Gå til innhold
  • Bli medlem

Utveksling på cannondale rw900


Phaser

Anbefalte innlegg

Fikk tak i en brukt cannondale road warrior 900. Så langt veldig fornøyd bortsett fra at jeg ønsker meg noen lettere gir. Det Letteste giret har en minimumshastighet på rundt 8km/t. Jeg føler dette blir i tyngste laget, særlig da jeg har tenkt å sykle en del med henger full av unger og stæsj.

Tror det som sitter på den i dag (i følge cannondale sine sider) "med forbehold om at noe ikke er skiftet opp igjennom"

Crank: cannondale Expert, 30/42/52

Bak Shimano 105 9-speed, 12-25

Jeg bruker ikke de tyngste girene veldig mye så det gjør ingenting om de også blir litt lettere men større spredning tror jeg hadde vært bedre.

Noen gode forslag til deler?

Spør da jeg rett og slett ikke har peiling på hva som passer og hva som er å få tak i.

Hadde første skikkelige turen i helga. Har smalt "racerdekk" med bittelitt mønster framme og litt bredere bak. Pakket opp vesker med telt og sovepose og litt mat så kjørte jeg opp til skauen og syklet meg en runde. Det ble 3mil i går, inkludert en veldig dårlig trillesti (trillemyr passer bedre) og 2,5mil i dag etter en god natt søvn. Syns det gikk veldig bra med tanke på en heller elendig form fortiden. Det siste stykket var derimot ikke så bra. det ble ca 6km på Nygruset vei, ganske grov pukk som var veldig løs, nevnte jeg racerdekk på 28mm :lol: Kom da igjennom uten de største vanskelighetene, ingen punktering heller. En tekopp ved parkeringa før jeg snudde snuta hjem igjen. En fin tur. Rute 41 i boka Turbok for Hadeland for de som måtte ha denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe.. Smålo litt av "minimumsfart på 8 km/h" :wink:

Kommer litt an på hva slags bakgir du har, kan hende at dette må byttes først for å kunne brukes med de største ringene. (short cage vs long cage). Har du short, må du bytte til long for å kunne bruke 25tenner++

Hvis du kjøper standard kan du lett få tak i 11-28 og 12-27 fra Shimano (DA og Ultegra) og 12-27 fra Campagnolo og 11-32 fra Sram. I tillegg finner du mye forskjellig fra andre "mindre" produsenter med ulike kombinasjoner. Ville anbefale å ikke "strekke" den for langt, jo lengre hopp det er mellom girene, jo mer slarkete blir giringen. Det vil også bli ganske vanskelig å holde et jevnt tråkk under giring.

Type 11-32 bør egentlig bare brukes i nødstilfeller,eks når du skal sykle opp og ned samme 25%stigningen. I tillegg, du har jo tredelt krank(!), hvilket gir deg veldig lette gir fra før av.

"Normalen" er å bruke lett utveksling bak/todelt foran eller normal utveksling bak og tredelt foran. Blir litt smør på flesk og at du ikke får bruk for en del av girene (alt for lett utveksling) Ender fort opp med at du bruker kassetten i starten, så blir formen bedre og den havner på hylla.

Ville heller anbefalt deg å beholde kassetten, og heller bruke noen små sommeruker og trene opp formen.

EDIT: Ser du har ni-delt, ikke ti/elleve-delt kassett, samme prinsippene gjelder som over, men litt mindre utvalg av kassetter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada jeg veit jeg er i fordålig form. Har gått i fra en med 28tenner som største bak og 22 som minste framme med 26toms hjul og forskjellen er ganske stor. Hvordan veit jeg om jeg har short eller ikke? Bakgir er ultegra RD 6500 og fram er Shimano FD-R443

Edit Prøvde meg på en utvekslingskalkulator. 1,5 på gamle sykkelen og 2,5 på "nye" Nå hva det betyr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo i utgangspunktet lett utveksling som det er til å være landeveissykkel siden den har trippel foran.

Alt kan du gå over til en terrengkrank foran. f.eks 26-36-48. Dog tror jeg at du da må bytte girskifter foran til en tilpasset mindre krank.

11-32 bak krever nok og ett nytt gir som er lengre. Dog vil jeg selv synes et slikt oppsett ikke blir så godt å sykle med siden det blir litt mye sprang mellom girene.

Men gjør du en liten innsats så kommer du nok kjapt i bedre form så det går fint å sykle på.

KJører selv med 53/42 foran og 23-11 bak på min landeveissykkel uten at jeg er i noe kjempeform.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Short cage vil være ha en mye kortere pulleyarm enn terrengsykkelen din (armen som holder de to pulleyhjulene/tannhjulene). Long cage vil nok se tilsvarende lang ut som terrengsykkelen, kanskje noe kortere.

*Poenget er vel at det er kjipt å bruke 13-1400 kroner, på noe du eeegentlig ikke trenger. Spes når du allerede har såpass lav utveksling fra før. I tillegg passer long cage dårlig med kassetten du har fra før, så bli fort mye unødig bytting og mekking, og penger ut av vindaugo...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to tannhjulene sitte med en senteravstand på ca 1cm kortere enn terrengsykkelen. Og om jeg retter ut armen så er denne også totalt ca en cm kortere 18cm vs 19cm

Eller ser det ut for meg at det skal være "plass" (forskjellige nivåer) på den fremre skifterarmen. Jeg tenkte muligens 2-3 færre tenner på det minste og 1tann mindre på det midterste. Om dette utgjør noe særlig eller det blir problemer med giringa aner ikke jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.