Gå til innhold
  • Bli medlem

Nødraketter - signalpenn


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk etter et sett med nødsignal som jeg kan ha i sekken eller i kajakken som nødutstyr. Har undersøkt i sportsbutikker her, samt søkt rundt på nettet men har ikke funnet noen som selger dette.

Jeg tror forsvaret har noen små sett der pennen er ca 10-15 cm lang, med patronene (fargebluss og lydbombe) lagret i et mykt gummihylster. Elegant og lett.

Er det noen som vet hvor dette selges. Evt om det er problematisk å sende slikt pr post...? Noen som har erfaring med bruk og selv har det i sekken? Typer eventuelt, og vekt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Signalpenner i metall eller plast er å få kjøpt i velassorterte båtbutikker. Vanligvis har man forskjellige patroner med farger, røyk eller lys/ knall. Fungerer antagelig bra til den type bruk du beskriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på utkikk etter et sett med nødsignal som jeg kan ha i sekken eller i kajakken som nødutstyr. Har undersøkt i sportsbutikker her, samt søkt rundt på nettet men har ikke funnet noen som selger dette.

Jeg tror forsvaret har noen små sett der pennen er ca 10-15 cm lang, med patronene (fargebluss og lydbombe) lagret i et mykt gummihylster. Elegant og lett.

Er det noen som vet hvor dette selges. Evt om det er problematisk å sende slikt pr post...? Noen som har erfaring med bruk og selv har det i sekken? Typer eventuelt, og vekt..

Hei "kjiver"

Jeg har i mange år hatt dette utstyret med meg som jeg har kjøpt i en eller annen sportsforretning. Jeg har brukt det en eneste gang (i Femundsmarka) da jeg var med på å lete etter noen svenske jenter som hadde rotet seg bort i skogen en sen kveld. Jeg tror ikke det var mine nødbluss som reddet dem, men jeg skjøt opp noen for å vise at det var folk i nærheten som kunne hjelpe dem.

Utstyret består av et metallrør på størrelse med en litt stor kulepenn. Inne i røret ligger det et fjærbelastet stempel eller "sluttstykke" som på et gevær om du vil kalle det det. Patronen som er ca. 3 cm lang skrus fast i den ene enden, bolten/sluttstykket spennes ved å dra i en "avtrekker" som kan låses i bakre/spent stilling. Du holder pennen i luften over hodet og utløser skuddet med avtrekkeren. Et "nødbluss" går i været, men ikke så veldig høyt og det lyser heller ikke særlig lenge.

Utstyret mitt ligger i en liten plasteske (pennal) ca. 17x6x3 cm og veier 190 gram med 7 patroner + en fyrstikkeske som det også er plass til.

Utstyret er ikke ufarlig i hendene på f.eks. guttunger som vil kjekke seg og skyte mot et mål.

Ved siden av dette har jeg også med meg en eller et par "lightstick" som i prinsippet er en liten myk plastflaske med et stoff som lyser når du bøyer "flasken" og bryter en ampull eller noe sånt som setter i gang en "lysende" reaksjon inne i "flasken". Dingsen er vel en ca. 20 cm lang med en diameter på 1,5 cm. Den lyser ganske godt og lenge og kan brukes som lys i teltet. Kjøpes i sportsforretninger eller på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei

Båtutstyr butikk er som nevnt rette plass å finne signal-penne og - skudd i ulike farger. Båtsjappe har også mye større og mere - lenger synbare fallskjerm rakketter, men de vil være for svære for skigåing og vandring. I båt og dykker butikk kan også ulike blitz-lys bli kjøpt. De er faktisk synbare ganske langt!!

Penne -signal går ikke høyt, bare 25-30 m og ikke lenge!!! Nytten til fjells i snøfokk eller tåke kan være svært liten, hvis håpet er at noen skulle observere en i nød situasjon over lenger avstand.

Nytten kan dog være stor, når en hører snøscooteren fra hielpekorpset, slik de kan finne en i snøfokka eller tåke.

Jeg har brukt de på sjøen i ulike øvnings sammenheng, så min erfaring er derfra.

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Har erfaring med bruk av signalpenn som beskrevet ovenfor:

Liten og lett

Begrenset effekt

Har også erfaring med bruk av lightstick. Husk at grønne lightstick/nødbluss nesten ikke synes for personellet i redninghelikopter som bruker "nattbriller". Årsaken er at lyset i disse "brillene" er grønt.

Ikke glem effekten fra blitzen på kameraet!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Har erfaring med bruk av signalpenn som beskrevet ovenfor:

Liten og lett

Begrenset effekt

Har også erfaring med bruk av lightstick fra. Husk at grønne lightstick/nødbluss nesten ikke synes for personellet i redninghelikopter som bruker "nattbriller". Årsaken er at lyset i disse "brillene" er grønt.

Ikke glem effekten fra blitzen på kameraet!!

Hei, har bare erfaring med vanlig signalpenn selv, har ikke vært tvunget til å bruke den i en reel situasjon ennå, men hvem vet.....

Har også brukt lightsticks i Forsvaret, i øvelses sammenheng for å markere landingsplass for helikopter.

Skulle helst hatt tak i noen skikkelige nødraketter.

En liten liten ting jeg kan gjøre oppmerksom på er at lysforsterkningsbrillene(NVG-night vission goggels) som personell på helikopter benytter, vil oppfatte et grønt lys på lik linje med andre fargede lys.

I tillegg sitter det en kar baki Sea-kingen og følger med på en skjerm som har bilder fra et varmesøkende/infra red kamera g han vil nok og ha en reel mulighet til å finne deg :)

Godt poeng med kamerablitzen forøvrig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag handlet jeg Signalpenn på en Båtbutikk.

Veier ikke mer enn en kulepenn og er helt grei. Ihvertfall veldig lett! De hadde ikke Røde signal, men jeg kjøpte grønne samt knallskudd.

Etter som det står i bruksanvisningen betyr Grønn "alt vel" men jeg får leve med det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.