Gå til innhold
  • Bli medlem

Ungdommen nutildags


snilen

Anbefalte innlegg

Under en tur til den kjente toppen Strålaus i Gjesdal kommune for en drøy uke siden hadde jeg en overnatting på Langevann turisthytte like ved. På veien inn traff jeg en skokk med ungdommer og inne på hytta en skokk til. De var på vandring fra hytte til hytte, men hadde også med telt som de benyttet innimellom. Det var en ungdomsklubb fra Bergen, det gledet mitt hjerte å treffe disse flotte ungdommene, godt å se at ikke alle ungdommer driver med dataspill, fotball, tv-titting og andre usunne aktiviteter !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Takk" for den gode reklamen for oss ungdommer :wink: Folk som tror ungdommen nå til dags er sløve, spillavhengige og negativ til friluft tar feil.

Klart det er mange som er slik, men ikke flertallet. Det er, tro det eller ei, "kult" å drive med friluftsliv :D (I hvertfall her jeg bor)

Vil forsvare fotballen litt.. Personlig liker jeg ikke sånn "organisert fotball" med skrikende tilskuere som slår hverandre helselause, men fotball som lek er faktisk gøy, særlig på fjellet i ulendt terreng der det blir "vanskeligere" :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan støtte opp under det Celine sier.

Tror faktisk det er mange som før ikke passet helt inn i den strømlinjeformede fotballhverdagen med treninger til gitte tider og mas fra ymse trenere, som nå finner sin egen stil i aktiviteter i naturen. Her er det ikke så mange regler og tidspunkt å forholde seg til, det er noe mange av oss finner befriende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Men det var ikke fult så morsomt å rydde etter de samme ungdommene.

(og ikke hadde de betalt for dagsbesøk heller)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det kan ha vært flere partier fra Bergen den helga, som gikk i samme området.

Jeg traff en gjeng på en annen hytte på fredagen, og de var ikke vanskelige å ha med å gjøre. (men heller ikke særlig opptatt av å ordne opp etter seg.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi er her ja,,,og eg vil til fjells søndag til onsdag i kommende uke, om 2-3 dager altså...

noen forslag til område? snøforhold? har tenkt litt på sør på vidda, avt i setesdalsheiane eller noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg må nemna om tradisjonen på førskulelærarutdanninga i Bergen. Kvart år er dei ute på ein 3-dagars-tur i Stølsheimen, og går ruta Vikjafjell/Bjergane - Selhamar - Åsedalen - Indrefjord (Arnafjorden ved Vik i Sogn). Dette har vore ein del av det faglege for dette studiet i mange år no, takka vera ein faglærar på studiet som likar å gå i Stølsheimen. Sjølv møtte eg studentane ved "Stabburet" på Hestfjellet mellom Åsedalen og Indrefjord, ein septemberdag for 6 år sidan. Dette var iallfall spreke ungdommar, spør de meg.

Sjølv gjekk eg åleine som vanleg. Dagen før gjekk eg opp frå Nese i Arnafjorden, via Rosete til Vatnane, 4 timar inkl. lang pause. Så gjekk eg ruta Vatnane - Dagvatnet - (obs. fjellhyllesti til) Hestfjellstølen - Langavatnet - over Hestfjellet - "Stabburet" - Barnavatnet - Jørendalen - Fuglavatnet - Rappen - Svartebotn - Englandsøyskardet - nordover Valsvikdalen (eit stykke unna Bjergane) - Valsviksstølen - Hedlane - ned for Dale - Valsvik i Framfjorden (Arnafjorden), nært 10 timar. Så finn de nestan nøyaktig rute på kartet (Balestrand og Myrkdalen).

Helsing Stuttjukken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Litt seint og svare deg, gjest hvem du nå er. Om det går litt fort i svingene med ryddingen blant den yngre garde, henger jeg meg faktisk ikke opp i det. De tok faktisk oppvasken min også mens de var igang, så jeg skal i alle fall ikke klage. La ikke småpirk overskygge min glede over å se så mange friske ungdommer på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anonymous

Gjest: Eg trur du er ein av den gamle skolen, som febrilsk prøvar å sverte dagens ungdom - slik du vart sverta av dei gamle då du var ung.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.