Gå til innhold
  • Bli medlem

Gå Rallarvegen


vriseth

Anbefalte innlegg

Hei :)

Sitter å tenker på å blant annet gå Rallarvegen i sommer.

Har hørt mye fint om løypa, og det ser jo rimelig nydelig ut: http://www.google.no/images?q=rallarvegen&oe=utf-8&rls=org.mozilla:nb-NO:official&client=firefox-a&um=1&hl=no&ie=UTF-8&source=og&sa=N&tab=wi&biw=1280&bih=615

Merker meg at det markedsføres som en sykkelsti/-tur.. men som topicen sier er jeg mer interessert i å gå. Jeg har god tid.

Spørsmålet er da om det er noen som har gått/syklet denne som kan komme med noen innspill på nettopp det å gå kontra sykle.

Er det mye "trafikk" om sommeren?

Er det greie teltplasser langs vegen?

Vil man være mye i veien (for de som sykler) som fotturist?

Kan man bryte av løypa og komme seg til f.eks jernbane/busstasjon uten å gå hele distansen?

Håper på noen tilbakemeldinger på dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

et enkelt søk på rallarvegen ga denne https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=18280&highlight=rallarvegen

Forøvrig syklet jeg der i slutten av juli sist sommer. Da var det ikke mye trafikk. Og lite snø. (ca 10m å krysse) Mange fine teltplasser så det er ikke noe problem, og drikkevann finner du med 100m mellomrom sånn ca :). Som noen prater om i tråden over her så er det kanskje finere å gå på andre stier i området men for all del, rallarvegen er fin den også :) Lett å gå også. Anbefaler forøvrig å droppe strekningen haugastøl-finse. Her er det bedre vei og en god del hytter, fra den låste bommen er det forsåvidt greit men du ser ingenting der som du ikke ser etter finse. Da vil jeg heller brukt de sparte kilometerne på en avstikker lenger inn på fjellet eller omvei ett eller annet sted. Flåmsdalen er absolutt å anbefale selv om det er her det er mest folk. Mange båt/togturister som tar flåmsbanen opp og går ned igjen eller motsatt. Og det smaker utrolig godt med en kald pils i solskinn nedi Flåm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

har du tenkt å gå heile vegen da eller ? kor vil su starty henne dao ? eg har sjølv kunn tatt toget murdal flåm nokre gonger . flott landskap . det er så nydeleg der oppe . eg har kun tatt toget til myrdal og gått ned til vatnahalsen og spst mddag der og gått på toget igjen der men det er pga at vi har hatt små unger med oss. toget stopper ca 12-16 plasser på den strekningene . du aleine som har tenkt deg avgårde dao eller ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset om annen tråd :)

Jeg ser det er flere som anbefaler å droppe Haugastøl-Finse, så da kommer jeg nok til å gjøre det.

Ser da på muligheten for å ta strekningen Finse-Flåm.

-Kan det være noe å satse på?

Skjønner at det er lurest å legge turen litt utenom "sesongen", og lurer i så måte på om det vil være lurest å ta den veldig

tidlig i Juli, eller midten/slutten av August.

-Hva tenker du?

Haha, kald pils i solskinn er ikke akkurat noe å si nei til, og spesielt ikke etter en god tur med flotte naturopplevelser :)

Tenker forsåvidt å benytte egen bil, og lurer da på å kjøre til Flåm, ta tog til Finse og gå tilbake.. høres kanskje litt unødvendig ut, men ser for meg at på vei nordover igjen kan jeg stoppe og ta noen dager i Jotunheimen, så kjøre videre til Lovatnet; http://www.google.no/images?q=lovatnet&oe=utf-8&rls=org.mozilla:nb-NO:official&client=firefox-a&um=1&ie=UTF-8&source=og&sa=N&hl=no&tab=wi&biw=1280&bih=615

for så å kjøre videre og oppleve Geirangerfjorden, noe jeg har hatt veldig lyst til veldig lenge.

Blir det tid røsker jeg med meg Femundsmarka, og kanskje jeg til og med får tid til Rago Nasjonalpark, som jeg ble tipset om, og muligens Lofoten, før sommeren er over.

Det burde vel bli uforglemmelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

har du tenkt å gå heile vegen da eller ? kor vil su starty henne dao ? eg har sjølv kunn tatt toget murdal flåm nokre gonger . flott landskap . det er så nydeleg der oppe . eg har kun tatt toget til myrdal og gått ned til vatnahalsen og spst mddag der og gått på toget igjen der men det er pga at vi har hatt små unger med oss. toget stopper ca 12-16 plasser på den strekningene . du aleine som har tenkt deg avgårde dao eller ?

Hei.

Som sagt nå, så virker det som at det kan bli start ved Flåm, hvis ingen klarer overbevise meg om annet.

Har aldri vært i området, så jeg må støtte meg på den informasjonen jeg får via forum, dnt osv.

Hvor blir Vatnahalsen i forhold til Myrdal?

Forhåpentligvis får jeg med meg kjæresten, men er ikke redd for å traske litt alene heller :)

Har bestemt meg for å bruke godt med tid på dette i sommer, og forventer ikke at andre setter av så mye tid. Dessuten møter man alltid folk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vatnahalsen ligger rett nedenfor myrdal. 10-15min å gå ned fra myrdal. Den er da første stasjon på vei ned med Flåmsbanen. Går du rallarvegen flåm-finse er du ikke innom myrdal men vatnahalsen. Personlig ville jeg gått Finse Flåm. Det er ganske mange høydemeter oppover fra flåm og ett par lengre strekninger som er ganske bratte. Men du får sikkert en pils på Finse mens du venter på toget også :) Og stigningen er ikke værre enn at noen gærninger bruker ca 4,5time til fots fra Flåm til Finse. (uten oppakning da) August er nok høysesong for Rallarvegen så sats enten på Siste halvdel av Juli med forbehold om snøforhold (ikke så avhengig av dette til fots som med sykkel) Eller om du drar utenom fellesferie så sats på ukedagene. Mange som tar helgeturer opp dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville startet fra vest. Er det dårlig vær vil du få det i ryggen. Er det godt vær vil du få sola i ansiktet. Da kan du gå på toget på Finse om du ikke vil gå hele vegen.

Teltplasser over alt. Ingen problem. Heller ikke noe problem med drikkevann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville startet fra vest. Er det dårlig vær vil du få det i ryggen. Er det godt vær vil du få sola i ansiktet. Da kan du gå på toget på Finse om du ikke vil gå hele vegen.

Teltplasser over alt. Ingen problem. Heller ikke noe problem med drikkevann.

Hei!

Takk for innspill :)

Blir det ikke ganske heftig stigning.. sånn ca helt til Fagernut hvis man starter fra vest?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min smak ja :) Neida det er jo fullstendig overkommelig Fra flåm er det 1343 pluss noe opp og ned. Det er hovedsakelig bakkene opp til myrdal som er bratte. Og så er det egentlig bare en strekning til som det er litt lengde på samtidig som det er litt bratt. Ellers er de mest småbakker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.