Balle Skrevet 6. august 2012 Del Skrevet 6. august 2012 Heisann. Er for andre gang i mitt liv usikker på bruken av et telt. Har nettopp kjøpt dette:http://www.eurekaeurope.com/products/productdetail/Zephyr+2+SUL/part_number=12E010-ZEPH2/1329.0.4.10.7559.15001.0.0.0?pp=136& , og lurer litt på hvilken vei det er meningen at dette teltet skal stå i forhold til vinden. Er det noen som har erfaringer med dette teltet eller lignende? Er forøvrig et supert telt, veier mindre enn oppgitt gjør det og, til og med på fiskevekta mi! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Balle Skrevet 7. august 2012 Forfatter Del Skrevet 7. august 2012 Det er forøvrig mange MSR- og MH-telt som har denne løsningen, men jeg kjenner ingen jeg kan spørre... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
borgern Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 Har et lignende "amerikansk" telt. Der var det anbefalt å sette lengderetning mot vind. Men det kommer litt an på hvor det er barduner. På lengdeendene får du hvertfall vinden mot stengene mer enn hvis den kommer fra siden. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SKJ Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 Heisann. Er for andre gang i mitt liv usikker på bruken av et telt. Har nettopp kjøpt dette:http://www.eurekaeurope.com/products/productdetail/Zephyr+2+SUL/part_number=12E010-ZEPH2/1329.0.4.10.7559.15001.0.0.0?pp=136& , og lurer litt på hvilken vei det er meningen at dette teltet skal stå i forhold til vinden. Er det noen som har erfaringer med dette teltet eller lignende? Er forøvrig et supert telt, veier mindre enn oppgitt gjør det og, til og med på fiskevekta mi! Hei, har brukt Eureka Zephyr 2 SUL ved liten kuling og regn/sludd i Svartdalen i Jotunheimen sist sommer. Jeg vil absolutt anbefale å sette opp teltet med liggeretning = vindretning, da teltet ellers vil gi etter (tverrstengene på vindsiden trykkes ned og teltet "kneler"). I sterk vind vil jeg i tillegg anbefale å bruke 8 barduner (se manualen, og husk at du trenger ekstra plugger) oppe på teltet i stedet for bare 4. Vil du ha ekstra stabilitet kan vandrestaver/skistaver plasseres inne i vestibylen for å støtte det midtre tverrstaget på hver side, da står det "fjellstøtt". For øvrig er teltet helt supert etter min mening, men det trenger relativ mye bardunering i vind. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Balle Skrevet 16. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2013 Hei, har brukt Eureka Zephyr 2 SUL ved liten kuling og regn/sludd i Svartdalen i Jotunheimen sist sommer. Jeg vil absolutt anbefale å sette opp teltet med liggeretning = vindretning, da teltet ellers vil gi etter (tverrstengene på vindsiden trykkes ned og teltet "kneler"). I sterk vind vil jeg i tillegg anbefale å bruke 8 barduner (se manualen, og husk at du trenger ekstra plugger) oppe på teltet i stedet for bare 4. Vil du ha ekstra stabilitet kan vandrestaver/skistaver plasseres inne i vestibylen for å støtte det midtre tverrstaget på hver side, da står det "fjellstøtt". For øvrig er teltet helt supert etter min mening, men det trenger relativ mye bardunering i vind. Takk skal du ha, stemmer med mine erfaringer så langt. Har dog ikke prøvd det i kuling ennå, men det kommer vel. Er litt overrasket over hvor lite vind det tilsynelatende tåler, men noen ulemper følger vel med disse UL-produktene... 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.