Gå til innhold
  • Bli medlem

Viltkamera?


jlkm

Anbefalte innlegg

Etter å ha observert jervespor kun et par km hjemmefra fikk jeg et voldsomt behov for å skaffe meg viltkamera. Men jeg er fullstendig på bar bakke her, har kun såvidt sett noen overskrifter der folk har fanget morsomme episoder på viltkamera, og vet forøvrig lite utover det.

 

Regner med her er do's and dont's, pros and cons osv, også innenfor dette - hva gjør jeg, og hva gjør jeg ikke? Plassering, utstyr, pris, hva trenger jeg og hvor skaffer jeg det osv?

 

Hadde vært innmari morsomt å få fanga den vesle gærningen på film eller bilde - evt annet av det ellers herlige viltlivet vi har rundt oss, elg, rev, hare, ørn, gaupe, røyskatt, osv osv..

 

Hjelp? :-P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

 

Har du googlet på viltkamera? Jeg fikk en hit med denne siden: http://www.magasinet.no/search.aspx?searchstring=viltkamera&gclid=CI_X3P2_6rUCFQd6cAod7mcAtg som viser noe av utstyret du kan ha behov for.

 

Dette bekrefter inntrykket mitt som jeg har sett på TV at du bør ha en låsbar boks rundt kameraet.

Ellers bør du vel sette det opp på et sted der du vet at dyr går forbi (føringsplass eller en naturlig sti i terrenget med viltspor). Og hold deg unnå steder der mennesker normalt ferdes, ellers får du bildene fullt med nysjerrigperrer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har googlet masse, men uten å bli særlig klok av det. Ser jo at der finnes et greit utvalg av kameraer, men finner ikke så innmari mye om praktisk bruk og erfaringer fra det. Derfor tenkte jeg det kunne hjelpe å fiske etter litt sånt her ;)

 

Har tenkt litt på plassering, og det er ingen stor fare for veldig mye nysgjerrigperer der. En og annen reineier kanskje men de fyker forbi på scooteren sin såpass fort at de bryr seg nok ikke :P

 

Men er det feks noen som vet hvordan et slikt viltkamera omfattes av personvernlovgivninga? Jeg mener, sjansen er jo til stede for at jeg fanger opp ett og annet menneske, man vet jo aldri, hva skjer da? Er det ulovlig overvåkning? Gidder ikke om jeg risikerer anmeldelser, da kan jeg heller legge meg på post og speide sjøl med eget kamera ;)

 

Og ikke minst - det er et helt virvar av kameraer å få kjøpt. Hva anbefales til en som ikke har svært høye tekniske krav, som kun vil gjøre dette litt for moro skyld og har et begrenset budsjett? Må bli leselige bilder da, gjerne IR om det finnes, men lell ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Björn

http://www.datatilsynet.no/Global/04_veiledere/Kameraoverv%C3%A5king_veileder_nett.pdf

Ja, du är tvungen att ta dig igen texten och förhålla dig till den lagtext som gäller! Det handlar inte bara om ditt intresse utan du skall även ta hänsyn till andra människor som har rätt att vara ute i naturen utan att bli automatiskt fotograferade.

Konstaterar att det är något snällare i Norge än Sverige. Här behövs inte sökas tillstånd för att sätt upp den, men i övrigt så är likheten stor.

Har blivit uppmärksammat i Sverige, en person blev fälld i domstol på grund av att han satt upp en kamera som inte ha borde blivit uppsatt att fotografera där han satte upp den. Han saknade dessutom tillstånd (han jobbade proffesionellt med övervakningskameror)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg har viltkamera til privat bruk og har vert med på noen få prosjekter der vi har brukt viltkamera.

 

Satte opp viltkamera på åteblokk i forrige uke i et prosjekt om rødrev.

 

Kan anbefale et rimelig kamera som har alt av finesser du trenger for og ta gode bilder, både dag å natt.

http://www.viltkamera.no/webshop/acorn-ltl6210mc-12mp-hd-viltkamera-p-228.html

 

Ellers så kan jeg nevne at viltkamera skal merkes med navn og telefon nummer og at du må ha grunneiers tillatelse for og sette det opp.

 

Kameraet skal ikke monteres der folk ferdes (ofte) som f.eks. på stier etc. er det bilder av mennesker på minnebrikken skal disse slettes umiddelbart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit sammendrag i linken til bjørn, tok meg den frihet og klippe ut det som står om viltkamera:

Viltkamera

Viltkamera er overvåkingskamera som plasseres i utmark for å fange opp dyreliv. Bruk av viltkamera

er tillatt så lenge hensikten utelukkende er å ta bilder av dyr, og dersom det er truffet effektive tiltak

for å unngå at det blir tatt bilder av mennesker.

Å kunne ferdes i skog og mark uten å bli overvåket er et viktig fellesgode. Viltkamera bør derfor bare

plasseres der det er usannsynlig at mennesker ferdes. Kameraene bør uansett skiltes så man ser at

området er overvåket. Hvis det blir fanget opp mennesker på opptakene, skal dette slettes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er måske lidt off topic, men alligevel:

http://www.dr.dk/P4/Vest/Nyheder/Herning/2013/02/25/095645.htm

Vildtkameraer kan bruges til mange ting. For knapt to uger siden fik et vildtkamera et billede, der beviste, at ulven er tilbage i Danmark (lidt sydøst for Herning midt i Jylland) efter at have været væk i præcis 200 år siden 1813. Vildtkameraet var placeret ved en foderplads for hjorte, hvor der var lagt roer ud som vinterfoder. Ulven var sikkert mere interesseret i hjorte end i roer. De næste få dage blev der nedlagt 22 sauer, som ulven fik skylden for. I Danmark har vi endnu ikke nogen politik for erstatning for dyr nedlagt af rovdyr, men det kommer sikkert.

Sidste høst var der nogen, der så en ulv et andet sted i landet (nær Hanstholm i Nordvestjylland). Den blev senere fundet død og obduceret, så man kunne konstatere, at det virkelig var en ulv. Hen over vinteren er der flere, der har rapporteret, at de har set ulv, men billedet fra vildtkameraet er det første, der endeligt beviser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Har ikke helt sansen for disse sakene. Det er relativt nytt at en må kikke seg rundt etter kamera når en ferdes i skog og mark, og det synes jeg er en uting. Greit nok til forskning, men jeg kan ikke helt skjønne gleden av å ta et "helautomatisk" bilde av en elg eller mår mens en sitter hjemme og sludrer på Facebook eller drodler med Ole Lukkøye. Vi har så mange eminente naturfotograver, friluftsmagasiner og levende natur rundt oss at det burde holde.

 

De færreste ser ut til å bry seg om påkrevd merking og avstand til allmenn ferdsel.

 

Kloss inntil stien ikke langt fra Granåsen er det felt et tre hvor stubben tydeligvis er omgjort til en igjenskrudd "boks" for enten film/foto eller en sensor for telling eller liknende. Dette er en av Trondheims hyppigste utfartssteder hvor hundrevis spaserer og atter andre trener hver dag, men det er ingen opplysning om hva dette er. En lurer jo på om en blir filmet, fotografert eller bare talt. Det går en kabel opp til stubben også. For de lokalkjente er dette øverst i Strupen i like før den store venstresvingen før en kommer til Sølvskakkeltjønna.

 

8879177337_2676b89d41_c.jpg

 

:???:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om du tar med deg innholdet og leverer det til avisa, så kan jo de etterlyse eieren av dette utstyret som ikke er merket?

Så får jo eieren en flott anledning til å fortelle brukerne av marka hva de så for seg med bruken.

Blir sikkert en fin artikkel det :-P

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den der var faktisk litt drøy. Det ser nesten ut som eieren har prøvd å skjule kamera for mennesker, ikke dyr. Og når den i tillegg er satt opp i et område som brukes ofte, ville jeg kontaktet kommunen og hørt om de vet hva det er. Hvis ikke de svarer hadde jeg rett og slett tatt vekk utstyret og levert det på politistasjonen så eieren får det tilbake dersom han melder utstyret stjålet og det viser seg at han hadde en god grunn til å montere det i utgangspunktet.

 

En skal ikke føle seg overvåket i skog og utmark  :???: Er skeptisk til utstrakt bruk av slike kameraløsninger. Fint til forskning, på eget jordet eller så langt ute i de dype skoger at sannsynligheten for å fotografere andre er minimal. At privatpersoner kan sette opp slikt i nærheten av bebodde områder er nesten litt skremmende. Tror faktisk jeg hadde foretrukket den "svenske løsningen" om at man må søke for å sette opp viltkamera. Da har man ihvertfall kontroll på hvem som benytter utstyret og en begrunnelse av bruken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.