forselige opplevelser. Det kan høres veldig komplisert og vanskelig ut, men man må bare godta at man ikke alltid kan stole blindt på det som står på posen under alle forhold. Med litt skjønn og fornuft, pluss en liten margin ned til nedre konfort temp. kommer man langt! Så må man kanskje tenke seg litt ekstra om før man legger ut på de mest ekstreme ekspedisjoner. Dessuten kan det hjelpe godt å trekke på seg et sett med tørt ullundertøy i posen.

Av norske poser har jeg god erfaring med Nanok som kun oppgir en temp, nemlig komfort temperatur. Jeg har testet en nanok 0 pose ned mot null grader uten problemer.

Forøvrig har også nanok en veldig fin veiledning til sin temperaturmerking og komforttemperatur sett i forhold til ytre forhold og i forhold til alder og kjønn osv. Denne er veldig relevant og nyttig lesestoff, og den kan helt sikkert også overføres til andre produsenter, uten at jeg skal stå som garantist for at alt som står der fungerer for alle.

Se: http://www.nanok.no/temp.htm

Ved kjøp av sovepose er det lurt å sjekke at posen ikke er alt for lang, da dette kan skape et unødvendig kulderom i bunnen. Noen ønsker likevel et rom til å oppbevare støvler og tøy nederst, men jeg foretrekker heller å sove varmt og tørt. Likevel bør du passe på at du ikke ligger å presser føttene mot bunnen og klemmer sammen isolasjonen. Det er også verdt å sjekke om det er skikkelig stormklaff på innsiden av glidelåsen da det ofte trekker fra denne noe som kan gjøre natten unødvendig kald og ubehagelig. Noen av de varmere vintersoveposene har en dobbel stormklaff som fungerer veldig bra.

Et godt liggeunderlag er også viktig for å holde deg varm, da bakken under deg kanskje er det som stjeler mest varme hvis den får lov.

Og helt til slutt. Til kalde netter kan jeg anbefale varmeflaske®, eks. Nalgene flaske, eller vanlig brusflaske med varmt vann og en ullsokk rundt til å ha i posen, gjerne i fotenden. Det ekstra arbeidet med å koke opp litt varmt vann er på alle måter verdt det. Og det er også fint å ha litt vann som ikke er frosset neste morgen hvis du er på vintertur. (Termosen er fin til å holde vannet varmt, men er selvfølgelig ikke brukelig som varmeflaske.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvirringen fortsetter:

XXL tilbud i dag Ajungilak Finnskogen, Komf.gr. -5 og 1,7 kilo

Vel og bra, men hvorfor har jeg aldri hørt om posen før og hvorfor finner jeg ingen info på google eller www.ajungilak.no ??? MERKELIG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvirringen fortsetter:

XXL tilbud i dag Ajungilak Finnskogen, Komf.gr. -5 og 1,7 kilo

Vel og bra, men hvorfor har jeg aldri hørt om posen før og hvorfor finner jeg ingen info på google eller www.ajungilak.no ??? MERKELIG

Når vi snakker om xxl-Jeg bestilte en sovepose i gårkveld, men har ikke fått bekreftelse på mail! Får man ikke dette på xxl?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.