Gå til innhold
  • Bli medlem

Nordre Veotind 06.08.03


morten

Anbefalte innlegg

Dro litt tidligere fra jobben på Beitostølen i retnig Glitterheim (forferdelig vaskebrett vei inn til Glitterheim forresten). Syklet inn til Glitterheim (25 min.) ruslet deretter inn langs sydsiden av Veo og skrådde opp i skaret mot nordre Veotind.

Mye stein. Lite snø. Veldig enkelt og lettgått, bortsett fra en del bratt og delvis løs ur opp mot ryggen. På ryggen var det fint å gå, men kunne gått vært mer snø for å bryte opp den evindelig steinen. 30-50 meter før toppen smalnet ryggen av. Først et kort stykke med lettgått egg / rygg før en hammer dukket opp. Følte meg veldig usikker på den. Den så ikke så vanskelig ut, men samtidig var jeg veldig usikker i det jeg var der alene.

Hammeren var delt i to med en avsats på midten. Klatret først opp til avsatsen og sonderte videre. Gikk så ned til sekken, skiftet til fjellstøvler og tok på jakke og gikk opp igjen. Er ikke noen guru med graderinger, men det var vel punktvis opp mot 3'er klatring. Bratt, noe luftig og utsatt, men kort. På toppen oppdaget jeg enda en topp "sørraforr". Æsj! Tenkte jeg, men ruslet videre. Fra skaret brukte jeg øyemålsmetoden (øyne rett fram + ca. en halv meter) og talte meg oppover 2 og 2 meter og fikk på den måten målt primærfaktoren til 15 meter. + / - et par meter.

Hadde ikke lyst til å klatre ned hammeren igjen, så jeg gikk fra hovedtoppen ned ei renne mot Styggehøbreen. Greit et stykke, men den ble også temmelig bratt i bunnen. Derfra enkelt tilbake til sekken.

Været ble tyngre og tyngre og det ble dårlig med fotografering, dessuten hadde ekstraturen med "måling" av primærfaktor tatt tid, så jeg bestemte meg der og da for å droppe de videre planene mot N Styggehøbreatinden og Store Veotind og heller komme tilbake når været ble bedre.

Det var nok en klokelig avgjørelse, for allerede nå tidlig i august er det merkbart hvor mye fortere det blir mørkt, spesielt ved gråvær.

14 minutter på sykkel ned igjen, og en drøy kjøretur tilbake til Valdres etterpå.

 

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var på brekurs ved Veobreen i sommer, og der så Nordre Veotind veldig grei ut, men jeg har skjønt at den ikke er så grei allikevel :P Store Veotind ser forøvrig veldig imponerende ut med sin sukkertoppform nede fra breen. Interessant også at Store er lavere enn Søre 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Veobreen ja, den så jeg godt fra oversiden. Flott sprekkområdet inn mot Nordre Veotind, ellers sparsommelig med sprekker, men flott tunnell ved munningen.

I går så jeg for første gang egentlig hvor rød østflanken på Veobrehesten er. Sprøtt! Håper å klatre opp dit senere i sommer / haust. Det mangler bare et lite stykke nå før alle snøen opp dit er smeltet. Håper ikke mangel på snø gjør adkomsten verre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok noen brukbare bilder av Hesten hvis du skulle være interessert. Du så kanskje også at det er fall med sprekker på begge sider, men om du kan komme deg sikkert opp dit uten å sette mellomforankringer vet jeg ikke, jeg studerte ikke området så godt (var litt for langt unna). Det er sannsynligvis en av de minst besøkte toppene i Heimen, noe som også kom til uttrykk ved at det var (angivelig) den siste 2000m-toppen som ble besteget.

(Hvis du har lyst på turfølge og kan gi beskjed litt i forveien, så kan jeg kanskje bli med, det er bare dette med tid, da....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Brefallet til venstre for hesten så kurant ut. Sprekker stort sett i lengderetningen og konsentrert på midten. Ut til venstre så det mindre sprekkete ut. Man kan jo ta med noen isskruer og taug dersom det er bratt. Ovenfor sprekkfeltet så det ut til å være et flatere parti, men lenger inn mot Hesten var det fortsatt snø. Smelter kanskje ned, i alle fall til FIRN nivå i løpet av august?

Bare hyggelig med følge, men det var dette med tid da.. Erfaringsmessig ender planlagte turer ofte bort i tåka. Jeg har derfor stor sans for spontantturer.. Men muligheter i september eller tirsdag de neste to ukene...

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen forklare meg hva som har laget "vaskebrettet" mot Glitterheim.. Det var sinnsykt ubehagelig å sykle på..

Vaskebrettene lages av drivhjulene på kjøretøyer. Når du aksellererer (eller kjører en bratt bakke) på grus vil hjulene spinne litt, for så å få tak, for så å spinne litt igjen. Da blir det groper og hauger. Så kommer neste bil graver og legger opp litt mer... Effekten forsterkes av at bilen hopper opp og ned på de gropene og haugene som allerede er der, og mønsteret blir dypere. Slik baller det på seg, og etter mange kjøretøyer får vi vaskebrett :P

Det var dagens fysikkforelesning 8) Vet ikke om det er så mange biler som kjører mot Glitterheim, og heller ikke om vaskebrettene var før eller etter bommen... Men såvidt meg bekjent er det ingen naturfenomener som kan lage vaskebrett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dro litt tidligere fra jobben på Beitostølen i retnig Glitterheim

Du er privilegert, Morten! :P Skulle ønske jeg bodde så nært Jotunheimen at jeg kunne stikke på tur etter jobb. Jobbet i Øvre Årdal sommeren 1998, og dro opp på Dyrhaugsryggen etter jobb en dag. Det var en fantastisk tur, men desverre regnet det så mye den sommeren at det ikke ble flere slike spontanturer... Her i Bergen blir det en del småturer, men fjellene her kan ikke sammenlignes med de herlige som finnes i ditt nærområde. F.eks. tar en tur på Ulriken (det høyeste av de syv fjell) under en halv time. Gleder meg til uke 34; da blir det fjellferie i området rundt Glitterheim :)

Kanskje det er ledig jobb for en pent brukt siv.ing. der borte i Valdres..? 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er privilegert, Morten! 8) Skulle ønske jeg bodde så nært Jotunheimen at jeg kunne stikke på tur etter jobb. Jobbet i Øvre Årdal sommeren 1998, og dro opp på Dyrhaugsryggen etter jobb en dag. Det var en fantastisk tur, men desverre regnet det så mye den sommeren at det ikke ble flere slike spontanturer...

Husker sommeren 1998. Bra for breene, ikke så bra for toppturene.

Ta med et par stegjern til Glitterheim. De fleste breene kan tusles uten taugbruk... Vet ikke når uke 34 er, kanskje me sjåst?

For øvrig... Bl.a. takket være dusteveien inn til Glitterheim (får ikke klage, ville jo egentlig ikke hatt noen vei der i det hele tatt jeg da) tar det nesten 2 timer fra meg til parkeringen, snaut halvannen fra jobben (jobber på Beitostølen og da er det bedre å reise rett til fjells enn hjemom først), men tenk på hvor langt du kommer fra Bergen på 2 timer, det er vel flott fjell innen 2 timers rekkevidde fra Bergen?

Når det gjelder toppen, så tviler jeg på at den har en p.f. på 20 meter. Dersom metoden min holder mål så er den 15 m + / - 2-3 meter, jeg forsøkte å være nøyaktig..... Men du kontrollmåler kanskje i uke 34?

Hjelper du til å logge sprekkområder på breadn?

Apropos vaskebrett. Forklaringen din høres tilforlatelig ut, men stedvis er de jo nesten i full bredde? De drev å skrapte veien med traktor da jeg var der, men etterpå var det like ille. Det er mye rare veier i fjellet, men få kan oppvise maken til vaskebrett som denne veien--- Det hadde vært bedre med litt dyrere bombillett da hvis de kunne fått veien litt bedre....

I morgo bær det til fjells att.... Spiterstulen med kurs for Bukkeholsbreen og Styggehø... Skal være kosetur for det meste, før vi møter Valdres Tur og Fjellsportlag på Turtagrø i morgen kveld...

Det er dårlig med Siv. ing. stillinger i Valdres dessverre... Men lærere derimot... Nei du må nok begynne som sjølstendig da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fri fra etter jobb fredag 15. august til og med søndag 24. Planen er først å ha base i Trollsteinkloven, for så å flytte innover i Veodalen forbi Glitterheim. Har ikke vært i området før, bortsett fra Glittertinden som ble besteget fra Spiterstulen. Er jo masse topper der, så jeg håper på noen dager med godt vær 8) I slutten av uka har jeg en plan om å stikke bort i Skjåkfjella og gå på Hestbrepiggan (hvis jeg har mot og krefter igjen). Kan hende vi møtes hvis du skal til fjells i denne perioden :P

Skal hjelpe til med å logge bresprekker. Kjempeidé dette her, så kan vi ferdes tryggere på breene neste år og tiden fremover :) Får jo greie oversiktsbilder fra toppene, og disse kan vi publisere på etojm.com og nfo2000m.no m.fl. Tok noen bilder av Storjuvbrean fra Fremste Storgrovhøi, men tenkte ikke i disse baner da. I såfall ville jeg ha tatt flere bilder, og "logget" hele breen...

Når det gjelder vaskebrett, så vil jo de fleste forsøke å kjøre utenom disse... Derfor utvikler de seg ofte sideveis, og dekker ofte nesten hele vegbredden. Et stort problem på grusveier med stigning og mye trafikk. Tror det hjelper litt å blande masse salt i grusen og komprimere godt, evt. å skifte ut grusen. Vaskebrett er jo ikke noe stort problem på vegen fra Raudbergstulen til Juvasshytta (hvis jeg ikke husker feil), på tross av stigning og stor trafikk. Tror dette har noe med grustype og vedlikeholdsintensitet å gjøre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.