Gå til innhold
  • Bli medlem

Lowe Alpine TFX 75+20 ?


opas

Anbefalte innlegg

Heisann. Jeg vurderer denne sekken men finner ingen tester på denne sekken. I reklamen står der tåler fint vekter på over 30kg ??? Har noen erfaringer med disse sekkene eller vet om noen tester av disse. Har noen fotosekker fra Lowe og de er i allefall god kvalitet på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Jeg har har brukt denne sekken siden ifjor sommer.

Sekken er nedstrippet for lavest mulig vekt i forhold til plass. Jeg var i utgangspunktet skeptisk til dette siden jeg tidligere har brukt en Norrøna sekk på 120L, altså en slik sekk vi kaller "det sorte hull." :?

Men etter å ha blitt mer fokusert på vekt og nøye pakking, så fungerer sekken utmerket for min del. Litt uvant til å begynne med å ikke ha sidelommer og eget rom med glidlås for oppbevaring av soveposen.

Positive sider:

> Lett, sett i forhold til plass.

> Gode løsninger og muligheter for å feste ting utvending.

> Ingen synlig slitasje utvendig til nå, så materialvalget fremstår som solid.

> Passer min rygg godt, dvs, god å bære.

Negative sider:

> Kanskje bare en vane, men jeg synes hoftebeltet skrår litt nedover, så da jeg prøvde +30kg ble trykket på spennen kjevt fordelt og da spratt spennen opp. Kan være jeg må ta av noen kilo rundt mageregionen....

Sekken er testet med forskjellig vekt, og min konklusjon er at denne sekken ikke er for +30kg, men opptil den vekta fungerer sekken utmerket.

> Igjen kanskje en vane, men jeg synes den er litt trang i åpning, men nå som soveposen har mindre volum, og jeg pakker alt i mindre enheter så er ikke dette et problem. Jeg kan ikke som før bare slenge alt mulig rett ned i sekken som jeg kunne før med "det sorte hull." Joda, jeg savner det litt, men da hadde jeg også mye oftere smerter i knærne :shock: .

> Savner D-ringer til pulkdrag. Dette har jeg lagd selv.

Nikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen. Må kikke litt nærmere på denne sekken , har fått et godt tilbud , men jeg tror der finnes to versjoener av denne sekken. Sikkert en nyere versjon og en eldre versjon. Sekken i testen og f.eks denne:

http://www.dnt-turutstyr.no/article.php?ar_id=8241&fo_id=4056

Disse sekkene ser forskjellig ut og ser ut til å ha litt forskjellig bæresystem , men heter det samme :shock:

Jeg har vært å kikket på begge sekkene og det er en god forskjell i pris. Den ene har et bæresystem som heter TFX 10 og den som det linkes til hos turlaget har et bæresystem som heter APS 7.

Utifra navnet så klinger TFX10 mye bedre enn APS7 :P

Men når jeg prøvde sekkene og ser på bæresystemet virker faktisk den billigste bedre , mer lufting og litt bredere skulder reimer , men jeg er veldig usikker nå :?

Kan være en gammel modell turlaget selger og jeg kan få dene sekken ca 2000,- rimeligere enn den med TFX10 systemet. Bortsett fra det virker sekkene svært like utenom designet og farger.

Går jeg i baret om jeg kjøper den til turlaget tror dere ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre kan jeg ha tatt feil her. Bare for å oppklare hvilken sekk jeg bruker:

http://www.fjellsport.no/lowe-alpine-tfx-expedition-75-95.html

Her står det at denne sekken har bæresystemet TFX-10.

http://www.backcountryedge.com/lowe_alpine-tfx-expedition-75-10.aspx

Nikke

Takk for tilbakemeldingene.

Joda , du har nok rett. Den nye sekken med TFX-10 koster 3700,- mens jeg kan få den gamle som vist i linken fra Turlaget for råpris 1299,- :-) hos MX sport i helgen på grunn av åpning av en ny butikk.(førpris lappen hang selvfølgelig på og der sto 3100,-)

Uansett er dette så billig at jeg vil gi sekken en sjanse. Som sagt virket bæresystemet litt stivere , bredere skulderreimer og ikke minst mer lufting i ryggen. Sekken er jo ikke blitt dårligere fordi et nytt system er kommet , selv om kanskje det nye er bedre.

Jeg har en Norrøna Synkronsekk på 60 liter + avtagbare sidelommer som jeg er fornøyd med , men savner å kunne legge teltet inne i sekken også slik at jeg trenger noen liter til.

En nt Norrøna synkronsekk på 80l blir for dyr nå når jeg har kjøpt nytt telt og kjøkken :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar igjen.

Jeg gikk for den utgåtte modellen jeg :D

Hva får man av sekk for denne prisen tenker jeg , men har jo visst at Lowe Alpine lager kvalitetsprodukter. Jeg tok derfor sjansen.

Jeg testen den litt i helgen.

Kan selvfølgelig ikke si noe om kvaliteten etter langtidsbruk men sekken virker veldig solid og gjennomført. Får en god opplevd kvalitetsfølelse og sekken ser faktisk meget pen ut om man kan si det om en sekk :)

Jeg pakket opp det jeg pleier for en sommeruke og sekken kom opp i en total vekt på 26 kg.

Tok en dagstur i nærområdet på vel 6 timer og fikk et meget godt førsteintrykk , bæresystemet tåler nok vekter opp mot 30kg uten å "falle sammen" fordi det var behagelig å ha sekken med 26kg på ryggen.

Fikk plass til telt og sovepose inne i sekken.

Ingen gnaging og både skulderreimer og hoftebeltet var behagelig hele tiden. Faktisk er skulderreimene bredere på denne modellen enn den nye.

Foreløpig tror jeg dette er et røverkjøp og til andre som er i samme situasjon og trenger en sekk opp mot 95 liter , løp og kjøp. Ikke alltid man får slik kvalitet til 1295,- :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.