Gå til innhold
  • Bli medlem

Bæresystem


TomasF

Anbefalte innlegg

Annonse

Sekker med justerbart bæresystem er laget for å tilfredstille alle typer og alle størrelser på ryggen, mens de med fast system ofte er laget i flere utgaver, L, M og S. Faren med et justerbart system er at du får en slik "pendelefekt". Dvs. at du driver og justerer hele turen og ikke finner den optimale innstillingen, eller at den passer etter første justering og så blir den stående der. Og hva er da vitsen?

Sekker med fast system har somregel en liten justeringsmulighet. Dvs. de forskjellige delene kan være festet med borrelåser slik at du kan foreta en minimal tilpassning.

Sev mener jeg at en sekk er en parsonlig ting, i likhet med sko, og siden du bare bruker den selv så er det viktigste at den passer deg, ikke at den kan justeres.

Jeg har slitt ut to Carrymore sekker med justerbart bæresystem og min erfaring er at når du begynner å bli trett i ryggen etter mange timer med bæring, så begynner justeringen. De fleste justeringsmulighetene nås uten at du trenger å ta av sekken og så blir du gående der og trekke i remmer og åpne på spenner, etter hvert som ryggen verker mer og mer, uten at bærekomforten blir noe bedre.

Nå har jeg skaffet meg en Arcteryx Bora med fast bæresystem. Har ikke fått brukt den så mye enda, siden den første turen i Januar endte med brukket fot, men når bare kona kommer seg ut av senga så er planen en ny prøvetur i dag.

Da jeg kjøpte denne sekken ble ryggen målt og sekkens bæresystem er tilpasset min rygg. Forhåpningene er gode og nå ser jeg frem til en sommer med mye bæring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men når bare kona kommer seg ut av senga så er planen en ny prøvetur i dag.

Det ble tur. Turen skulle tatt ca. 5 timer, matpause inkl., men jeg feilberegnet konas kondisjon og turen tok faktisk 8 timer.

http://www.sandnes.kommune.no/index.asp?strurl=//applications/system/publish/view/showObject.asp?infoobjectid=1005299&context=0&menuid=&topExpand=&subExpand=

http://www.sandnes.kommune.no/index.asp?strurl=1006054i&topExpand=&subExpand=&menuid=1000777&context=0

Sekken fungeret kjempebra, hadde med mat og ekstra klær til to voksne og to barn, 11 og 16 år. Men jeg er litt usikker på om kona kommer til å forlange skildsmisse etter turen. Hun var jævlig sliten.

Ja ja, hun snakket i hvert fall til meg i dag morges så det går vel bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.